Nikon ED50 scope

Gestart door Jarinka, augustus 25, 2010, 17:00:20 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jarinka

Ik ben op zoek naar een scope. Omdat ik vrijwel altijd op de fiets ga, moet hij niet te groot/te zwaar zijn.

Een vast budget heb ik niet, maar aangezien ik hem helemaal zelf moet betalen van mijn zaterdagbaantje zoek ik een niet al te dure. Het liefst onder €500,- (exclusief statief), maar iets duurder is geen megaramp (dan spaar ik gewoon wat langer door).

Vorige week heb ik door de scope van Robert v/d Meer gekeken: een Nikon ED50. Het viel me op dat de scope ontzettend klein is, maar toch behoorlijk goed beeld geeft. Dus dat is een zeer goede optie.

Zijn er mensen die ervaringen hebben met de ED50?
Zit er al een (goed) oculair op, of is het nodig om er een los oculair bij te kopen?
Hoe kleurecht is hij?
Is er met wat slechter licht alsnog goed door te kijken, of zie je dan heel weinig?
Kan ik beter voor de ED50 (waar je recht in kijkt) gaan, of voor de ED50 A (waar het oculair er schuin op staat)?
Zijn er andere scopes die beter bij mij passen (licht, niet te groot en niet extreem duur)?
Groeten, Jarinka Heijink

jpdejong

#1
hoi,

ik heb zelf de 50ed (45graden)met de 13-40 zoom oculair. Lekker klein en past in mijn fototas. ik nam hem meer mee als de swarovski at 80(is in de verkoop gegaan).

De swarovski is een stuk scherper, zeker als het verder weg zit. als het onderwerp niet in het midden zit bij de nikon wordt het ook een stuk onscherper, dus naar de randen toe. Maar met de ed heb je geen paarse randen.

Ik heb een keer een test gedaan met de lichtsterkte:

de swarovski met 30x oculair en de nikon met een 27x oculair. vanuit de woonkamer gekeken naar een doos met opdrukt in de studeerkamer  waar het donker was. met de swarovski kon ik nog lezen wat er op stond, met de nikon kon ik de tekst wel zien ,maar niet meer lezen. De nikon ed50 heb je kan om in de ochtend of in de avond minder te kunnen zien/details.

Een rechte is handig als je in een vogelkijkhut zit of vanachter een kijkscherm. ook als ik wel eens aan de rand van een plas zit(dus lekker op je kont) lijkt mij een rechte ook handiger, Als je veel staat is de 45 graden veel handiger.

Ik heb eventueel nog een 27x oculair te koop voor de nikon. Is nit de beste van nikon, maar als je over je budget heen gaat misschien een tijdelijke oplosssing.(kan je sparen voor de 13-40 zoom van nikon).

groeten jp

Jarinka

Wat is het voordeel van de 13-40 zoom ten opzichte van de 27x? Is hij scherper, of is het enige verschil dat je er meer mee in kunt zoomen?
Ik heb de set het liefst in één keer goed, dan kan ik er hopelijk jaren mee vooruit. Dus dan spaar ik iets langer door en ga ik meteen voor de 13-40.
Leuk dat je een test hebt gedaan met de lichtsterkte. En het verschil... Tja, die Swarovski is meer dan vijf keer zo duur, dan kun je ook wel enig verschil in kwaliteit verwachten.
Groeten, Jarinka Heijink

jpdejong

met de 13-40 vind ik makkelijk als je iets ziet en je het niet kan vinden op 40x je terug kan gaan naar 13x. heb je het gevonden dan inzoomen naar 40x. je moet dan wel opnieuw weer scherpstellen.

de swarovski was nog een oude at 80, je zag wel vaak paarse randen, met sneeuw en tegenlicht bij de takken in een boom.

de 27x die ik nog heb zal denk ik niet veel scherper zijn als de 13-40. de 27x die ik heb is volgens mij de goedkoopste.

Robertmeer

Jarinka,
Wij hebben deze: http://www.fotokonijnenberg.nl/product/22858/nikon_fieldscope_ed50-a_antraciet.html
Toen was hij aanzienlijk duurder...
Vergroting 40x, met kleurcorrectie.
Zelf vind ik het beter als je er schuin doorheen kijkt.
Alleen als dingen echt ver weg zitten of bij bijvoorbeeld zeetrek heb je wel een telescoop met een grotere vergroting nodig. Hebben hem nu zo'n 3 jaar en zijn er erg tevreden mee.
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

Jarinka

Ik denk dat ik maar voor de ED50-A ga (bij Kamera Express is hij nog een tientje goedkoper).
Robert, waarom hebben jullie voor een vaste vergroting gekozen, en niet voor een zoom? Vanwege de prijs? En heb je de gewone of de wide?

Met een beetje geluk kan ik de 13-40x zoom voor $150,- importeren uit Amerika, anders kost hij €279,- in Nederland.

En dan is het sparen geblazen voor een statief ;D.
Zijn er nog hele goede, niet al te dure keuzes die voor een zwaardere scope geen optie zijn maar voor de ED50 wel?
Groeten, Jarinka Heijink

Norman

Deze scope is voor jou een slimme keus, omdat zoals eerder genoemd, deze lekker licht en compact is.
Het niet de beste scope die er te koop is, maar de prijs/kwaliteit is zeer goed.

Ook het bijbehorende statief kan wat lichter zijn uitgevoerd. Kijk eens naar de carbon statieven van Feisol. Deze zijn licht en relatief voordelig. Kijk anders eens naar de sherpa serie van Velbon. Let wel op dat je de poten van een statief niet alleen in de hoogte kan verstellen maar de poten ook platter kan stellen. Zeker met veel wind of hellende ondergrond is dit een uitkomst.

Als je toch een flinke kwaliteit beter wil en bereid bent door te sparen kun je eens kijken naar deze;

http://www.fotokonijnenberg.nl/product/22852/nikon_fieldscope_ed_iii_a_met_tas.html

Nog steeds redelijk betaalbaar, maar een stuk zwaarder. Met een goede fietstas is deze goed mee te nemen hoor.
Ik zelf heb een Pentax scope die is groot en lomp en kan ik prima meenemen op deze wijze. Voor een dergelijke scope heb je wel een zwaarder statief nodig. Een populair model is deze:

http://www.fotokonijnenberg.nl/product/37796/manfrotto_055xdb___128rc_statief_met_kop.html

Voor de lange termijn en bij regelmatig gebruik zul je hier meer lol van hebben dan de kleine Nikon.

Doe jezelf wel een plezier neem een ED scope, je zult spijt krijgen als je veel geld hebt uitgegeven en je een vogel niet goed kan determineren door blauwe randjes ed.

Ben benieuwd welke scope het uiteindelijk word. ;)

PS. Recht of angled; dat is persoonlijk maar ik vind angled veel prettiger. Makkelijker met omhoogkijken het statief kan lager, dat is vooral prettig met veel wind, omdat deze dan stabieler staat.

Robertmeer

Citaat van: Jarinka op augustus 25, 2010, 22:13:53 PM
Ik denk dat ik maar voor de ED50-A ga (bij Kamera Express is hij nog een tientje goedkoper).
Robert, waarom hebben jullie voor een vaste vergroting gekozen, en niet voor een zoom? Vanwege de prijs? En heb je de gewone of de wide?
Wij hebben wel een zoom Jarinka. Tot 40x.
Heb nog eens op het bonnetje gekeken en wij hebben ook de ED50 A. De zoomocculair moest je er apart bijkopen.
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

Jarinka

Hoe regelmatig ik de scope zal gebruiken, weet ik nog niet. Die duurdere Nikon Fieldscope ziet er ook goed uit, maar dat zal echt heel lastig meegaan op de fiets. Ik rij op een racefiets, dus fietstassen zijn (op het moment) geen optie. En aangezien ik het best wel belangrijk vind om mobiel te blijven (ook tijdens het lopen) trekt de ED50-A me zo aan.

Op de site van Kamera Express vond ik (tot mijn blijde verbazing) een aantal statieven van Velbon Sherpa in de aanbieding! Vooral de Sherpa Pro CF-445L spreekt me aan, omdat hij klein inklapbaar is (52 cm) en mooi licht. Daar moet nog wel een kop op. Welke koppen zijn het meest praktisch voor een scope?

Allemaal ontzettend bedankt voor alle informatie, volgens mij zijn er weinig vogelfora waar mensen zo uitgebreid de tijd nemen om vragen over scopes te beantwoorden :).
Groeten, Jarinka Heijink

Sander Haak

Voor telescopen zijn videokoppen een goede keuze. De manfrotto die Norman noemde is een redelijk gangbare kop die ik zelf ook gebruik.

Met jouw voorkeur voor mobiliteit zou ik trouwens echt veel aandacht besteden aan de aanschaf van een statief. Mijn telescoop gaat nog wel in mijn rugtas maar mijn aluminium statief is echt een onhandig zwaar ding op de fiets. Je kan zo bij elke fotowinkel binnenlopen om een paar statieven te testen op draagbaarheid en stabiliteit.
Groet, Sander Haak (Woerden)

Norman

#10
Citaat van: Jarinka op augustus 25, 2010, 23:01:39 PM
Hoe regelmatig ik de scope zal gebruiken, weet ik nog niet. Die duurdere Nikon Fieldscope ziet er ook goed uit, maar dat zal echt heel lastig meegaan op de fiets. Ik rij op een racefiets, dus fietstassen zijn (op het moment) geen optie. En aangezien ik het best wel belangrijk vind om mobiel te blijven (ook tijdens het lopen) trekt de ED50-A me zo aan.

Op de site van Kamera Express vond ik (tot mijn blijde verbazing) een aantal statieven van Velbon Sherpa in de aanbieding! Vooral de Sherpa Pro CF-445L spreekt me aan, omdat hij klein inklapbaar is (52 cm) en mooi licht. Daar moet nog wel een kop op. Welke koppen zijn het meest praktisch voor een scope?

Ik heb deze destijds gekocht voor mijn lichtere scope.

http://www.kamera-express.nl/ProductDetail.aspx?id=2199&c1=746&pc=84

Lekker stabiel, goed verstelbare poten, voordelig én inclusief videokop.

Om je nog meer op kosten te jagen voor je racefiets: :D

http://www.bobgear.com/trailers/

Eitje om dan al je spullen makkelijk mee te nemen.

CiteerAllemaal ontzettend bedankt voor alle informatie, volgens mij zijn er weinig vogelfora waar mensen zo uitgebreid de tijd nemen om vragen over scopes te beantwoorden :) .

Nou, in de engelse taal zijn er diverse vogelfora die nog een veelvoud aan reacties geven, er zijn zelfs diverse fora die uitsluitend over verrekijkers en telescopen gaan.

Topics over kijkers en telescopen zijn gewoon erg leuk.

Jarinka

Citaat van: Norman op augustus 26, 2010, 20:46:40 PMIk heb deze destijds gekocht voor mijn lichtere scope.

http://www.kamera-express.nl/ProductDetail.aspx?id=2199&c1=746&pc=84
Ziet er inderdaad goed uit! Klein op te bergen (past zelfs in m'n rugtas!), een stuk goedkoper dan die andere Sherpa en zelfs met videokop erbij.

En ik heb vanochtend een mail uit Amerika gekregen: ze verzenden naar Nederland, dus dan kost het me $150,- plus $40,- verzendkosten (eigenlijk belachelijk veel, maar het totaalbedrag is alsnog goedkoper). Invoerkosten reken ik niet op, want er stond op een of andere site dat je die pas vanaf €150,- betaalt (en $150,- is ongeveer €120,-).

De scope is €330,- (exclusief verzendkosten), de 13-40x zoom €150,- (inclusief verzendkosten) en het statief €100,- (exclusief verzendkosten).
Dan blijf ik onder de €600,-! Dát is nog eens mooi shoppen :).
Groeten, Jarinka Heijink

jpdejong

hoi,

ik heb die sherpa ook gehad, was alleen niet met vogelen toen bezig. ik heb hem weg gedaan omdat hij te licht was voor mijn camera. zit er wel eens aan te denken dat het misschien wel een mooi statief was geweest voor mijn nikon ed50

hier nog een betrouwbaar adres voor het statief, is toch weer een 10 euro goedkoper: http://www.foto-express.nl/index.php?merk=Statieven&categorie=Velbon+Sherpa+serie
(als je de scope bij kamera-exprass koopt scheelt het niet zo veel met de porto)

veel plezier ermee,

groeten jan-peter




Jacquesvanmeer

Hoi,

Voor een redelijk, stabiel statief zou ik eens kijken op marktplaats voor een Slik ( Slick ) Master. Ze staan er voor vraagprijzen rond de 35 euro. Ik heb zelf zo'n statief ook jaren gebruikt en ze voldoen goed. Goede hoogte, soepele bediening en goed stevig.

Succes. :duim:

temmie

Ik zie dit nu pas, en heb ook een ED50.
Even wat uitleg over wat ik zelf heb en er goed aan vind:
- Eerst en vooral: de ED50 is NOOIT een miskoop. Het is een verbazingwekkend goede tele voor zijn afmetingen en gewicht. Bij goed licht en vergroting tot 27x voel je het niet aan alsof de tele je beperkt, andere teles van die prijsklasse doen dat wel. Met 50mm objectief heb je natuurlijk minder resolutie en onderscheidend vermogen op grote afstanden, maar het voelt echt goed aan. De scherpstelschroef gaat vlot, en ondanks enkele valpartijen houdt hij het uitstekend. Ik heb hem nu een jaar of 2. Op reis is hij fantastisch (ik moet erbij zeggen dat ik vooral op reis vogels kijk). Ik ken genoeg mensen die hun tele thuislaten als ze niet met de auto zijn, of als ze op reis gaan. Zonde, want met een tele zie je altijd (iets) meer. De mijne is er ene met een hoek. Recht model zou handig kunnen zijn om hem dan ook zonder statief te gebruiken (als je snel iets wilt checken op 13x). Ook voor vliegende vogels blijft de rechte een beetje in het voordeel. Maar vaak is die hoek ook heel handig, zeker als je langer staat te kijken en (bij deze een must) je een licht, compact statief hebt dat dan niet hoog genoeg kan.
- Ik heb de 27x MC. Een schitterend oculair. Niet goedkoop, maar het oculair is even belangrijk als de tele. De tele is een domme doos die het licht erin laat, dat licht met wat truuken buigt en breekt en uiteindeljik moet het oculair nog heel wat werk doen om er een scherp en helder beeld van te maken. Bespaar er dus niet op. Ik vond de zoomoculairen niet zo comfortabel om door te kijken (de 13-40). Maar dat is persoonlijk. Wel is het zo dat het zoomoculair iets aan licht en randscherpte verliest ten opzichte van de vaste oculairen. Naar mijn aanvoelen kan je met deze tele tot 30x, daarboven is het toch minder. Maar dat is net zoals je met een grote tele ook niet altijd op 60x kijkt. Kleine tele= (best) werken met kleinere vergroting, tussen 20 en 30 is meest renderend naar mijn aanvoelen.
- Ik heb een manfrotto driepoot, één van de lichtste die ik vond (zie in link, ook via die winkel gekocht). Daar heb ik vóór aankoop heel goed over nagedacht en lang op gezocht! Behalve voor stevige wind bij zeetrek is deze driepoot al goed genoeg. Hij is volwaardig in lengte, licht in gewicht en de 'handling' is supersnel (handvat draaien om los-en vast te zetten). De 'kop' en het plaatje zijn inbegrepen. Bovendien kan je er (met tweede plaatje) nog een redelijke spiegelreflex camera op kwijt. Als steun bij het wandelen op glibberige paadjes heeft het ook al zijn diensten bewezen.

Samengevat: ik ben heel tevreden met deze ultramobiele combinatie. Als er wat in de buurt zit en ik ben met de fiets hoef ik niet te twijfelen (ik heb ook geen drager, enkel racefiets). en op reis gaat de tele altijd mee. Tele en statief worden niet licht behandeld (gaan ook gewoon in de check-in bagage). Het is een ideale 'tool'. Dat wil zeggen: met mijn grote tele ben ik voorzichtig ivm krassen, vuil op de objectieflens etc. Maar op de ED50 ben ik niet zuinig en naar mijn gevoel kan hij nog zo 15-20 jaar mee. Het helpt natuurlijk ivm oculairen dat de grote tele ook een nikon is. Dus kan ik oculairen wisselen en heb ik voor de ED50 een 13x en een 27x, en voor de ED82 een 30x en een 50x.
Groeten, L13v3n D3 T3mm3rm@n
Mijn laatste (vogel)reis

Jarinka

Citaat van: Jacquesvanmeer op augustus 31, 2010, 05:44:07 AMVoor een redelijk, stabiel statief zou ik eens kijken op marktplaats voor een Slik ( Slick ) Master. Ze staan er voor vraagprijzen rond de 35 euro. Ik heb zelf zo'n statief ook jaren gebruikt en ze voldoen goed. Goede hoogte, soepele bediening en goed stevig.
Dat is eventueel ook nog een optie. Het nadeel is dat hij vrij zwaar is, en op de racefiets is dat niet extreem handig.

Temmie, bedankt voor je zeer uitgebreide post!
Komt dat Manfrotto statief wel hoog genoeg? Ik ben 1.70 meter, maar heb geen zin in een statief dat net iets te klein is.
En hoe hoog komt hij zonder dat de middenzuil omhoog steekt?

Ik wil eerst voor een zoomoculair gaan. In de eerste instantie zal ik dan al zo blij zijn met de scope en het feit dat ik er veel meer door zie, dat ik dat beetje lichtverlies voor lief neem. En ik doe graag eerst ervaring op met het opzoeken van vogels door de scope (met zoom). Later (bijvoorbeeld over een jaar) als ik al erg aan de scope gewend ben, ga ik misschien nog voor een vast oculair, maar dat zie ik dan nog wel.

Wel grappig dat je ook op een racefiets rijdt en ook voor deze scoop gekozen hebt.
Groeten, Jarinka Heijink

temmie

Dat statief wat ik heb komt hoog genoeg. Ik ben zelf 1.78m.
Er kan zelfs gekozen worden om de poten helemaal uit te trekken, of de middenkolom. Als je én poten én middenkolom uittrekt is hij zelfs goed tot 1.90m
Het is wel stabieler als (vooral) het onderste deel van de poten niet wordt uitgetrokken, maar de kolom wél maximaal.
Het zoomoculair is zeker geen miskoop, maar in vergelijking met bvb. Swarovski, Zeiss en Leica loopt Nikon een beetje achter met hun zoom (terwijl de vaste oculairen wél kunnen concurreren), tenzij ze nu een nieuwe uithebben (maar die is dan niet compatibel wegens nieuw ontwerp van de telescopen).
Groeten, L13v3n D3 T3mm3rm@n
Mijn laatste (vogel)reis

redmar_woudstra

Zit er op de Nikon geen vast oculair? Daar kan ik niet helemaal over uit als ik op internet zoek. Ik zoek zelf naar een backpack-proof telescoop: licht, klein en vergroting van ongeveer 20-25x.

Iemand ervaring met de Bynolyt?
groet,
Redmar

Jarinka

Citaat van: redmar_woudstra op september 02, 2010, 20:03:11 PM
Zit er op de Nikon geen vast oculair? Daar kan ik niet helemaal over uit als ik op internet zoek. Ik zoek zelf naar een backpack-proof telescoop: licht, klein en vergroting van ongeveer 20-25x.

Iemand ervaring met de Bynolyt?
Je kunt hem met en zonder oculair kopen. Ik las op Birdforum.net dat hij in Amerika vooral met vast oculair erbij te koop is. Dat oculair is niet heel goed, en ze raden je ook sterk aan om er eentje zonder oculair te kopen, en dan het oculair van je keuze los te kopen. Dat scheelt je een hoop geld.
Groeten, Jarinka Heijink

jpdejong

hoi,

heb je hem al besteld?

Op marktplaats staat er nu een oculair(13-40) voor 150,- euro.

groeten jan-peter

Jarinka

Citaat van: jpdejong op september 02, 2010, 22:59:11 PM
hoi,

heb je hem al besteld?

Op marktplaats staat er nu een oculair(13-40) voor 150,- euro.

groeten jan-peter
Heel erg bedankt! ;D Deze? Hij vraagt er inmiddels €175,- voor, maar met een beetje geluk moet ik flink kunnen afdingen.
Ik bestel hem op z'n vroegst volgende week pas, en waarschijnlijk pas over twee weken.
Groeten, Jarinka Heijink

jpdejong

hoi,

hij heeft hem een tijdje geleden voor 150,- euro gehad op marktplaats. dus misschien kan je hem voor nog wat minder krijgen als 150,-

groeten jan-peter

Jarinka

Bah, degene die hem op Marktplaats had staan, heeft hem er weer afgehaald.
Hij zou een Fieldscope 82 van iemand overnemen als extra scope (diegene wilde een nieuwe scope kopen), en daar zat al een zoomoculair bij. Daarom wilde hij z'n eigen oculair verkopen. Maar nu koopt die persoon toch nog maar geen nieuwe scope, en kan hij de Fieldscope 82 ook niet overnemen.
Dat wordt dan toch maar Amerika...
Groeten, Jarinka Heijink

Sander Haak

Hou dan wel rekening met inklaringskosten, lange levertijd door de duane en een serieus probleem als er iets mis mee is. Ik heb het zelf ook een keer gedaan en ondanks die paar tientjes winst die overbleven ga ik de volgende keer liever naar een goede speciaalzaak.
Groet, Sander Haak (Woerden)

Jarinka

Citaat van: Sander Haak op september 09, 2010, 08:44:13 AM
Hou dan wel rekening met inklaringskosten, lange levertijd door de duane en een serieus probleem als er iets mis mee is. Ik heb het zelf ook een keer gedaan en ondanks die paar tientjes winst die overbleven ga ik de volgende keer liever naar een goede speciaalzaak.
Het scheelt wel wat meer dan een paar tientjes, anders zou ik hem gewoon in Nederland kopen. Als ik hem uit Amerika haal kost hij (inclusief verzendkosten, en inklaringskosten betaal ik niet omdat hij minder dan €200,- kost) €150,-, terwijl ze in Nederland €270,- kosten! Voor dat bedrag waag ik het erop.
Groeten, Jarinka Heijink

Sander Haak

#25
Op de website van de Douane lees ik dat je voor invoer van buiten de EU tussen de 22 en 150 euro omzetbelasting moet betalen. Boven de 150 moet je omzetbelasting en douanerechten betalen. Voor objectieven is de omzetbelasting 19% en de douanerechten 6,7%. Is je bestelling 150 euro dan betaal je bijna 30 euro aan de douane, is hij duurder dan betaal je 40 euro.
Groet, Sander Haak (Woerden)

Jarinka

Citaat van: Sander Haak op september 09, 2010, 15:29:44 PM
Op de website van de Douane lees ik dat je voor invoer van buiten de EU tussen de 22 en 150 euro omzetbelasting moet betalen. Boven de 150 moet je omzetbelasting en douanerechten betalen. Voor objectieven is de omzetbelasting 19% en voor de douanerechten 6,7%. Is je bestelling 150 euro dan betaal je bijna 30 euro aan de douane, is hij duurder dan betaal je 40 euro.
Oei, dat gaat er heel erg om spannen. Als ik de prijs plus verzendkosten van dollar ($190,60) via Google omreken naar euro, kom ik uit op €149,93. Maar via een up-to-date website kom ik dan over de €150,- uit...
Groeten, Jarinka Heijink

Lampe

Je kunt de aanbieder van het product vragen om het pakketje aan te merken als cadeau. Dan vervallen de kosten bij de douane. (zeggen ze)
Vriendelijke groet,

Nico

Jarinka

Citaat van: Lampe op september 27, 2010, 07:24:08 AM
Je kunt de aanbieder van het product vragen om het pakketje aan te merken als cadeau. Dan vervallen de kosten bij de douane. (zeggen ze)
Ik heb de scope en het oculair inmiddels bij Guusverschuren.nl gekocht omdat die er het meest betrouwbaar uit zag. Vorige week dinsdag heb ik ze besteld, en donderdag heb ik ze gekregen.
Gisteren ben ik er voor het eerst mee in het veld geweest, en wat een ontzettend geweldige scope!
Groeten, Jarinka Heijink

KorHaan

Van harte!

En hoe werkt het statief? Ben ik wel benieuwd naar als je met hogere (30 of 40x)
vergrotingen kijkt.

Vriendelijke groet,

Ronald