Hoofdmenu

Vogeltopografie

Gestart door Margreet Kwh, augustus 22, 2010, 22:50:14 PM

Vorige topic - Volgende topic

Margreet Kwh

Hallo Frisse blikkers,

Door het tegenkomen van termen die ik niet kende, ben ik gaan googlen op veren, bouw enz. en kwam tenslotte op de term vogeltopografie. Hier vond ik  een leuke site waar van alles wordt uitgelegd. http://deceptiontours.nl/index.php/Vlieland/de-vogels/topografie/

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Jarinka

Er stond hier een link naar dezelfde topografie, die heb ik toen overgenomen en wat duidelijker gemaakt. Je kunt hem makkelijke uitprinten en bijvoorbeeld in je vogelboek stoppen, dan heb je het altijd bij de hand :).
Groeten, Jarinka Heijink

Margreet Kwh

Dank je wel, Jarinka, dat is mooi compact! :duim:

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Marije

vogeltopografie??? Eh... ik vind dit een beetje een raar woord als ik het eerlijk mag zeggen.
Als ik aan topografie denk, dan denk ik aan aardrijkskunde. Aan de leer van plaatsen, landen, rivieren, gebergten, enz.
Pak ik het woordenboek erbij en zoek ik het woord topografie op, dan kom ik ook hier op uit.

De leer van het lichaam is voor mij anatomie. Wie kan mij meer uitleggen over het woord vogeltopografie?

Sjoerd


Margreet Kwh

Citaat van: Marije op september 01, 2010, 12:38:30 PM
vogeltopografie??? Eh... ik vind dit een beetje een raar woord als ik het eerlijk mag zeggen.
Als ik aan topografie denk, dan denk ik aan aardrijkskunde. Aan de leer van plaatsen, landen, rivieren, gebergten, enz.
Pak ik het woordenboek erbij en zoek ik het woord topografie op, dan kom ik ook hier op uit.

De leer van het lichaam is voor mij anatomie. Wie kan mij meer uitleggen over het woord vogeltopografie?

Hoi Marije,

topografie betekent: plaatsbeschrijving. Je beschrijft de plaatsen die je op de vogel kunt vinden, de buitenkant. Alsof je de Alpen beschrijft.
Bij anatomie ga je snijden in het lichaam. Dan beschrijf je de binnenkant.

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Marije

Margreet,

Ik ben het niet helemaal met je eens. Bij anatomie snij je niet.
De betekenis van anatomie is leer van de bouw van het lichaam.

Vincent Hart

Volgens mij zijn jullie het stiekem wel eens - al hoef je tegenwoordig niet meer persee te snijden om de anatomie bloot te leggen. Maar bij  'vogeltopografie' gaat het inderdaad om alles wat je aan de buitenkant kunt zien, bij anatomie over de bouwstenen - waar natuurlijk ook de buitenkant onder valt.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers