bij in riet

Gestart door gko, augustus 23, 2010, 11:56:41 AM

Vorige topic - Volgende topic

gko

welke soort bij is dit? Ik twijfel over de soort. Alvast bedankt.
met vr gr gkoopman

wilde

Zou het A. denticulata kunnen zijn?
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

han.endt

Lasioglossum. A. denticulata heeft bovendien donkere haren boven op het borststuk.

Stijn Schreven

Ben het met Han eens. Misschien is het wel handig om die A. voluit te schrijven, niet iedereen op dit forum zal waarschijnlijk weten dat er "Andrena" mee bedoeld wordt. Sowieso wordt de genusnaam in artikelen e.d. de eerste keer altijd voluit geschreven en daarna pas afgekort. Dat zouden we ook kunnen aanhouden in topics op dit forum, anders wordt het soms moeilijk om te volgen.
Groeten en bedankt,

Stijn Schreven.

han.endt

#4
Citaat van: Stijn Schreven op augustus 23, 2010, 15:45:17 PM
Misschien is het wel handig om die A. voluit te schrijven, niet iedereen op dit forum zal waarschijnlijk weten dat er "Andrena" mee bedoeld wordt.
Zucht...... Je schrijft het 99,9 % de eerste keer voluit, een keer niet en dan komt er een betweter........

Stijn Schreven

Han, ik had mijn bericht helemaal niet geschreven met de bedoeling om iemand hier slimmer af te zijn of een inkopper te maken, alleen maar om het voor lezers van dit topic gemakkelijker te maken.
Wat ik niet snap is dat jij mijn reactie zo negatief oppakt.
Groeten en bedankt,

Stijn Schreven.

han.endt

Nou ik vond het niet erg prettig. Ik let er juist altijd op om het de geslachtsnaam de eerste keer voluit te schrijven en dan gebeurt het per ongeluk een keer niet en dan....... gelijk pats boem krijg je lik op stuk. Kwam op mij erg onaangenaam over, maar uit je reactie begrijp ik nu dat het niet zo bedoeld was.

Stijn Schreven

In dat geval excuses. Het was inderdaad niet zo bedoeld. Het was ook niet op iemand persoonlijk gericht, maar gewoon als toevoeging aan dit topic. Misschien een beetje te perfectionistisch van mijn kant, maar ik dacht ik schrijf het even voluit voor de volledigheid.
Ik hoop dat zo dit misverstand opgelost is, ik wil het liefst met eenieder op dit forum goed kunnen blijven praten.
Groeten en bedankt,

Stijn Schreven.

han.endt


gko

mooi dat het opgelost is, iemand nog een suggestie welke
L.  het meest in aanmerking komt?
met vr gr gkoopman

han.endt

Ik denk dat Ivo het wel weet.

Jorgen

Ivo is dacht ik op vakantie nu, dus het kan even duren.
------------------------------------------------
Jorgen Ravoet
http://picasaweb.google.nl/Jorgen.Ravoet

gko

zo nu en dan moet ik hem weer naar boven halen, iemand een idee over de soort?
met vr gr gkoopman

Ivo Raemakers

Waarschijnlijk L. (Lasioglossum) leucozonium; de andere optie is L. zonulum maar bij die zou je wat meer glans op de tergieten verwachten (minder dicht bestippeld dan leucozonium).

Groet Ivo
Groet Ivo

gko

heel erg bedankt, deze bijtjes werden ter plekke altijd leucozonium/zonulum gedetermineerd,
maar er is dus toch wat verschil te zien (zelfs van foto), verrassend
met vr gr gkoopman