5 x sprinkhanen in de tuin (deel 5)

Gestart door hoven, augustus 19, 2010, 22:49:18 PM

Vorige topic - Volgende topic

hoven

Ik heb 5 sprinkhanen uit onze tuin verzameld. Wie kan helpen deze op naam te brengen? Ik vermoed met name Tandradje en Rosse sprinkhaan.

Bvd,
Alrik
Mvg,
Alrik

Denro

Wat liggen ze er zielig bij  :'(
Ik zal niet weten welke soorten het zijn!
Groeten, Dennis Rensen

Mijn waarnemingen (NL):

Mijn waarnemingen (Buitenland):

hoven

Vallen anders niet te determineren. Als ik weet wat het zijn hebben hun soortgenoten meer geluk! (je hebt toch referentiemateriaal nodig...)
Mvg,
Alrik

Denro

Ik vang ze altijd en hou ze vast bij de pootjes  :rolleyes:

En laat ze daarna weer vrij!
Groeten, Dennis Rensen

Mijn waarnemingen (NL):

Mijn waarnemingen (Buitenland):

kroonp

 :( >:( :'( :-[ ??? :-\ :-X
Ronduit schandalig dat je die beesten zo behandeld!

Ten eerste omdat je 3x een vrouwtje Bruine sprinkhaan/Ratelaar/Snortikker te pakken hebt. Niet te determineren dus op uiterlijk.
Ten tweede is 95% van je foto's totaal overbodig danwel onbruikbaar voor determinatie. 1 foto van boven en 1 van de zijkant is voldoende. Met een beetje moeite kan je die ook best wel van levende dieren maken. Desnoods door ze even te vangen. Kijk eens naar de andere topics hier; al die beesten springlevend en toch gedetermineerd!
Ten derde is al dat gedoe met foto's niet eens nodig als je gewoon op het geluid let.

De onnatuurlijke houding werkt ook niet echt mee voor de determinatie, maar ik denk dat deel 4 & 5 mannetjes Bruine sprinkhaan betreft.

Een Rosse sprinkhaan in Amersfoort is weinig voor de hand liggend...

Ik vind het prima als beesten gedood worden als het echt nodig is. Maar dan alleen als uiterste oplossing en als je weet waar je mee bezig bent zodat het tot het minimum beperkt wordt. Lukraak wat beesten uit de tuin plukken om wat foto's van ze te kunnen maken getuigd daar niet echt van...

Lees ook dit even over het vangen en fotograferen van sprinkhanen: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=68515.0.html.
En doe het alsjeblieft nooit meer op deze manier. Dit willen we niet zien op waarneming.nl.
Zie gedragsregels: "6. Verzamel zeker geen planten, insekten, vissen en andere dieren, die een beschemde status hebben en ontzie de rest als dat niet persé noodzakelijk is voor verdere bestudering of wetenschappelijk onderzoek."




Groet

Peter Kroon

florisbrekelmans

Tip: aanstaande dinsdag 24 augustus wordt in Amersfoort een basiscursus herkenning sprinkhanen en krekels gegeven, vooral gericht op de soorten in en om Amersfoort. Zie ttp://www.amersfoort.nl/docs/Nieuwe_structuur/_wonen_wijken/_milieu/biodiversiteit/cursus_sprinkhanen.pdf

Wellicht kan ik met deze cursus wat sprinkhaanleventjes redden  :angel:

Groet,

Floris

hoven

Beste waarnemers,

Mea culpa. Zoals ik net aan Peter heb gemaild dood ik geen dieren om er foto's van te kunnen maken. Ik heb veel meer sprinkhanen gevangen en (uiteraard) vrijgelaten. Alleen de exemplaren waarvan ik obv "literatuur" meende met verschillende soorten te maken te hebben wil ik bewaren als referentie voor toekomstige vangsten. Dat dit in dit geval van sprinkhanen slecht uitpakt is mij duidelijk.

Ik zal voortaan nog voorzichtiger te werk gaan!

Mvg,
Alrik
Mvg,
Alrik

Wim Bakker

Beste Alrik,

Zoals je uit de reacties al gemerkt heb is het "not done" om dieren te doden als dat niet een duidelijk (wetenschappelijk) doel dient. Misschien is het beter dat je de berichten waar nog niet op is gereageerd weghaalt.

Overigens zijn de meeste sprinkhaansoorten goed te herkennen vanaf een foto. Voor sommige soorten is het geluid heel belangrijk. De soorten die je in je tuin hebt gevonden kunnen beter op geluid gedetermineerd worden. Het gaat hierbij om de Bruine Sprinkhaan (Tandradje), de Ratelaar en de Snortikker. De vrouwtjes van deze soorten zijn niet te onderscheiden. De Rosse Sprinkhaan komt alleen voor langs het spoor bij Schin op Geul.

Groeten, Wim Bakker
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

kroonp

Het grote punt is dat het helemaal niet nodig is om sprinkhanen te doden voor determinatie. En vanuit dat oogpunt is het dus ook niet nodig om een referentiecollectie van dode sprinkhanen aan te leggen. Een schitterende referentiecollectie is hier op waarneming.nl te vinden in de vorm van foto's.

Het doden van dieren moet m.i. beperkt worden tot die gevallen waarin het echt noodzakelijk is voor de determinatie. En die noodzakelijkheid moet niet liggen in de kennis van de waarnemer, maar puur in de eigenschappen van het dier. Het doden van dieren moet geen onderdeel uitmaken van het leren kennen van een soortgroep. Dus eerst de soortgroep kennen, weten waar je op moet letten en waar de moeilijkheden liggen, en die kennis vormt dan de basis waarop je een gegronde beslissing kan nemen of het nodig is om een dier te doden.

Dat is een andere benadering dan die je nu hebt. Nu ga je als goedbedoelende beginner rondkijken en dood je 'at random' (omdat je niet weet waar je op moet letten) wat sprinkhanen die naar jou idee wel eens verschillende soorten zouden kunnen zijn. Nu zal het niet zo'n vaart lopen dat je echt schade toebrengt aan een populatie of iets dergelijks, maar zulke risico's moeten wel uitgesloten worden (stel dat het echt de Rosse sprinkhaan was geweest...). Als iedereen zich op deze manier in de natuur zou gaan verdiepen blijft er weinig van over vrees ik.

Ergo, verzamelen en doden prima, maar ga er verantwoord mee om en gebruik het niet als middel om een soortgroep te leren kennen als er ook andere mogelijkheden zijn.

Groet

Peter Kroon

hoven

Beste allen,

De regels zijn mij duidelijk en ik heb jullie adviezen ter harte genomen. Ter boetedoening ben ik vandaag naar Landgoed Den Treek-Henschoten gegaan om te oefenen met de fotografie van sprinkhanen. Deze zal ik straks plaatsen <Sprinkhanen - Den Treek>. Ik hoop dat jullie dit weten te waarderen.

Oh ja, en "ik zal niet meer doden..."  :-[

Mvg,
Alrik
Mvg,
Alrik