Waar ga jij waarnemen vandaag?

Gestart door Botervlieg, augustus 24, 2010, 08:52:52 AM

Vorige topic - Volgende topic

Botervlieg

Hallo allemaal,

Heb je dat ook wel eens? Helemaal de kriebels in je buik, omdat je het plan hebt om vandaag naar een bepaalde plek te gaan. Bijvoorbeeld een plek waar je niet eerder bent geweest, of waar je vorige keer zulke toffe waarnemingen deed?

Hier kun je vertellen (vooraf) waar je heen gaat, en bij terugkomst hoe het is geweest!

Ik ga vandaag op het strand van Zandvoort kijken. Benieuwd wat ik er zal vinden. Zand, water en schelpen natuurlijk.
Maar leuke waarnemingen? Geen idee! We zullen zien!

Groetjes,
Marleen

Jarinka

Met een beetje geluk ga ik vanmiddag langs de Hop in Speuld. Anders wordt het Delta Schuitenbeek om nog eventjes langs onze grote vriend de Witvleugelstern te gaan :).
Groeten, Jarinka Heijink

LakeSide

Mits het weer het vanmiddag nog toestaat ga ik vandaag op de uiterwaarden in Giessen(NB) kijken. Wij wonen hier nu sinds een half jaar en ik ben er nog niet geweest, terwijl het gebied er interessant uitziet!


http://waarneming.nl/gebied/info/18810

Margreet Kwh

Vandaag kijk ik zoals elke dag in mijn tuin en in de lucht. En onderweg naar supermarkt en markt kijk ik wat ik tegenkom.
Vanmorgen woeien er alweer ganzen voorbij op de wind. Er stak een bruingekleurde wegslak over, die zijn kop hoog ophief, alsof hij een heraldieke houding wilde aannemen. De koningskaars is helemaal scheefgewaaid, maar de bloemaar keert zich naar het licht en groeit nu als een wandelstok, krom omhoog.
Met die harde wind zie ik geen zweefvliegen erbij.
De witbloeiende toorts zit al goed in het zaad. Op de boomstobbe groeit een hele pruik zwammen, daar moet ik nog een foto van gaan maken, misschien kan iemand op het paddenstoelenforum me helpen er een naam aan te geven.
In de voortuin naast de vuilniscontainer zag ik een gat tussen de tegels. Van welk dier zou dat zijn?
Op de hoek van de straat zijn uit de gemeente-eik allemaal gallen gewaaid, knoppergallen. Ik heb er een schoteltje mee gevuld.
Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Botervlieg

Het wordt al echt herfst he, margreet....

Ik ben sinds een uurtje ongeveer terug van het strand.
Het was hartstikke leuk.

Een toerist voerde de meeuwen, die op ooghoogte rondzweefden.
Echt balen dat ik geen fatsoenlijke camera heb.
Ook andere dingen gezien, schelpen, wieren en een sepia.
Ik kende dat (sepia) alleen van de vogel die dat thuis kreeg.

Grappig dat je nu met hele andere ogen het strand bekijkt.
Een zakje met schelpen ook meegenomen. "O ja, shit, ook die hebben allemaal een naam..."

Dat wordt flink zoeken en determineren.
Maar... ook een leuke aanvulling voor mijn website, denk ik zo.  :angel:

Ik was maar 2 uur op het strand, maar kwam wel met 128 foto's en 17 schelpen terug.   ;D

Groetjes,
Marleen

Margreet Kwh

Hallo Marleen,

ja het wordt al echt herfst. Ik heb net de paddenstoel gefotografeerd en op het forum voor paddo's gezet.
Dat sepiaschild kun je ook nog als kalkbron gebruiken voor slakken, gewoon ergens neerleggen waar slakken komen. Dan kun je steeds kijken welke erop gaan grazen, want binnen korte tijd zal er alg op gaan groeien, en slakken grazen graag alg.

En je vraagtekens op schelpengebied kun je altijd weer bij de weekdieren zetten.

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Botervlieg

Hallo Margreet,

Bedankt voor je tips! Die kan ik wel gebruiken!
Bijzonder hoor, als waarnemer is het strand nu echt een totaal andere beleving!

Leuk idee dat van de sepia! Het lastige is alleen dat ik een balkonnetje heb.
Al weet ik wel dat er in een van mijn plantenbakken een keer een naaktslak zat.
Ach, ik kijk wel. Sommige vlinders komen er misschien ook op af, atalanta enzo zijn toch ook kalk-liefhebbers?
Leuk experiment om het gewoon toch neer te leggen en te zien wat er gebeurt.

Ik weet niet waar je (ongeveer) woont, maar als je paddenstoelen en herfst leuk vind,
is Elswout (noord holland) misschien wel wat voor je.
Volgens mij is het daar altijd herfst.
Het is een landgoed, maar vrij "vochtig". Los van dat er veel water (meertjes e.d.) zijn,
lijkt regen en wat door warmte dan weer opstijgt lijkt een beetje te blijven hangen.
Er zijn allerlei mossen, paddenstoelen etc.

Groetjes,
Marleen

Margreet Kwh

Hoi Marleen,

Elswout staat op mijn lijstje om heen te gaan. Ik ben al in Koningshof geweest, vlakbij.
Ik stuur je een pb.

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

janjaap63

Ik ben nog steeds niet uitgekeken in mijn achtertuintje...

Ik heb sinds kort een vijver aangelegd en dat trekt allerlei dieren aan die ik dan weer kan gaan waarnemen ;-)

(Mijn tellerstand voor vogels staat op ca. 35 soorten. Niet gek voor een stadstuintje van 50 m2 volgens mij.)

JJ

Botervlieg

Ik wilde eigenlijk naar het strand gaan vandaag.
Maar er is toch over een uur een klein onweersbuitje, precies deze richting uit.

Wil het risico niet lopen dat ik met onweer op het strand sta... 

:-\

Michiel en Milka

Ik ga vanmiddag een workshop geven. Dat is een groot woord voor het feit dat we met een groepje mensen (als er belangstelling voor is  :) ) in anderhalf uur zoveel mogelijk willen zien in een stadspark. Vogels, vlinders, libellen en wat ons verder voor de voeten komt. Gelukkig gaat er ook iemand mee die veel van planten weet, want die trekken zich niet zo veel van het weer aan. Een soort Big-day, maar dan in 1 1/2 uur. Noem je dat Happy Hour??
Op dit moment schijnt de zon hier, en volgens de buienradar gaat het voorlopig niet regenen. Ik ben benieuwd.
Groet, Michiel

Margreet Kwh

CiteerEen soort Big-day, maar dan in 1 1/2 uur. Noem je dat Happy Hour??
eerder Happy Hour and a Half, HHH, of Big HH ;)
Leuk plan! Vandaag kijk ik vooral naar het gedrag van een schuwe poes waar ik tijdelijk voor zorg, en verder zoals altijd de vogels in de wijk (weer veel kauwen gezien) en heb ik een Gekielde loofslak op mijn hand laten lopen.

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Botervlieg

Citaat van: Michiel en Milka op augustus 28, 2010, 14:15:51 PMOp dit moment schijnt de zon hier, en volgens de buienradar gaat het voorlopig niet regenen. Ik ben benieuwd.

Leuk, om met een groepje mensen, samen waar te nemen en erover te vertellen!

Het was grappig, ben na de onweersbui toch richting strand gegaan.
Bij de eerste stap op het strand begon het te regenen. Maar dat was met een paar minuten gelukkig over.

Leuke waarnemingen gedaan. Schelpen, wieren, krabjes, een kwal, meeuwen en een vlieg.
Maar wel veel werk om het in te voeren.
Vooral omdat ik met schelpen/wieren/krabjes nog niet goed weet waar ik het zoeken moet, waar ik op moet letten, families etc.

Maargoed, rustig aan en straks maar eens paar berichtjes op het forum zetten ter controle of met de vraag om hulp.

Groetjes,
Marleen

janjaap63

Een paar reacties eerder schreef ik al dat ik nog niet uitgekeken ben in mijn achtertuin.
Zojuist 2 vossen in mijn achtertuin gehad terwijl ik aan de rand van de vijver naar kikkers zat te kijken.

Ik blijf mij verbazen wat je allemaal kunt zien in een klein tuintje...

JJ

Michiel en Milka

De Big HH (die houd ik er toch maar in) was leuk om te doen. In totaal waren we met z'n tienen. We hebben geen vlinders gezien, maar wel lantaarntjes, onz. blauwe glazenmaker, veel op planten gelet (diverse bijgeleerd!), bruine kikkers, hoornaarzweefvlieg en pyjamawantsen. Daarnaast wat over de historie en de toekomst van het park verteld.
De mensen die mee waren vonden het ook leuk, en daar doe je het tenslotte voor.
Groet, Michiel

Botervlieg

Hallo allemaal,

Ik ga vandaag met iemand van hier naar zandvoort.

Ik heb er wel weer zin in. Alles is al ingepakt, dus ik ben klaar om te gaan.

Ik had gezien dat andere waarnemers een heel eind strand-noord op,
allemaal verschillende strand-vogels hadden gezien.

Wellicht als de tijd, energie en het weer het toe laat, kunnen we dat ook zien vandaag.

Ben benieuwd!

Groetjes,
Marleen

Margreet Kwh

En hier is een strandstilleven van vandaag. We hebben wieren gevonden, schelpen geraapt en gekeken naar de zilvers (=zilvermeeuwen) die bij het opkomende water krabben zochten.
Een aantal zeepaddestoelen bekeken, één pulseerde nog. Enkele Amerikaanse ribkwallen gezien en heel veel Amerikaanse zwaardscheden, juveniel en adult, vaak doubletten.
Een klein blauw krabje, helemaal uit elkaar.

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Bart van Hoogstraten

#17
Ga dadelijk wandelen in Bruuk bij Bredeweg (Groesbeek) tegen de duitse grens (Reichswald).
http://maps.google.nl/?ie=UTF8&ll=51.760137,5.965233&spn=0.049407,0.101881&z=14
Charmant blauwgraslandje wat kunstmatig in stand wordt gehouden door Staatsbosbeheer (gevecht tegen bierkaai -> duidelijk alle sporen van overbemesting; pitrus, brandnetel) maar prachtig sfeertje en weinig tot geen mensen te bekennen. Bekend om het gemak waarmee je er kleine bonte specht kunt waarnemen (helaas nog nooit gezien) maar in het late najaar en winter grote groepen sijsjes in de elzenbosjes aan de rand en kramsvogels. In het voorjaar, voordat de brandnetels hoog zijn kun je er makkelijk ringslangen zien en orchideeen vinden.
zie ook:
http://www.vcbio.science.ru.nl/virtuallessons/landscape/bruukveg/

edit -> bovengenoemde pitrus is waarschijnlijk veldrus (gewenst)
Prachtig "zoemend" veldje Blauwe Knoop aangetroffen (veel vlindertjes nog, vnl Dagpauwoogjes) met ertussen 1 witte (nog nooit gezien).
En de mooiste waarneming binnen de gehele ervaring: geen mensch te bekennen!
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

ronald

klinkt goed Bart, veel plezier daar!
groeten, Ronald van Seijen

vuurvlinder

Ik ben vandaag wezen waarnemen op het verjaardagsfeestje van Noorderland op het landgoed Nienoord. Was erg leuk! Ik ben thuis gekomen met een tas vol biologische spullen.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Bart van Hoogstraten

Ik ga vanmiddag lekker struinen en uitwaaien in de Millingerwaard. 700 hectare WNF-terrein waar ik een paar (off-limits-) paadjes weet waar je niemand tegenkomt.
http://www.millingerwaard.info/pages.php?pageid=13923
Rondom Nijmegen liggen prachtige bossen die erg mooi zijn in de herfst maar die zijn "besmet" met tamme kastanjes. Daar word je nu onder de voet gelopen door grote groepen gillende kinderen die de bermen aan het mollen zijn met het zoeken naar kastanjes. (Ik hoop dat ze die valse flora er eens een keertje uithalen, gaat echt ten koste van onze inheemse).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

HPM

Ahum. De Tamme kastanje komt mogelijk al zo'n tweeduizend jaar in Nederland voor en wordt als volledig ingeburgerd beschouwd.
Herman van der Meer

Marije

Wij gaan nu geocachen in de Blaugerzen een natuurgebied bij Akmarijp

Margreet Kwh

Vandaag naar museum De Cruquius geweest. http://www.museumdecruquius.nl/nl/decruquius/stoomgemaal
Met het voetveer overgestoken van Haarlem af. Heerlijk verpoosd in de Theetuin aan het water van de ringvaart.
Leuke film gezien en via een Living History-projekt door Cruquius himself rondgeleid door het gemaal.
De stoommachine was helaas nog in revisie; binnenkort kun je hem ook in werking zien.
Je realiseert je hoe ons land nog altijd in strijd is met het water. Mijn moeder vertelde haar herinneringen aan de watersnoodramp van 1953.

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Botervlieg

#24
Hallo allemaal,

Ik besloot dat ik met het mooie weer maar niet thuis kon blijven.

Dus ben opnieuw naar Elswout gegaan. Om uit te rusten en lekker te wandelen en na te denken.
Ik heb spullen bij elkaar gepakt en ben daarheen gefietst.

Ships. Paddenstoelendag. 100-den gezinnen met kinderen, maar ook veel mensen alleen.

En dit keer was de boom die was omgevallen met de harde wind eindelijk wel opgeruimd,
dus kon je weer gewoon over het pad lopen,
maar op 2/3e van de route was een brug kapot. Dus moest ik alsnog terug.

Dus rust was er niet bepaald. Maar... wel weer diverse paddenstoelen waargenomen.
Zag al dat ze zich bij de paddenstoelen op het forum ernstig vervelen  :rolleye:  ;)

Petje af hoor, aan de mensen die helpen met alle paddenstoelen op naam brengen.
Ik zou tussen de stoelen de padden niet meer zien staan...

Groetjes, Marleen




Bart van Hoogstraten

Citaat van: MarKoHu op oktober 03, 2010, 17:26:31 PM
Vandaag naar museum De Cruquius geweest. http://www.museumdecruquius.nl/nl/decruquius/stoomgemaal
Met het voetveer overgestoken van Haarlem af. Heerlijk verpoosd in de Theetuin aan het water van de ringvaart.
Leuke film gezien en via een Living History-projekt door Cruquius himself rondgeleid door het gemaal.
De stoommachine was helaas nog in revisie; binnenkort kun je hem ook in werking zien.
Je realiseert je hoe ons land nog altijd in strijd is met het water. Mijn moeder vertelde haar herinneringen aan de watersnoodramp van 1953.

Margreet.

Da's en zeer controversiële "strijd": gemiddelde Nederlander ziet de Afsluitdijk en inpoldering van de Zuiderzee als grote Nederlandsche prestatie terwijl dat in het buitenland bekend staat als het grootste natuurvernietigingsproject in Europa aller tijden (dat was het grootste estuarium van Europa, er is een diersoort door uitgestorven trouwens; de Zuiderzee-haring). De kosten van het stormvloedkerings-project in Zeeland zijn inmiddels zo hoog dat iedereen die in de gevarenzone zit er voor meer dan 1 miljoen euro uitgekocht had kunnen worden -> "hier heb je een miljoen euro; ga ergens anders wonen en je hoeft de rest van je leven niets meer te doen"... (en we hadden voor hetzelfde geld een mooi stukje natuur gehad).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Margreet Kwh

Ja Bart, maar de Haarlemmermeer was een groot meer dat steeds groter werd, de Waterwolf. Weet je dat de naam Schiphol oorspronkelijk de naam was van een plaats in het noordoosten van dat allesverslindende meer, waar alle schepen heenwoeien als het weer eens spookte?
Na de drooglegging ontstond er een polder met vruchtbare grond en ruimte voor boeren, burgers en buitenlui, en later voor onze nationale luchthaven.
Er ging wel viswater verloren (daarom was Leiden lange tijd tegen drooglegging), maar achteraf kunnen we blij zijn met de drooglegging.

De Deltawerken van Zeeland zijn volgens mij ook een goede zaak geweest. Dijken gaan in mijn ogen bóven natuur, veiligheid is belangrijker dan het behoud van dieren en planten.

Bij de aanleg van de afsluitdijk, waardoor het IJsselmeer ontstond, is inderdaad de zaak verzoet. De natuur is daar veranderd. Dat zal ten koste gegaan zijn van vissen, planten en ander leven. Maar daarvoor zijn polders en zoetwaterbassins teruggekomen.

Kortom, ik ben wat positiever over die ontwikkelingen dan jij, denk ik.
Maar wat betreft de zeeuwse deltawerken, ik vind het ook goed dat indertijd is besloten om de Oosterscheldekering halfopen te laten inplaats van geheel gesloten, zodat de Oosterschelde nu nog steeds een rijk onderwaterleven heeft en een prima duikgebied is.

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Bart van Hoogstraten

Citaat van: MarKoHu op oktober 03, 2010, 17:49:22 PM
Ja Bart, maar de Haarlemmermeer was een groot meer dat steeds groter werd, de Waterwolf. Weet je dat de naam Schiphol oorspronkelijk de naam was van een plaats in het noordoosten van dat allesverslindende meer, waar alle schepen heenwoeien als het weer eens spookte?
Na de drooglegging ontstond er een polder met vruchtbare grond en ruimte voor boeren, burgers en buitenlui, en later voor onze nationale luchthaven.
Er ging wel viswater verloren (daarom was Leiden lange tijd tegen drooglegging), maar achteraf kunnen we blij zijn met de drooglegging.

De Deltawerken van Zeeland zijn volgens mij ook een goede zaak geweest. Dijken gaan in mijn ogen bóven natuur, veiligheid is belangrijker dan het behoud van dieren en planten.

Bij de aanleg van de afsluitdijk, waardoor het IJsselmeer ontstond, is inderdaad de zaak verzoet. De natuur is daar veranderd. Dat zal ten koste gegaan zijn van vissen, planten en ander leven. Maar daarvoor zijn polders en zoetwaterbassins teruggekomen.

Kortom, ik ben wat positiever over die ontwikkelingen dan jij, denk ik.
Maar wat betreft de zeeuwse deltawerken, ik vind het ook goed dat indertijd is besloten om de Oosterscheldekering halfopen te laten inplaats van geheel gesloten, zodat de Oosterschelde nu nog steeds een rijk onderwaterleven heeft en een prima duikgebied is.

Margreet.

Margreet (Natura artis magistra),

Ik passeerde vanmiddag, bij het binnenlopen van de Millingerwaard, een monumentaal pand met het opschrift "Natura Speculum Creatoris" (De natuur is de afspiegeling van haar Schepper). Wat vind je daarvan in deze context?
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

mabeline

#28
ik ben vandaag onverwacht in clingendael wezen waarnemingen, heerlijke wandeltocht een een hoop mooie paddo´s gezien en vastgelegd
niet specifiek voor waarneming, maar ook gewoon wat sfeerplaatjes, lekker ontspannend

http://www.mijnalbum.nl/Album=887ZYKND
Bedankt voor het kijken en/of reactie

Met vriendelijke groet Diana

Margreet Kwh

#29
CiteerIk passeerde vanmiddag, bij het binnenlopen van de Millingerwaard, een  monumentaal pand met het opschrift "Natura Speculum Creatoris" (De  natuur is de afspiegeling van haar Schepper). Wat vind je daarvan in  deze context?
citaat Bart

Daar heb je ook de uitspraak: god schiep de aarde en de Nederlanders hebben Nederland gemaakt...

Ons land is natuurlijk bij uitstek Manmade, door de mens gemaakt.
De natuur, flora en fauna, de mens incluis, zie ik als produkt van de evolutie.
Ook god is voor mij manmade, een produkt van de mens, misschien wel evolutionair verklaarbaar.

In de tijd van Linnaeus (de tweede Adam) en zelfs nog in die van Darwin, was de natuur en kennis van de natuur een manier om god te loven, omdat je je bezig hield met de schepping en de grootsheid van de schepper.
Tegenwoordig is dat standpunt een standpunt van weinigen geworden.

Toch kun je ook als niet-aanhanger van Christendom, Jodendom of Islam, ontzag hebben voor de natuur.
Bijvoorbeeld ontzag voor de kracht van het water, en voor de principes die ten grondslag liggen aan de wording van onze aardbol, voor het heelal, voor de zon en de sterren, voor de nevels, zwarte gaten en andere verschijnselen om ons heen, maar ook voor het kleine heelal, het wonder van de paddenstoelen en de wereld in een waterdruppel.

Het aforisme van Hölderlin over de zon wat John laatst postte,
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=126404.msg831828.html#msg831828
is daar een mooi voorbeeld van.

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven