Meer Groene Glazenmaker-verhalen uit het noorden.

Gestart door Goyatlah, augustus 20, 2010, 22:49:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

Goyatlah

- In de polder Peizermaden is Essent netwerkbeheer aardig tekeer gegaan, moet nog precies uitzoeken wat de schade is - gisteren raakte ik daar 40 cm in drijzand, en toen had ik het dus wel even gehad om daar verder te kijken. Moet mn schoenen en mn broek nog steeds schoonmaken. Wordt vervolgd.

- Heb vorige week met om Herman de Heer in de Lettelberter Petgaten inventarisatie gedaan, en gisteren met Nick Lettelberter Petgaten en Woudbloem (wou ook Peizermaden doen, zie boven). Weersomstandigheden waren redelijk vergelijkbaar, ca 20 graden en matig zon. Alleen was er gisteren veel meer wind.
Resultaat:
14-08-2010 Lettelberter Petgaten: 50 (mijn aantal) - 101 (Hermans aantal) GG
19-08-2010 Lettelberter Petgaten: 20
19-08-2010 Woudbloem: 6

Volgende dingen vielen op:
- Naast het verschil in aantal tussen de beide Lettelberter waarnemingen vlogen ze ook op andere lokaties. Gisteren vlogen ze bijna alleen in relatief door bossage windluw gebied, vorige week meest op open weilanden in de buurt van de Krabbescheer, en verder bij de Krabbescheer, maar helemaal niet op de lokatie waar ze gisteren het meest zaten. Lijkt me een argument, dat luwtezones voor GG niet essentieel lijken, ze er wel hun voordeel mee doen.

- In Woudbloem, wat een van de belangrijkste GG populaties geacht wordt te zijn, waren de aantallen ronduit bedroevend. 6 stuks is erg weinig voor een lokatie waar er rustig een nul bij gekund had. Probleem met Woudbloem is wel dat de KS-velden bijna allemaal op het westen liggen. Bij het stukje wat op het oosten ligt hadden we er dan ook gelijk 2.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

ronald

Groene glz is wel wat een luxe beestje, begint pas laat, houdt er al vrij vroeg weer mee op, en als het weer maar net iets minder wordt zie je bijna niks meer vliegen. of ze vliegen op plekjes waar nog wat beschutting is.
luwe plekken zijn zeker belangrijk voor de soort, een redelijk open boslandschap is daarom ideaal voor ze. maar ze kunnen natuurlijk ook behoorlijk open gebieden aan, als er dan maar begroeiing van riet e.d. is om wat beschutting te geven.

of Woudbloem een van de belangrijkste populaties is lijkt me stug als er nu zo weinig vliegt, maar waarschijnlijk had je het weer ook niet mee? er werd van bepaalde Friese locaties ook wel gezegd dat ze de grootste van NL waren, klinkt mooi maar het is vaak heel betrekkelijk. als je ziet wat voor enorme populaties er in de wieden, rottige meenthe en brandemeer zitten, en hoe de populaties kunnen fluctueren (of dat nou door de werkelijke aantallen of de tellingen komt) dan is het erg moeilijk om de grootste populatie aan te wijzen. nou ja, een luxe probleem natuurlijk, kunnen we alleen maar blij mee zijn  :)

ik zag overigens de schatting die herman de heer in 2006 had gedaan, mogelijk dat daar het idee vandaan komt dat woudbloem de grootste zou zijn? het lijkt mij dat Herman eerder dan de rest van NL bezig was met Groene glz en daardoor op zulke hoge aantallen uitkwam tov de rest van NL. in heel NL iets van 6100 dieren, en daarvan zaten 3500 in groningen, 1500 in friesland en iets van 250 in NW overijssel. dan kun je rustig over een sterk waarnemerseffect spreken, want friesland en zeker NW overijssel komen heel veel hoger uit.
groeten, Ronald van Seijen

Maico Weites

#2
Dolf, je hebt een slechte dag uitgezocht.
Vorige week had ik 68 in de krabbenscheersloot bij Woudbloem. 8)
Valt me ook op dat er pas later op de middag veel groene glazenmakers te zien zijn, daarvoor een stuk minder.
Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

ronald

dan zat Dolf er niet ver naast met de opmerking dat er wel een nulletje bij kon!
groeten, Ronald van Seijen

Goyatlah

We waren vorige week van ca 12 tot 4 bij Lettelbert, donderdag ca 1 tot 4, en ca 4 tot 7 bij Woudbloem.
Ging me om meerdere lokaties op dezelfde dag te kunnen vergelijken (in zoverre dat mogelijk is, moet je eigenlijk met meerdere groepen doen met gestandaardiseerde instructies, nu zit je nog steeds met verschillende tijden), en dezelfde lokatie met vergelijkbare weersomstandigheden, behalve een verschillende windsnelheid. Laatste is wel gelukt denk ik, eerste niet echt.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

ronald

Citaat van: Goyatlah op augustus 21, 2010, 18:25:10 PM
We waren vorige week van ca 12 tot 4 bij Lettelbert, donderdag ca 1 tot 4, en ca 4 tot 7 bij Woudbloem.
Ging me om meerdere lokaties op dezelfde dag te kunnen vergelijken (in zoverre dat mogelijk is, moet je eigenlijk met meerdere groepen doen met gestandaardiseerde instructies, nu zit je nog steeds met verschillende tijden), en dezelfde lokatie met vergelijkbare weersomstandigheden, behalve een verschillende windsnelheid. Laatste is wel gelukt denk ik, eerste niet echt.
dat zijn leuke projecten, maar idd moet je dan meerdere groepjes hebben en het ook liefst meerdere keren doen. iets dergelijks zou je ook met huidjeszoeken kunnen doen. zeker als het weer mild is dan kun je heel goede inschattingen maken van populaties. bij de sloot waar ik laatst nog 150 huidjes vond vliegt GG behoorlijk, maar ik had echt niet verwacht dat er zulke aantallen uit die sloot kwamen rollen (eerdere zoektochten leverden hier ook al veel huidjes op).
groeten, Ronald van Seijen

Goyatlah

Heb dit jaar geen huidjes van Groene of Bruine gevonden. Rotbeesten zijn bijna allemaal uitgeslopen toen ik in Portugal zat. Deden ze denk ik expres.  :P
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

ronald

het bleef hier en daar wel lang hangen hoor, tot vorige week vond ik nog huidjes GG en bruine, op een plek zelfs een stuk of tien GG, ondanks alle buien en harde wind (wel bij de 150 sloot die deels beschaduwd is en waar alles wat later zal zijn). er zat zelfs nog een vrouwtje bij een huidje, maar wel met mislukte vleugels. hoe lang ze daar al hing weet ik niet, ik ben niet goed met inschatten hoe oud ze zal zijn geweest. ik heb de foto bijgesloten, misschien is iemand wel goed in het inschatten van leeftijden? of is bekend hoe lang ze zonder eten kunnen? ze was nog redelijk sterk, dus nog lang niet uitgeteerd.
groeten, Ronald van Seijen

Goyatlah

85 procent van het totale droge gewicht van wat een "volwassen" glazenmakerlarve gegeten heeft in zijn leven ging naar weefsel-opbouw, en in die 2 of 3 jaar dus maar 15% naar energiehuishouding. Een uitgeslopen dier dat verder niet of nauwelijks beweegt, kan dus behoorlijk lang op zijn of haar vetreserves teren, en raar genoeg, wellicht ouder worden dan een goed uitgeslopen beest, wat aan allerlei gevaren bloot kan staan.

Insektenlarven eten kan een heel goed alternatief voor de bioindustrie worden... Als de wil er is.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

vuurvlinder

Citaat van: Goyatlah op augustus 21, 2010, 21:35:59 PM
Insektenlarven eten kan een heel goed alternatief voor de bioindustrie worden... Als de wil er is.

:o Nee dank je. Ik ga voorlopig voor biologisch en consuminderen.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Goyatlah

En dat werkt dus maar heel gedeeltelijk. Meeste vlees wat we eten zijn we helemaal niet bewust. Zogenaamde vleesvervangers zijn duur en niet te vreten.
(Als een vleesvervanger per gewicht duurder is dan kipfilet, dan zal er nooit iets veranderen)

Maar een heleboel vlees eten we eigenlijk onbewust, kroketten, etc. dat kan toch niemand wat interesseren wat er in zit, als het maar smaakt. Dat kan dus met de rups van de zuid-afrikaanse dongo-pijlstaart, de rups van de keniaanse pauwoog, en de singalese kwacki-kever. In de goede manier gemixed is het effectieve eiwit gehalte bijna 100%, terwijl dat van bio beesten hoogstens 70 a 80 % is.

Maar bio beesten hebben zelf honderden kilo's brandstof nodig voor 1 kilo vlees (en dan krijg je de antibiotica er gratis bij). Vermoed dat het antibiotica probleem uiteindelijk de bioindustrie zal stopzetten. Een varkensboer mag nu al sommige ziekenhuizen niet in, en in andere moet je een verklaring tekenen dat je niets met varkensindustrie te maken hebt. Beetje lastig als je in coma ligt.

Dank u wel herr Balkellende, dat u het zover hebt laten komen...
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

vuurvlinder

Dolf,

in grote lijnen heb je volkomen gelijk! Wil wel even zeggen dat ik geen vleesvervangers eet en ook geen dingen waarvan het niet duidelijk is wat er in zit. Genetisch gemanipuleerde dingen en toevoegingen die uit een laboratorium komen eet ik niet. Dubieuze snacks op feestjes e.d. wimpel ik vriendelijk maar beslist af, ook als ik trek heb!
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Goyatlah

Das mooi en een begin.

Uiteraard heb ik altijd gelijk....
(maar dat komt wel)
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

ronald

tegenwoordig zijn er hele lekkere vleesvervangers hoor, heel wat anders dan dat bijzondere spul waar je het vroeger mee moest doen. en het geeft me ook nog zoveel energie dat ik er door achter de groene glazenmakers aan kan (ik hou het vleesvervangende praat gewoon on topic  ;)  )
libellen schijnen ook erg voedzaam te zijn, maar ik ben toch wel blij dat we daar in NL niet zo gek op zijn, je zult maar iemand tegenkomen met een sierlijke witsnuit in zijn mond...
groeten, Ronald van Seijen

Weia

De tahoevleugeligen smaken mij al decennia prima.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Goyatlah

Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Goyatlah

Salmonella was een beroemd vegetarisch estaurant in Groningen
(Maar dat wist iedereen toch???)
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

vuurvlinder

Gaat allemaal wel erg off topic, maar tahoe/tofu vind ik niet te vreten. Vroeger serveerde ik de namaak worsten van Linda Mc Cartney als frikandellen aan mijn gasten en de meesten hadden het idee dat het de echte Mora dingen waren. Die Mora dingen wil ik echt niet eten!  Heb eerlijk gezegd niets met vleesvervangers, ben geen aardappelen, groente vlees(vervanger) mens. Wij eten vlees en vis, barbecueën graag, maar de porties vlees zijn niet buitensporig groot en van biologische oorsprong. Vleesvervangers gebruik ik nooit. Het lukt mij prima om een vegetarische maaltijd op tafel te zetten zonder het vlees te missen.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Weia

Vlees is bonenvervanger, niet (soja)bonen vleesvervanger. Nog verder off topic... Ik ken tahoe al vijftig jaar uit de Indonesische keuken, maak er sambal gorengs van en geen vleeseter lust dat niet. Volgens mij kwestie van bereiden dus.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Goyatlah

#19
Off topic, maar omdat het mijn topic is...

Als mensen uit een armoede situatie komen (zoals bv nu in grote delen van China en India gebeurt, is vaak het eerste waar meer geld aan uitgegeven wordt een toename van het vleesgebruik. En in armoedesituaties krijgen de kostverdieners het eerste en het meeste vlees.

Vlees is biologisch in het denken van de mens geslopen, zodat ook nu in Nederland waar vlees allang niet meer noodzakelijk is, het door de meeste mensen wel noodzakelijk gedacht wordt. En dat verander je niet zomaar want dat is een proces van een paar miljoen jaar. Ook chimpansees en bavianen doen er alles voor om vlees te verschalken.

Dat je 6 miljard mensen niet iedere dag 2 of 3 ons vlees kunt voorzetten moge duidelijk zijn. Dus moet dat op de een of andere manier in een andere richting omgebogen worden. Diervriendelijk helpt helemaal niets, is zelfs contraproductief, omdat er meer voedsel, en meer grond nodig is en er minder goed afvalstoffen afgevangen kunnen worden.

Het fabrieksmatig produceren (kweken) van vlees zou een oplossing kunnen zijn, maar zo ver is de wetenschap nog niet. Rupsen en keverlarven kweken kan echter heel goed, levert nog hoogwaardiger eiwit op dan vlees, en heeft maar een procent of 20 energie verlies t.o.v. een menu wat puur uit planten bestaat.

(Een libellelarve bv. zet 85% van zijn gedroogde voedsel om in lichaamsgewicht)
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

nick w

bij mij in de buurt kan ik insecten als voedsel kopen maar volgens mij is het nog erg duur dus ik hou 't wel bij tofu (inderdaad aziatische recepten), en af en toe vis. In sommige Aziatische landen worden veel insecten gegeten, ook levend maar daar zit ik helemaal niet op te wachten  :o :P

Groet,
Nick W

Goyatlah

Vraag me af wat het verschil is tussen insecten en bv garnalen en krab (zijn ook geleedpotigen, maar moeilijker - en duurder - om te kweken)?
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Weia

Het verschil is dat je ze allebei gewoon rond kunt laten lopen.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Goyatlah

Citaat van: Weia op augustus 22, 2010, 19:59:06 PM
Het verschil is dat je ze allebei gewoon rond kunt laten lopen.

En dus half nederland vol met maisvelden gaat zetten om dat aan de varkens te voeren. En dat is dus het punt waar het denk ik om gaat.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Weia

Nou die varkens zijn daar niet voor mij, dus dat argument raakt me niet. Varkens ook vrij rond laten lopen!
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

nick w

maar wel minder graag. Niet van die industriele hoeveelheden  :o Wilde zwijnen zijn trouwens gevaarlijk, wilde varkens nog erger. Dus niet allemaal los... liever een hek eromheen  ;)

edit: doe maar op een plek waar nu mais groeit. De helft van die grond voor de natuur en de helft voor de varkens, daarna wordt vanzelf de mais en de varkens minder  ;D

Groet,
Nick W

Goyatlah

Een vegetarier die zegt dat iedereen ook maar vegetarier moet worden, helpt het probleem niet op te lossen.
Een jehova's getuige die zegt dat iedereen ook maar jehova's getuige moet worden, helpt het probleem niet op te lossen.
Een moslim die zegt dat iedereen ook maar moslim moet worden, helpt het probleem niet op te lossen.
Een PVV'er die zegt dat iedereen ook maar PVV'er moet worden, helpt het probleem niet op te lossen.

Schiet echt niet op.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

ewoudploeg

Citaat van: Goyatlah op augustus 21, 2010, 19:26:13 PM
Heb dit jaar geen huidjes van Groene of Bruine gevonden. Rotbeesten zijn bijna allemaal uitgeslopen toen ik in Portugal zat. Deden ze denk ik expres.  :P

De piek van het uitsluipen van de Groene glm bij Woudbloem zat twee weken voor vertrek naar Portugal. We vonden er probleemloos 200 op een klein gedeelte van de Krabbenscheer vegetatie. Ook bruine zat er toen heel veel tussen. Daarvan hadden we ongeveer 75. Misschien hebben de Groenen het op andere locaties anders gepland, maar voor Woudbloem was je te laat.
Ewoud
www.cbrochard.com/exuviae
http://www.flickr.com/photos/ewoudploeg/

Goyatlah

Mijn prioriteiten soorten waren pulchellum en pectorakis. Sorry als mensen daar problemen mee hebben
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

nick w

ieder moet op z'n eigen manier zoeken naar waar je naar zoeken wilt natuurlijk. Maar ik vind het altijd leuk om te kijken hoeveel er van wat in een gebied te vinden is, als ik toch ga kijken. Ik geef toe, ik vind nieuwe soorten leuk maar ik kan nog steeds alle soorten mooi vinden  :rolleye:

edit: en ik tel gelijk de dagvlinders mee, vind ik ook nog altijd leuk, en zeldzame plantjes... Maar ik loop dan ook vaak achteraan in een groep  ;D

Groet,
Nick W