20 km Grensmaas, geen kleine tanglibel

Gestart door Marcel_Wasscher, augustus 23, 2010, 09:36:48 AM

Vorige topic - Volgende topic

Marcel_Wasscher

Op vrijdag 20 augustus 2010 ben ik van Borgharen tot aan Berg aan de Maas met Thijs van Emmerik over 20 km Grensmaas gekanoëd van 11.00 tot 19.30. Prachtig hoog water, maar voor ons geen kleine tanglibel Onycforc. Dit in tegenstelling tot de recente waarneming bij Tegelen http://waarneming.nl/waarneming/view/49605961.
Behalve de plek bij Meers zag het stuk direct achter de stuw bij Borgharen en stukjes stroomafwaarts van Meers met stroomversnellingen en grindstrandjes er niet ongeschikt uit.
Wij hadden wel mooi weer en op drie plaatsen kanaaljuffer Erytlind, en nog op twee plaatsen in totaal 6 weidebeekjuffers Calosple.
Zijn er nog meer mensen die nulwaarnemingen gedaan hebben (wel geweest, maar niet gezien) van de kleine tanglibel op de Grensmaas?

Groetjes,
Marcel & Thijs

Goyatlah

Moi Marcel,

geen nul waarneming, want noordeling. Maar...
ken het beest uit Polen en Portugal waar ik ze allebei heb zien uitsluipen. Beestjes zijn niet kritisch en kunnen overal zitten waar het water een beetje stroomt. Vliegt samen met Bronlibel en Bosbeek, maar ook met Gewone Oeverlibel en Zwervende Heidelibel - dus een hele grote habitat range. Uiteraard is dat - zoals bijna altijd met pioniers - hier niet zo, maar je vastpinnen op Grensmaas is wat mij betreft iets te kort door de bocht.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Jeroen Nagtegaal

Als ik zie hoe snel je over de maas vaart, en hoelang we vorig jaar gelopen hebben, dan verbaast het mij niets dat er geen succes was. Ik denk dat de snelheid toch te snel is. Zelf er niet geweest.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Marcel_Wasscher

Bij Borgharen en Meers uitgebreid rondgelopen, verder constant laag over de rivier vliegende libellen in de gaten houden en niets verdachts gezien.
Voor Dolf: in Nederland lijkt de soort tot nu toe beperkt tot stroomversnellingen met grindstrandjes in de Roer en Maas. Contentaler in Polen of mediteraner in Frankrijk heeft de soort inderdaad een ruimere biotoopskeuze. Vooralsnog in Nederland nergens anders voortplanting aangetoond.

Marcel

Goyatlah

Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Goyatlah

Ik heb Marcel een mail versturd, met onder ander de voorspelling dat zowel Gaffel als Kl.Tang over 10 jaar in de uiterwaarden bij Zwolle zitten.

Kan iedereen me aan houden.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

frankneijts

Krijg de indruk dat de meeste libelleraars zitten te wachten op liefst een reeksje van positieve berichten om dan vervolgens en masse Meers-(Maas-)waarts te koersen........ 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

JohanvantBosch

Citaat van: frankneijts op augustus 23, 2010, 11:09:58 AM
Krijg de indruk dat de meeste libelleraars zitten te wachten op liefst een reeksje van positieve berichten om dan vervolgens en masse Meers-(Maas-)waarts te koersen........ 8)

hahaha.... ik ben bang dat je gelijk hebt, maar ik denk dat er ook nogal wat zitten te wachten op een reeksje van positieve berichteren over het weer, voordat ze een poging wagen... O0

Goyatlah

En dan zitten ze zo hard op Tang te jagen dat ze de teneral scitulum missen. Dat niemand er bij stil staat dat dat beest op die lokatie er niet hoort (anomalie) snap ik nog steeds niet. Er waren 20 mensen, waarvan sommigen me precies het verschil tussen vrouw Bosbeek en vrouw Weidebeek wisten uit te leggen. Maar dat daar geen Coenagrion behoorde te vliegen viel blijkbaar alleen mij op, en dat het ook geen van de bekende soorten kon zijn (Var, Azuur, Maan, en zelfs Speer) blijkbaar ook.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

frankneijts

Citaat van: JohanvantBosch op augustus 23, 2010, 11:15:12 AM
Citaat van: frankneijts op augustus 23, 2010, 11:09:58 AM
Krijg de indruk dat de meeste libelleraars zitten te wachten op liefst een reeksje van positieve berichten om dan vervolgens en masse Meers-(Maas-)waarts te koersen........ 8)

hahaha.... ik ben bang dat je gelijk hebt, maar ik denk dat er ook nogal wat zitten te wachten op een reeksje van positieve berichteren over het weer, voordat ze een poging wagen... O0

Kleine Tang vliegt vanaf eind mei en in de tusentijd hebben we in elk geval in juli een heel tijd fantastisch weer gehad........
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Peter Hoppenbrouwers

Citaat van: Marcel_Wasscher op augustus 23, 2010, 09:36:48 AM
Zijn er nog meer mensen die nulwaarnemingen gedaan hebben (wel geweest, maar niet gezien) van de kleine tanglibel op de Grensmaas?

Groetjes,
Marcel & Thijs

10 juli daar langs de Grensmaas gelopen, maar helaas...
Groet,

Peter Hoppenbrouwers

Libellenwaarnemingen Nijmegen e.o.
http://nijmegen.waarneming.nl
Flora & Faunawerkgroep Gelderse Poort
https://ffgelpoort.waarneming.nl

Goyatlah

Wat ik bedoel is dat mensen lopen te soorten jagen, in tegenstelling tot gebieden te inventariseren.

Zaterdag is in het Dwingelderveld geen enkele Venglazenmaker gezien maar wel Bruine Winterjuffer, Tengere Grasjuffer en Geelvlek. Geelvlek ken ik vandaar, maar heb ik dit jaar ondanks een paar zoekpogingen niet in Nederland aangetroffen. Bruine Winter denk ik dat dat een zwerver moet zijn, maar bewijs mn ongelijk...
Tengere Grasjuffer kan uiteraard altijd.
Vlak van te voren had ik zelf op 3 lokaties 1 Venglazenmaker, en daarnaast 2 bruinrode heidelibellen (Mag ik SympStri, SympVulg en SympSang in het vervolg gebruiken? Ben dat getype een beetje zat.)
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Gert Veurink

Citaat van: Goyatlah op augustus 23, 2010, 11:02:22 AM
Ik heb Marcel een mail versturd, met onder ander de voorspelling dat zowel Gaffel als Kl.Tang over 10 jaar in de uiterwaarden bij Zwolle zitten.

Kan iedereen me aan houden.

Die voorspelling gaat uitkomen. Ik heb dit jaar al een keer naar gaffel gezocht. verwacht m niet gelijk, maar je kunt niet weten. Mercuur zit dan op minstens vijf plekken in Oost-Nederland ook denk ik
groet!
Gert Veurink



Goyatlah

Mercuur geloof ik niets van. En mijn voorspelling was dat 1 van beide soorten over 10 jaar in je tuin zit - niet allebei.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: Goyatlah op augustus 23, 2010, 12:26:26 PM
Wat ik bedoel is dat mensen lopen te soorten jagen, in tegenstelling tot gebieden te inventariseren.

Zaterdag is in het Dwingelderveld geen enkele Venglazenmaker gezien maar wel Bruine Winterjuffer, Tengere Grasjuffer en Geelvlek. Geelvlek ken ik vandaar, maar heb ik dit jaar ondanks een paar zoekpogingen niet in Nederland aangetroffen. Bruine Winter denk ik dat dat een zwerver moet zijn, maar bewijs mn ongelijk...
Tengere Grasjuffer kan uiteraard altijd.
Vlak van te voren had ik zelf op 3 lokaties 1 Venglazenmaker, en daarnaast 2 bruinrode heidelibellen (Mag ik SympStri, SympVulg en SympSang in het vervolg gebruiken? Ben dat getype een beetje zat.)

Van mij wel, ik ken de meeste wetenschappelijk namen wel in NL. Anders een een lijstje maken in een topic met NL-Wetenschappelijk-afkorting?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Goyatlah

Jeroen het gaat absoluut niet over jou, want jij weet dat allemaal wel

Voel je dus niet aangevallen want niemand valt je aan.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Jeroen Nagtegaal

Nee, ik wilde alleen aangeven dat ik er geen moeite mee heb. Was beter om het citaat iets in te korten.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Menko Vlaardingerbroek


CiteerMag ik SympStri, SympVulg en SympSang in het vervolg gebruiken?
Misschien kan iemand een programmaatje / macro schrijven om die afkortingen te vertalen op het moment dat je je tekst 'verzendt'. Jij tikt 'Sympvulg' in en op het moment dat je op 'verzenden' drukt wordt die tekst automatisch in 'Steenrode heidelibel Sympetrum vulgatum' omgezet.
Vriendelijke groet,
Menko Vlaardingerbroek

Platbuik

Citaat van: Peter Hoppenbrouwers op augustus 23, 2010, 12:23:02 PM
Citaat van: Marcel_Wasscher op augustus 23, 2010, 09:36:48 AM
Zijn er nog meer mensen die nulwaarnemingen gedaan hebben (wel geweest, maar niet gezien) van de kleine tanglibel op de Grensmaas?
Groetjes,
Marcel & Thijs
10 juli daar langs de Grensmaas gelopen, maar helaas...
1 juli en 14 augustus de Grensmaas bij Grevenbicht (Elba) gechecked.
:wrong: :wrong: 0-2 voor de tanglibel!
Groeten van Lex.
---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

trogon

dit jaar al 6 maal (een deel van) de Grensmaas afgewandeld of -gefietst: enkel op 30 juni bij Meers een gomphide spec. wegvliegend gezien...
Eigenlijk op zoek naar deze (lifer en een lastigaard in België!), maar ik zoek blijkbaar op de verkeerde plek  :-\

http://waarnemingen.be/waarneming/view/49660477
gr, Ward