Denk een Panorpa vulgaris.

Gestart door Corryabbink, augustus 17, 2010, 15:21:14 PM

Vorige topic - Volgende topic

Corryabbink

Bij deze Panorpa kom ik uit op P.vulgaris. Kan dan iemand bevestigen of zit ik ernaast en waarom dan?
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

sjonnoh

lijkt mij wel te kloppen, helaas worden de foto's vrij weinig gecontroleerd over deze soorten.
dit is tevens een mannetje, gezien het opgerolde einde.
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

Corryabbink

Citaat van: sjonnoh op augustus 17, 2010, 15:55:46 PM
lijkt mij wel te kloppen, helaas worden de foto's vrij weinig gecontroleerd over deze soorten.
dit is tevens een mannetje, gezien het opgerolde einde.
Johnny bedankt!
Ik ben het volledig met je eens wat de controle betreft. Waarschijnlijk is er geen admin voor deze groep.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

sjonnoh

bij vulgaris en cognata zijn er enkele goedgekeurd, maar bij communis en germanica niet.
hier nog een handige link over wat verschillende soorten voor als je het nog eens nodig hebt:
http://www.insecte.org/forum/viewtopic.php?f=48&t=40916
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

Corryabbink

Citaat van: sjonnoh op augustus 17, 2010, 17:35:58 PM
bij vulgaris en cognata zijn er enkele goedgekeurd, maar bij communis en germanica niet.
hier nog een handige link over wat verschillende soorten voor als je het nog eens nodig hebt:
http://www.insecte.org/forum/viewtopic.php?f=48&t=40916
Bedankt :duim:
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

MarjoSmeets

Panorpa's zijn helemaal niet zo gemakkelijk, vandaar dat er misschien maar weinigen goedgekeurd zijn. Met de Panorpa's houdt Arp zich nogal bezig. Hij heeft zo hier en daar hele uiteenzettingen geschreven over het determineren van deze beestjes. Ik heb helaas geen tijd om ernaar te gaan zoeken, maar zoek er zelf maar eens naar, hier bij de "insecten overig" maar ook bij de "Vliegen", daar worden ze vaker geplaatst , omdat men meent dat het vliegen zijn.
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

Corryabbink

Hallo Marjo,
Vanmiddag ben ik er ingedoken en heb alles wat ik kon vinden gelezen. Aan de hand van de adviezen van Arp en de Franse site kwam ik op P. vulgaris. Aangezien het nogal een moeilijke materie is wou ik graag een mening van het forum vandaar mijn vraag. Bedankt voor je reaktie.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

han.endt

Ik van mijn kant ben wel benieuwd wat Arp van dit beest vindt. Ik vind deze niet zo duidelijk met die kleine basaalvlek en de slecht ontwikkelde vertakking van de band bij de vleugelpunt. Ik durf P. communis niet uit te sluiten.

sjonnoh

van wat ik er uit heb kunnen halen is dat bij de 3 vlekken van boven dat die bij communis klein zijn en bij vulgaris groot, zoals bij deze.
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

Arp

Hoi saampies,

Met wat ik er zo van kan zien durf ik hem niet. Het lijkt alsof de basaalvlek over 1,5 cel uitgebreid is en dat zou eventueel (zelden?) ook nog kunnen passen voor een extreem "donkere" communis. Het is één van de uitzonderlijke "extreme afwijkingen" die Sauer en Hensle voor deze soort dokumenteren in hun publicatie die de beide soorten weer een eigen status geeft. De rest van de vleugeltekening zou daar ook prima bij aansluiten, maar het kan inderdaad ook een vulgaris zijn; het onvolledig zijn van de apicale tak van de pterostigmaalband is in elk geval in NL niet ongewoon en aangezien het dan een ietsjes "lichte" vulgaris zou zijn (met de kleine basaalvlek etc) ook des te passender.

Misschien dat een iets duidelijkere/dorsalere foto van de basaalvlek nog uitkomst zou kunnen bieden, maar we moeten er helaas mee leven dat ze niet allemaal van foto te doen zijn en een enkele zelfs niet met het dier in de hand (c.q. onder de microscoop).

Dat gezegd hebbende kom ik ook "pas kijken" bij deze beesten en is er misschien in dit geval meer mogelijk, maar ik moet me niet inbeelden dat ik het bij deze "kan".

Voor wat betreft de "goedkeuringen" bij de waarnemingen is er zeker wel meer mogelijk en staan er vermoedelijk ook nog een hoop beesten onder een verkeerde naam. Dat eerste kan ik niks mee, maar het voor het tweede zou ik ze nog eens allemaal na kunnen lopen en "melden" ofzo - staat ook al enige tijd in de planning, maar heb ik deels laten versloffen omdat ik ook het gevoel heb nog steeds "lerende" te zijn  :rolleyes:

Wellicht dat er in de komende maanden wat beweging in komt ...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Corryabbink

Nog een foto. Misschien is het daarop beter te zien.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Corryabbink

#11
Hallo Arp,
Onze post ging langs elkaar. Bedankt voor jouw mening :duim:  Ik kwam op P. vulgaris vanwege de basale vlek die naar ik meende groot genoeg zou zijn. Loopt over 2 cellen zoals in de rechtervleugel te zien is. Genitaliën kloppen idem voor P. vulgaris maar voor de rest vind ik het een moeilijke materie.
Het zou prachtig zijn indien de database op orde gebracht zou kunnen worden :rolleye:
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

han.endt

Corry, bij jouw laatste foto zou ik toch wel P. vulgaris zeggen. Overigens dacht ik niet dat beide soorten op het genitaal konden worden gescheiden. Wel van de andere soorten.

Arp

Op beide foto's is de basaalvlek in de linker vleugel lastig te beoordelen (maar lijkt in de grote foto ook niet helemaal door te lopen?). In de rechtervleugel had ik in de eerste foto sterk de indruk dat de basaalvlek halverwege de tweede cel vervaagt/ophoudt. In de tweede/derde foto lijkt dat inderdaad anders, maar misschien wordt je juist daar door het perspectief, c.q. een bolling in de cel ofzo gefopt?

Blijft lastig van foto, maar ik ben het wel met Han eens dat vulgaris veel waarschijnlijker zal zijn - voor communis zou het sowieso een extreme/zeldzame aberratie zijn en de basaalvlek lijkt in die foto wel minimaal erg ver door te lopen (zo niet helemaal).

Het genitaal is bij deze beide soorten ongeveer even betrouwbaar als de vleugeltekening - enige overlap dus. Aan de hypovalven kun je niets aflezen, maar aan de ventrale parameren eronder wel: Daar zijn een typische vulgaris- en communis-vorm voor beschreven (met redelijk subtiel verschil) maar overgangsvormen komen ook voor. Heb je een beest met zo'n overgangsvorm en een vleugeltekening die eenduidig is dan ga je (ik althans) van de vleugeltekening uit. Heb je een beest waarvan vleugeltekening en ventrale parameren lijnrecht met elkaar in tegenspraak zijn zou ik ook de voorkeur aan de vleugeltekening geven op basis van de bevindingen van Pierre Tillier (ben het zelf nog niet tegengekomen). Als beide in het overlapgebied liggen denk ik dat je het beest geen naam moet geven (tenzij afhankelijk van andere factoren zoals biotoop/zonligging en/of alle andere dieren van zelfde vindplaats en -tijd slechts één van beide soorten etc).

Al met al houd je er toch al snel een beetje statistische buikpijn aan over  :rolleyes:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Corryabbink

Han en Arp bedankt :duim:  Ik hou het op P. vulgaris.
Arp je hebt me vandaag al heel veel wijzer gemaakt. Tig posten van je gelezen waarin je e.e.a. duidelijk uitlegt. Bedankt daarvoor. Dergelijke zaken zouden echter bij de soortinformatie vermeld moeten worden in combinatie met een goedgekeurde soortfoto. Nu is het nog zoeken naar de naald in de hooiberg.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Arp

Citaat van: Corryabbink op augustus 17, 2010, 22:17:33 PMDergelijke zaken zouden echter bij de soortinformatie vermeld moeten worden in combinatie met een goedgekeurde soortfoto.
Je hebt helemaal gelijk Corry. Het is al een tijd (jaar ofzo) mijn intentie daar eens wat voor te maken  - weet eigenlijk niet eens of ik er zelf bij kan, maar dat is niet belangrijk. Reden dat het nog niet gebeurd is (behalve tijd) is dat ik zelf eerst nog wat zekerder wilde zijn van m'n zaak voordat ik onzin schrijf voor een serieuze site. Ben nu nog even op reis, maar ga er dit najaar wat moois voor maken en laat het dan wel eerst controleren door een echte kenner  ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

sjonnoh

Dat is nou leuk om te horen! is er tevens ook een verschil in vlekken tussen man en vrouw?
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

Arp

Hoi Johnny,

In principe niet, behalve dan dat de dames gemiddeld wat zwaarder/zwarter getekend zijn dan de mannetjes - dus de extreme uitvoeringen aan de donkere kant zijn vaker vrouwtjes en de extreme uitvoeringen aan de lichte kant zijn vaker kereltjes.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

sjonnoh

bedankt Arp voor de info, zelf had ik dat gevoel al. bij wat eigen foto's te bekijken kwam ik er al gauw achter dat ik de vrouwtjes wat lastiger vond omdat die wat voller getekend zijn.
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

Corryabbink

Citaat van: Pudding4brains op augustus 19, 2010, 18:49:37 PM
Citaat van: Corryabbink op augustus 17, 2010, 22:17:33 PMDergelijke zaken zouden echter bij de soortinformatie vermeld moeten worden in combinatie met een goedgekeurde soortfoto.
Je hebt helemaal gelijk Corry. Het is al een tijd (jaar ofzo) mijn intentie daar eens wat voor te maken  - weet eigenlijk niet eens of ik er zelf bij kan, maar dat is niet belangrijk. Reden dat het nog niet gebeurd is (behalve tijd) is dat ik zelf eerst nog wat zekerder wilde zijn van m'n zaak voordat ik onzin schrijf voor een serieuze site. Ben nu nog even op reis, maar ga er dit najaar wat moois voor maken en laat het dan wel eerst controleren door een echte kenner  ;)

Beter iets dan niets.........Die echte kenner heeft tot nu toe nog niets van zich laten horen. Hopelijk lukt het je!
Prachtig. Alle info is welkom :duim:
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"