Steenrode heidelibel?

Gestart door spectator, augustus 26, 2006, 10:51:16 AM

Vorige topic - Volgende topic

spectator

Mijn vraag is of dit echtpaar behoort tot de steenrode heidelibellen?
vr. groet
Arend Breukel

Goyatlah

Qua kleur en qua snor zou ik voor Bruinrode gaan (maar weet niet of de snor van dit aanzicht wel goed te zien is...)
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Jeroen Nagtegaal

Volgens mij is het ook bruinrode, Er is bij beide niks van een snor te zien,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

spectator

Ik dacht steenrode vanwege het geel op de poten en het enigzins knotsvormig lichaam, of is dat niet kenmerkend?
vr. groet
Arend Breukel

Jeroen Nagtegaal

CiteerIk dacht steenrode vanwege het geel op de poten en het enigzins knotsvormig lichaam, of is dat niet kenmerkend?
Hij heeft idd geel, Maar dan kijk je of naar de legboor of de snor, aangezien het 1e neit zichtbaar is en je geen snor kan zien, is het waarschijnlijk een bruinrode, maar zkeerheid is er idd niet,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Goyatlah

Geel-zwarte poten hebben verschillende soorten, oa. Steenrode, Bruinerode en Geelvlek. Veelvoorkomende soorten met zwarte poten zijn Zwarte en Bloedrode.
Het ontbreken van de snor komt bij bovenstaande soorten echter alleen maar bij de Bruinrode voor.
Verder zijn volwassen mannetjes Steenrode iha veel roder.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

spectator

Vriendelijk bedankt allemaal. De vorm van het achterlichaam, al of niet knotsvormig, speelt dus geen rol?
vr. groet
Arend Breukel

Sanne Koolwijk

Als het dan toch over deze soort gaat, ik dacht dat dit een bloedrode was. Klopt dat dan, want nu twijfel ik weer!

Goyatlah

Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Weia

CiteerDe vorm van het achterlichaam, al of niet knotsvormig, speelt dus geen rol?
Het speelt een marginale rol. Het kan zeker helpen bij de eerste indruk, maar het is moeilijk hard te maken hoeveel knots er precies is, het is dus een bijkomend kenmerk. Ik heb uit een video wel eens beeldjes geplukt van het achterlijf bij in- en bij uitademen. Dat scheelt qua knots al behoorlijk!

De bloedrode is het knotsvormigst, dan de steenrode, dan de bruinrode. Over de plaats van de zuidelijke in dit rijtje valt te twisten.

Weia
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

spectator

Kijk, hier heb ik wat aan, altijd op het verkeerde been gestaan. Allemaal hartelijk dank voor de instructie.
vr. groet
Arend Breukel