bladmineerder

Gestart door Robert Heemskerk, augustus 26, 2006, 00:40:09 AM

Vorige topic - Volgende topic

Robert Heemskerk

dag insectenforum,

Nu weet ik niet wat voor soort boom dit is.., dat begint al goed!
Wat voor soort bladmineerder is dit?

Als dat te zien is tenminste..

groet, robert

han.endt

#1
Aan het werk!: http://www.bladmineerders.nl/index.htm :D.

Ik denk een berk. Alleen komt bij mij het blad wat 'vettig' over. Stam met veel wit?

Date Lutterop

't Is een abeel, waarschijnlijk witte. De mijn is dan zws. van Phyllocnistis xenia, een vrij zeldzaam beestje, dat alleen in een smalle strook langs de kust voorkomt. Waar is de foto gemaakt? Zoek maar even na op de door Han genoemde site.

Groet,

Date

Groet,

Date


Robert Heemskerk

bedankt Han en Date voor jullie reactie.

Volgens mij is het ook een Abeel en de mijnenmaker Phyllocnistis xenia kan het zomaar zijn denk ik.., alleen heb ik deze niet aan de kust gevonden maar in het Amsterdamse Bos..

groet, robert

Date Lutterop

De soort heeft zijn leefgebied de laatste jaren wel uitgebreid. In de gele bijbel ("De kleine vlinders") van Joop Kuchlein uit 1993 komt hij alleen maar voor in een zeer smalle strook langs de kust en op de westelijke waddeneilanden. Langs de hollandse kust ook tot circa 15-20 kilometer het land in.
Inmiddels heb ik ze ook op Schiermonnikoog gezien en bij ons in Groningen. Als er maar abelen zijn. Amsterdam zou dus best kunnen. Probeer nog wel even de tabel van Ellis te volgen, want als noorderling weet ik niet of er in die regio misschien nog gelijkende mijnen voorkomen.

Groet,

Date

Groet,

Date