Low-budget spotting scope

Gestart door michel.wissink, augustus 23, 2010, 15:16:11 PM

Vorige topic - Volgende topic

michel.wissink

Ik wil met mijn beperkte budget van max. 100 Euro mijn eerste spotting scope aanschaffen.
Mijn wensen:
Objectief min. 60 mm, zoombereik 20 - 60x, kijkhoek 45°, aansluiting fotostatief.
Ik weet wel dat je voor 100 Euro geen merkkijker hebt, maar zou graag commentaar ontvangen op een kijker die ik bij de firma Landtek vond, met een zoombereik van 20 tot 80 keer; objectief 70 mm, op deze site:
http://landtek.nl/index.php?Start
(ik vind zelf het zoombereik wel èrg groot...)
Is er iemand die ervaring heeft met een dergelijk kijkertje, of überhaupt met deze firma in Drachten?
Een goedkoper alternatief zou voor mij de Spotty 20-60x 60 spotting scope van Conrad zijn.
Alvast bedankt.
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

Jeroen Nagtegaal

Ik ga binnenkort naar Arnhem en ben redelijk aflezer. Ik heb daarom redelijk gezocht voor een goedkope telescoop. Hier blijkt toch niet heel veel te zijn.

Bij die van landtek is het kijkbeeld erg smal trouwens!
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Norman

Kansloos om voor een dergelijke prijs een scope aan te schaffen die meerwaarde creeert tov van een verrekijker van die prijs.

Mijn advies; doorsparen. anders krijg je echt spijt en daar is 100 euro gewoon te veel geld voor.
In de winkel en voor de deur van de winkel lijkt zo'n goedkope scope wel acceptabel, maar in het veld vervloek het ding door een gebrek aan detail. Geloof me vele hebben al het leergeld voor je betaald.

Tipje als relatief voordelige keus;

http://www.nikon.com/products/sportoptics/lineup/scopes/ed50/index.htm

Echt een leuke scope voor een betaalbare prijs, al blijft het een hoop geld. Daarnaast ook reuze makkelijk mee te nemen en te combineren met een relatief licht en dus voordelig statief.

michel.wissink

Dank voor je reactie en je tip, Norman.
Doorsparen is helaas niet echt een optie; ik spaar al jaren maar kom niet verder...  :-[
Ik hou Marktplaats ook wel in de gaten voor redelijke tweedehandsjes.
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

Jarinka

Dat is heel toevallig, Norman! Ik ben namelijk ook op zoek naar een goed(kop)e scoop, en had de Nikon ED50 al bekeken. Heb bij de Witvleugelstern door de ED50 van Robert v/d Meer mogen kijken, en wat een prachtscoop is het! Wat voor mij ook een meerwaarde heeft, is dat hij vrij klein is. Omdat ik alles op de fiets moet doen, scheelt dat heel veel sjouwwerk. Ik maak zometeen nog een topic om naar (uitgebreide) ervaringen te vragen, want extreem lang heb ik er niet doorheen gekeken.
Groeten, Jarinka Heijink

Norman

Citaat van: michel.wissink op augustus 25, 2010, 15:22:18 PM
Dank voor je reactie en je tip, Norman.
Doorsparen is helaas niet echt een optie; ik spaar al jaren maar kom niet verder...  :-[
Ik hou Marktplaats ook wel in de gaten voor redelijke tweedehandsjes.

Wellicht een idee om bij te klussen, ik ken mensen die middels het geven van excursies voor een paar euro p.p. hun scope bij elkaar verdiend hebben, maar ook iemand die teksten heeft geschreven voor een fotograaf die een boek wilde uitgeven en een tekstschrijver zocht, in ruil hiervoor heeft hij een Swarovski scope gekregen. Wees creatief, koppel aan je hobby wat inkomsten en verdien zo je scope bij elkaar.

Overigens als je er al zo lang over doet om een scope bij elkaar te sparen, mag ik dan voorzichtig concluderen dat je het niet zo breed heb. 100 euro uitgeven aan een inferieur product is dan helemaal zonde van het geld. Over marktplaats gesproken, kijk je rommelzolder eens kritisch na. Hier ligt vaak zat verborden kapitaal. 10 x € 10,00 brengt je alweer € 100,00 in de goede richting.

Helpt het als ik je vertel dat ik een scope heb maar deze niet zoveel gebruik, omdat deze lang niet altijd even praktisch is. Als je zoals ik regelmatig in het bos of duinen vogelt is een scope heel onpraktisch. Voor zeetrek, weidevogels en watervogels kan een scope heel prettig zijn, maar vaak is een kijker voldoende.

Hou er tevens rekening mee dat je behalve een scope ook een stevig statief en bijbehorende statiefkop nodig hebt. De goedkoopste optie hiervoor is minimaal € 250,00.

Wist je overigens dat je bij vogelbescherming ook een scope kan huren? Wellicht dat je een scope niet zo vaak nodig heb en dat je interessant is om deze enkele malen per jaar te huren.   

Dit is wel een koopje:

Scope incl. statief:
http://audio-tv-foto.marktplaats.nl/optische-apparatuur-l-telescopen/371347113-kowa-ts-611-telescoop.html?return=eJwtjN1qxCAQRt9lIbkz%2FqS2YAglS19kULeRNSo6dsuWvnsn0Ks554MzYKT5CUYszSg9m0vzUO2%2B7IjFcH7PxafpgHrHEgGwTSly6C5khl%2FMJ3bLmHkuGJrdPYNSoAL2Xllk6KNv9nzAbU4uYPDsmdln9o5BbCwF3x%2FcaqGmHY%2F4%2Fh1XObq2Yh7mTQ7ztXQCQRDJtvmcoiKi4kQkfIZC2G6ukZwJ%2FicH7Vvqh6%2FBkuYWyNVYSl%2FFCI9BX%2BXrmx70B5Ggs0ohX9Rl%2Bf0D8epVoQ%3D%3D&df=1&fta=eNpVks1u2zAQhF%2FF4MFnLs0faQUf0hQFAhS9NOihQWBQIuUKkSXBohK3ht695NI%2B5PZxd7UzHMqiweuMBbLl3B%2FebT%2BzKh5LZJd%2BD1s378OIUE0L8qoH3EHVC1RcVH3Af91Uza2bsZpCbJ8mHJaTP3dNNc4diu00LXu%2BtR8voI16feGve%2BAgRRKQyCZ79Kzq4vIZd8g6R8pCR2nQorTaFRcCMC6BbttGEDSllATAjUmgmjK3hDY1J5DelhGg5dqkPRDP0iZwslZUaQpbywxaZlCuaDJwlTZDXQsnCHQrdQJbFqYmKApDLaOckRkMuAxc0OdKKesJhNSkLsEZgl1pLc0IrQvaHK%2BhyZjg3lEF2l27S6lADCiMk3XzoffDMfxJwfHYiGGd7OWQsozxOZQpQmT2g1UWAa8x3ph9ZHrl2Hn6eos%2F1RMqZN9t7Xt6dmSP4%2BC60HlSBWRfbPPmB%2FfDnvzdyH1k8%2FC8%2FXYvPoRw7uol%2BOe%2FU56MEiw7%2FDmew9Pg%2FIVld8ATaGS%2FbL8k3zerPNu5%2FSRrNkAz5PDzIBhkv8fNcfRuE%2F%2FazdD5Jd56XdecwHua5nhd1%2F%2FzgdQD&fta_ind=8&fs=1   

Deze is ook aardig en binnen budget:

http://audio-tv-foto.marktplaats.nl/optische-apparatuur-l-telescopen/370266980-aangeboden-spotting-scope-20x-tot-60x-90mm-incl-statief.html?return=eJwtjF1qwzAQBu8SsN9k%2FbhuQMYEh1xkkZVaRJYWa9WUhN69a%2BjTznwwC1bbd7BqLNYMZ3sqHna3jisRWikfGX3qNtgfhBGASpeihLqELOhb%2BCTumbLMSKG41QtAhB2o1l1EQT764o4H0uW0BApevLL4yn4REItIwdendIMy3UpbvPzESbdLmSg3%2Fayb%2FoqVQTFEtrk%2FpmiYuDiQGF8BGct9KSxHQv%2FJxvuc6ub34FhzCeymRayTanEyLTyb4ao%2Fz0Mz3JgUn0kr%2FWFO4%2B8fUr1Wqg%3D%3D&df=1&fta=eNpVkkGP2yAQhf9KxCFnBgM2Y%2BWwbVVppaqXrnroarUCA6lVx7Ziezdt5P9eBieHvX1%2B8%2BR5PLBY4nXCCtly7l7fbDexekJTILt0B9j76TAPCPW4IK87wALqTqDiou5m%2FNeO9RT9hPU4p%2FFpxH45hXPb1MPUotiP43Lg%2B%2FEg9vb9GXSpXp75ywE4SEFLJLLRHgOrkzd9ppWtz9uFNshAA%2FhCy0sC7mPpLqB8CcGSwqP1EAhC0CZmSFOdQZaqIvDOCEfQaOMEgZV2GxkDOivaQZk9ihcV38CY7JHRmTwqlJN5l3DRQgbQVUHAixApWPTKRU%2FQhEprAqt0Q4qMpqkkKVqEsiJQoYJIIEsubQKnrSqbBCEaVygCD0rQf4JLFk%2BtQCpoHkbrp9cu9Mf5NxXH6bKQnezllbpM9XmUVCEy%2B85qi4DXFqn7xPmm0%2BTxy61%2B0gkVsm%2FWhY44vYTPQ%2B%2FbuQ15KyD7ZJs%2Fofff7Sncg9wtu4en%2Fde7%2BDDP59Ytc3j6O27OtIJtCX8M5%2Fmx9%2BHCtnTACTSyn7ZbKPctKt%2Fi3B7JugXInpzwoxFKZL%2BG3XEIfpde7q5vw5JOva7r1sAbuTle1%2FU%2FJcDY7w%3D%3D&fta_ind=1&fs=1


michel.wissink

#6
Dank je, Norman.
Die onderste scope houd ik inderdaad al een tijdje in de gaten. Is Eye Witness een redelijk merk?
Enne.. met mijn budget let je echt wel op de kleintjes; je wil niet weten hoeveel ik al op Marktplaats heb verkocht (en goedkoop gekocht); als ik dát allemaal opzij had kunnen zetten... Maar dat gaat nu eenmaal niet met een jong gezin.
Wat het statief betreft: ik heb al jaren plezier van een robuust statief van 15 gulden  ;D , dus die hou ik er gewoon bij.

Ik besef dat een scope niet handig is als je 'mobiel' vogelt. Meestal doe ik dat inderdaad, maar ook steeds vaker ben ik stationair in bijvoorbeeld foerageergebieden. Ik heb van een oude verrekijker en nóg oudere telescooponderdelen een mini-scope gemaakt (over creatief gesproken..  ;) ) en het waarnemen daarmee is me goed bevallen. Best een mooi helder en rustig beeld; alleen is hij beperkt tot 12x vaste vergroting en 50 mm objectief. Daarom ben ik op zoek gegaan naar een 'echte'.
Het bijklussen vind ik ook wel een leuk idee, hoewel ik nog niet zo zeker van mezelf ben dat ik een excursie of lezing zou durven geven. Maar misschien kan ik wel iets met mijn foto's; heel af en toe verkoop ik een vergroting.
Thnx!

Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

Norman

Citaat van: michel.wissink op augustus 25, 2010, 22:38:01 PM
Het bijklussen vind ik ook wel een leuk idee, hoewel ik nog niet zo zeker van mezelf ben dat ik een excursie of lezing zou durven geven. Maar misschien kan ik wel iets met mijn foto's; heel af en toe verkoop ik een vergroting.
Thnx!

Of je het kan, ligt helemaal aan je doelgroep. Buitenlandse soortenjagers zou ik dan nog niet op sleeptouw nemen, maar een groep senioren of een schoolklas kan al heel leuk zijn.

Met goede voorbereiding zou een eenvoudige lezing ook goed te doen moeten zijn.

Maar nogmaals, kies je doelgroep bij hetgeen je kunt bieden.

michel.wissink

Ik ben wat aan het rondkijken op internet, en een kijker die steeds mijn aandacht trekt is de Celestron Ultima 65 angled (niet de ED versie), met 18-55x zoomoculair (artikel 52248).
Uit de sterrenkunde weet ik dat Celestron een zeer goed kijkermerk is.
Heeft iemand ervaring met deze scope?
Ik vind de scope vooral bij Amerikaande bedrijven, met prijzen uiteenlopend van 89 tot 129 dollar. Is er wellicht een Nederlandse of Europese importeur?
Tweedehands zijn ze zeer schaars.
Voorbeeld: http://www.celestron.com/c3/product.php?ProdID=197
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

michel.wissink

#9
Dankzij een zeer attente forumlezer ben ik sinds vandaag de gelukkige bezitter van een Bynolyt Target 12-60x60. Ik heb 'm in het veld mogen testen en hij voldoet helemaal.
Ik had intussen wel een andere kijker op proef - een Bresser Primax 20-60x68 - maar die blijkt voor mijn toepassing - ik ben vrijwel altijd fietsend op pad - veel te zwaar. De Bynolyt is prachtig compact en licht.
En ik kreeg 'm voor een heel vriendelijk prijsje. Bedankt Marco!  :duim: 
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60