Hommeldarren

Gestart door gardensafari, augustus 26, 2006, 09:34:26 AM

Vorige topic - Volgende topic

gardensafari

Hoewel ik van de vrouwtjes genoeg afweet om de meest voorkomende te kunnen benoemen, blijven de darren altijd lastig. Wat denkt het forum van deze?
Het zijn de witte haren op het borststuk, achter de gele band aldaar, die mij in verwarring brengen. Zonder die witte haren zou ik alleen maar twijfelen tussen de grashommel en de veldhommel. Iemand enig idee?
Ik kom waarschijnlijk met nog een paar lastige hommeltjes.

Alvast veelmaals dank!







Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

wilde

Hans, je zit op een moeilijk begaanbaar pad. Ik waag me er nooit aan op grond van een plaatje. De meeste soorten hebben veel variatie in tekening. Alleen met genitaal-onderzoek en goede referentietabellen kom je met zekerheid verder. In het eenvoudige NJN-boekje van Van der Blom staan goede tekeningen van de genitaliƫn. Ik heb het wel eens andersom geprobeerd om te kijken of de tekening klopte met een vrijwel zekere aardhommelman, want die is niet erg anders dan de vrouwtjes. En dat klopte gelukkig.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

gardensafari

Ja, ik weet alles van de lastigheid van dat pad. Alleen dacht ik, misschien valt het mee. Sommige soorten hebben niet zulke moeilijke darren. De witgrijze van de akkerhommel en de kleurige weidehommeldarren zijn niet zo moeilijk. En aardhommelmannetjes lijken inderdaad veel op de vrouwtjes.
Dus heb ik hoop dat het misschien nog een keer lukt. Maar die op de foto's hierboven geeft in ieder geval mij al heel wat hoofdbrekens. En ik heb nog andere foto's....

Gelukkig beperk ik mij altijd tot de eigen tuin. En dus zullen de meeste mannetjes zijn van soorten die ik al in de tuin heb gespot. Veel exoten zitten daar niet tussen....

In ieder geval bedankt voor het meedenken.
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.