Nikon ED50 scope

Gestart door Jarinka, augustus 25, 2010, 17:00:20 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jarinka

Het statief werkt erg prettig. Ik had eerst problemen met de hendel omdat die aan de linkerkant zit, en ik dus lastig met rechts kon kijken, maar nu kijk ik gewoon met links. En als de poten volledig uitgeklapt zijn, is het statief inclusief scope net wat te hoog, maar als ik lang ga kijken moet ik de poten maar gewoon half uitklappen.
Zondag heb ik vrijwel de hele tijd op 40x zoom gekeken, en van trilling heb ik niks gemerkt. Sterker nog: omdat het zulk mooi weer was, had ik nauwelijks (merkbaar) lichtverlies op 40x. Ik heb zelfs heel mooi naar een Dodaars op 250 meter afstand kunnen kijken, en naar een zittende Slechtvalk op minimaal 500 meter.
Scopes zijn geweldig :).
Groeten, Jarinka Heijink


fkdeboer

hmm, ik kom weer net te laat zie ik;)
Jarinka, grappig genoeg heb ik net op een andere post in DFB over je digiscopen gereageerd en nu lees ik dat ook jij een ED50a hebt :D
maar ik heb de ed50a nu een jaar en ook ik ben er superblij mee. Alleen heb ik wel eergister een 27x wide oculair besteld omdat bij het 13-40x zoom oculair de hogere vergrotingen mij wat minder bevallen; krijg er super tranende ogen door en veel verlies van detail.
maar daarnaast wordt het voor mij ook tijd  om een nieuw statief te kopen, wat misschien ook scheelt voor de hogere vergrotingen.
welk statief had jij gekocht, jarinka? (die link van temmie deed het niet) en hoe hoog komt die (ben zelf +-194)

grtjes,
Folkert
--
"This is like deja vu all over again."
Yogi Berra

Jarinka

Uiteindelijk heb ik tweedehands een (vrijwel ongebruikte) Vanguard Elite 4 van Ronald Sinoo overgenomen. De originele kop die erop zat was niet handig, en hij heeft er een driewegkop voor gekocht.

Het statief komt (inclusief die videokop) met middenkolom omlaag tot 148 cm, en met middenkolom helemaal omhoog ongeveer 180 cm, misschien zelfs nog hoger. Qua hoogte zou het dus prima voor je moeten kunnen.

Het is wel een beetje overkill om zo'n statief voor zo'n kleine scope te gebruiken :P
Groeten, Jarinka Heijink

fkdeboer

ik loop nu nog rond met een aluminium velbon statief van mijn opa rond (voor 8mm film apparatuur), waarschijnlijk helemaal state of the art in de jaren '80. Je kan je voorstellen dat dat helemaal een overkill is 8)
verklaart misschien ook wel de trillingen ::)
grtjes,
Folkert
--
"This is like deja vu all over again."
Yogi Berra


sam

Dit jaar heb ik de Nikon ED80 gekocht. Ontzettend goed kwaliteit (doet niet onder aan Swari's of Kowa's) niet al te zwaar zeer lichtsterk en ... niet duur. (Bij foto Budel iets van 900 voor scope en 200 voor oculair). Ik raad je ook een vast oculair aan 30x. Succes! Sam

fkdeboer

Citaat van: smoely op december 04, 2010, 00:17:33 AM
Welk statief zou ik het best kopen voor een ED50?

http://www.kamera-express.nl/Opruiming_en_acties/statieven_en_accessoires/alle_statieven_opruiming_Kamera-express/Velbon

Of toch deze?

http://www.kamera-express.nl/Statieven-en-accessoires/Manfrotto/Tripod_aluminium_driebeens_statief/Manfrotto_055XDB_Basic_Tripod_055XDB.htm

de link naar velbon doet het niet meer, maar ik heb onlangs de manfrotto 055XB gekocht (zelfde als 055xdb, maar dan met snelsluitingen ipv draaisluitingen op de poten). ik ben er erg blij/tevreden mee!
grtjes,
Folkert
--
"This is like deja vu all over again."
Yogi Berra