Hoofdmenu

Daas?

Gestart door spectator, augustus 24, 2006, 11:50:23 AM

Vorige topic - Volgende topic

spectator

Eienlijk weet ik niet goed of hij nou valt onder hymen- of diptera. Twee vleugels, maar hij steekt en heeft langere tasters, welk criterium is doorslaggevend?
Deze zat in het Abtswoudse bos, hij lijkt het meest op een chrysops relictus die ip op het net aantrof. Klopt dat?
vr. groet
Arend Breukel

Mark van Veen

Een Chrysops relictus inderdaad en een echte Diptera. De vrouwtjes steken met de monddelen om bloed te zuigen. Dat tref je bij hymenoptera niet aan.
groet,

Mark van Veen

spectator

Dank je wel, het gaat dus om wel of geen angel, maar in de pinned omschrijving staat ook iets over korte harige tasters.
vr. groet
Arend Breukel

Mark van Veen

CiteerDank je wel, het gaat dus om wel of geen angel, maar in de pinned omschrijving staat ook iets over korte harige tasters.
Ik begrijp je even niet.

Vlieg: 2 vleugels, nooit een angel, zuigende soms stekende monddelen
Vliesvleugelige: 4 vleugels, soms een angel (aculeata), bijtende monddelen
groet,

Mark van Veen

spectator

1. Een vlieg heeft een stompje met een haar erop,
een wesp heeft echte antennes.

Het pinned bericht bovenin over de verschillen tussen wesp en vlieg.

Ik bedoel de antennes van de daas zijn toch meer dan stompjes?
vr. groet
Arend Breukel

Mark van Veen

Citeer1. Een vlieg heeft een stompje met een haar erop,
een wesp heeft echte antennes.

Het pinned bericht bovenin over de verschillen tussen wesp en vlieg.

Ik bedoel de antennes van de daas zijn toch meer dan stompjes?
Ah, zo.

Ik vrees dat het pinned onderwerp te simpel is. Vooral primitievere vliegen hebben langere antennen. Dazen vallen daaronder. Echter, ze hebben nooit een 'kralenketting'  als antenne: met 10-15 kleine leedjes.
groet,

Mark van Veen

spectator

Jammer, ik dacht een makkelijk onderscheid te hebben, blijkt het toch weer gecompliceerder. Bedankt voor je uitleg en geduld met de onwetende.
vr. groet
Arend Breukel

markenleij

Het makkelijkste onderscheid is 2 of 4 vleugels.

spectator

#8
Ja, dat is waar, maar de hoeveelheid vleugels is, vooral voor de leek, toch ook niet altijd onmiddelijk met het blote oog waarneembaar. Maar ja als het allemaal makkelijk is, is het ook minder interessant.
vr. groet
Arend Breukel