klein wespje

Gestart door whmvb, augustus 19, 2010, 20:41:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

whmvb

Hallo allemaal,

dit wespje van ong. een centimeter lang vond ik dood in huis. Ik heb hem even opgeprikt om hem beter toonbaar te maken. Iemand enig idee welke soort(groep) dit is. Ik kwam er niet uit.

Groeten,

Wim
Wim van Boekel

Harsbijtje


whmvb

Albert,

bedankt voor je reactie. Als ik de foto's op waarneming.nl van de wespen in dit geslacht bekijk, vind ik er geen die dezelfdee tekening heeft als mijn exemplaar. Is die tekening zo variabel, of is een andere soortgroep toch ook nog mogelijk?

Wim
Wim van Boekel

han.endt

De ocellen boven op de kop staan in een gelijkzijdige driehoek. Dat wijst op Crossocerus spec. Het zijn geen wespjes die je maar even met plaatjes vergelijken determineert.

gko

ik vind het verschil tussen Symmorphus en Ancistrocerus ook lang niet
altijd gemakkelijk, vooral als de foto niet fantastisch is.
volgens mij worden dit soort beesten dan te snel als Ancistrocerus sp. gemeld.
met vr gr gkoopman

han.endt

Citaat van: gko op augustus 20, 2010, 13:15:35 PM
ik vind het verschil tussen Symmorphus en Ancistrocerus ook lang niet
altijd gemakkelijk, vooral als de foto niet fantastisch is.
volgens mij worden dit soort beesten dan te snel als Ancistrocerus sp. gemeld.
Ik zie toch ook graag wel of geen groefje. Ik vind sowieso dat men op het wespenforum te gemakkelijk tot zekere determinaties vanaf foto's komt.

whmvb

Heren,

dank voor de reacties. Daaruit begrijp ik dat de zwart-geel patronen helemaal niets zeggen over de soort (?). Crossocerus sp. is dan de conclusie, of moet daar ook nog een vraagteken bij?

Wim
Wim van Boekel

han.endt

Soms biedt het geel-zwart patroon op het achterlijf wel enige houvast, maar er is ook variatie. Helemaal zeker ben ik ook niet van Crossocerus.
Als hij nog in goede conditie is zou je hem naar mij op kunnen sturen.

whmvb

Han,

hij is dood uiteraard, maar nog compleet en redelijk vers. Ik wil hem best opsturen, als je dat leuk vindt en daar tijd voor hebt. Ik stuur je wel even een persoonlijk bericht.

Wim
Wim van Boekel

gko

Krijgen we hier dan te lezen wat de determinatie oplevert?
volgens mij ook Crossocerus, maar niet direct op basis van de ocellen,
maar meer op basis van de geeltekening van het achterlijf.
met vr gr gkoopman

han.endt

Citaat van: gko op augustus 20, 2010, 21:20:06 PM
Krijgen we hier dan te lezen wat de determinatie oplevert?
Uiteraard.

han.endt

De uitslag: vrouwtje Crossocerus binotatus.

whmvb

Bedankt voor de determinatie Han. Ik zet haar bij de waarnemingen, incl. foto's.

Groeten,

Wim
Wim van Boekel