Hoofdmenu

Groene Bijeneter

Gestart door Edwin Russer, augustus 16, 2010, 11:06:24 AM

Vorige topic - Volgende topic

Ricardo

De vogel is gehoord en daarna met behulp van geluid naar het ringstation gelokt.
Zie:
http://waarneming.nl/waarneming/view/49523346
Quote uit deze waarneming: Ontdekt door Hans Schekkerman, die het blijkbaar nog lang niet verleerd is! Complimenten! Vogel kwam aanvankelijk hoog overvliegen en werd ontdekt op geluid, maar is met behulp van geluidsopnames naar beneden gelokt en bleef toen prettig rondhangen, en ook mooi zittend oa in bosje nabij ringershut   
-----------
Daar zijn twee problemen mee:
1. Het vogeltrekstation verbied het lokken van een zeldzame vogel nadrukkelijk:
http://www.vogeltrekstation.nl/beleid_zeldzame_vogels.htm

2. Een zeldzaamheid die door lokgeluid aan de grond gehouden wordt, levert toch geen geldige twitch op volgens de DBA-regels???


Ricardo

Jeroen Nagtegaal

Er staat volgens mij nergens dat men de vogel had willen vangen? En volgens mij worden vele Waterrietzangers/Bladkoningen ed ontdekt door geluid af te spelen...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

joostheeremans

Ik was er net maar toen ik wegging was de vogel ook net gevlogen, hoog richting zw. Weet niet of de vogel nog terug is gekomen, leek er niet op zo hoog als dat ie ging. Erg leuk beest, roepend, jagend en vrij zien zitten.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Ricardo

Op een ringstation mag alleen geluid afgespeeld worden om vogels te vangen. Als het niet de bedoeling was om de vogel te vangen (bijvoorbeeld door de mistnetten in te schuiven), dan is het een overtreding van artikel 10 van de Flora- en Faunawet. Die verbiedt opzettelijk verontrusten van beschermde vogels.



Jeroen Nagtegaal

Dat betekend dat vele vogelaars in overtreding zijn bij Waterrietzangers, Bladkoningen ed. Ga jij ze allen aanklagen?
Ik denk dat menig ander vogelaar bij het overvliegen van zo'n soort toch even het geluid zou aanzetten als hij het bijheeft.

Echter blijft het een bestaande en oneindige discussie.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

joostheeremans

Citaat van: Ricardo op augustus 16, 2010, 15:27:30 PM
Op een ringstation mag alleen geluid afgespeeld worden om vogels te vangen. Als het niet de bedoeling was om de vogel te vangen (bijvoorbeeld door de mistnetten in te schuiven), dan is het een overtreding van artikel 10 van de Flora- en Faunawet. Die verbiedt opzettelijk verontrusten van beschermde vogels.

geen geluid gehoord, behalve dat van de groene bijeneter zelf.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

temmie

<Groene Bijeneter-dip-modus>
Citaat van: Ricardo op augustus 16, 2010, 15:27:30 PM
Op een ringstation mag alleen geluid afgespeeld worden om vogels te vangen. Als het niet de bedoeling was om de vogel te vangen (bijvoorbeeld door de mistnetten in te schuiven), dan is het een overtreding van artikel 10 van de Flora- en Faunawet. Die verbiedt opzettelijk verontrusten van beschermde vogels.
</Groene Bijeneter-dip-modus>

;)
Groeten, L13v3n D3 T3mm3rm@n
Mijn laatste (vogel)reis

joostheeremans

Citaat van: Ricardo op augustus 16, 2010, 15:27:30 PM
Op een ringstation mag alleen geluid afgespeeld worden om vogels te vangen. Als het niet de bedoeling was om de vogel te vangen (bijvoorbeeld door de mistnetten in te schuiven), dan is het een overtreding van artikel 10 van de Flora- en Faunawet. Die verbiedt opzettelijk verontrusten van beschermde vogels.

Ricardo, waaruit maak je trouwens op dat het niet de bedoeling was om de vogel te vangen?
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Ricardo

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op augustus 16, 2010, 15:30:07 PM
Dat betekend dat vele vogelaars in overtreding zijn bij Waterrietzangers, Bladkoningen ed. Ga jij ze allen aanklagen?
Ik denk dat menig ander vogelaar bij het overvliegen van zo'n soort toch even het geluid zou aanzetten als hij het bijheeft.

Echter blijft het een bestaande en oneindige discussie.

Klopt, discussie over zeldzaamheden & geluid is al eerder gevoerd. Ga ik niet opnieuw doen en beperk me tot verwijzing naar heldere regelgeving.
Maar hoe zit het dan met de geldigheid van de twitch? Volgens mij kan alleen de ontdekker nu spreken van een geldige waarneming. Zeker als duidelijk is dat de vogel naar de grond gekomen is door dat geluid.

Bas vd Burg

Volgens mij is het gewoon een telbare vogel hoor. Vogel is gelokt met geluid, maar niet gevangen. Kan alleen nu effe niet zo snel de "telregels" vinden.

Het wordt anders als de ringbaan de vogel had gevangen. Dan is de "regel" dat de vogel 24 uur na loslaten mag worden geteld.
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Bram Rijksen

Om zomaar aan te nemen dat het afspelen van geluid voor een overvliegende vogel een verstorende handeling is, en daarmee in strijd is met artikel 10 van F&f-wet lijkt me voorbarig. Voorzover ik weet is Groene Bijeneter geen beschermde broedvogel in Nederland..

Ricardo

Citaat van: Bram Rijksen op augustus 16, 2010, 16:03:36 PM
Om zomaar aan te nemen dat het afspelen van geluid voor een overvliegende vogel een verstorende handeling is, en daarmee in strijd is met artikel 10 van F&f-wet lijkt me voorbarig. Voorzover ik weet is Groene Bijeneter geen beschermde broedvogel in Nederland..
Het gaat er niet om of de vogel een broedvogel is. Ook niet broedende vogels zijn beschermd door de Flora- en Faunawet. De Groene Bijeneter behoort tot de beschermde Nederlandse vogels.
Zie:
http://www.nederlandsesoorten.nl/get?site=nlsr&view=nlsr&page_alias=conceptcard&cid=000464943609&tab=conservation

Bas vd Burg

Ik zie dat Ricardo hier ook al iets over schrijft.
Alle vogels die van nature in het wild voorkomen op het grondgebied van de EU, worden beschermd door de Flora- en faunawet (van vogelsendewet.nl). Dus broedvogel of niet-broedvogel in NL maakt dan niet uit.

De vraag is dan vervolgens of je de Groene Bijeneter, gelet op zijn normale verspreidingsgebied, als een soort moet beschouwen "die van nature voorkomt op het grondgebied van de EU" of niet. OK, een beetje grijs gebied want de soort wordt immers met enige regelmaat waargenomen binnen de EU, maar komt hier eigenlijk niet van nature voor.......
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Leo Heemskerk

De vogel was bijna gevangen. Hij vloog over de slagnetten waar een ringer achterstond! Kort filmpje op http://www.twitvid.com/U6ECV met op de achtergrond geluiden van de ringbaan. ook is camera van de heer C. Rijnders te horen. Hij heeft zeer mooie foto's. Op het filmpje hoor je de vogel roepen. Filmpje gemaakt met mijn Telefoon. :duim:
Groet,

Leo Heemskerk

BramtK

Tsja, door het geluid van soortgenoten af te spelen lok je zo'n vogel een gebied in waar die zelf kennelijk overheen was gevlogen. Daarmee zal je bij zo'n vogel toch de (in feite onjuiste) suggestie wekken dat het een geschikt foerageergebied is. Wie weet heeft zo'n vogel helemaal geen energie en tijd over voor dit soort uitstapjes. Maar misschien is het wel veel erger dat ze bij Castricum dat lokken met geluid al jarenlang dagelijks met allerlei soorten doen. Dat wordt nog een moeilijke overweging als de vogel langer blijft...  ;)
Groeten,

Bram ter Keurs

peterlindenburg

In het onwaarschijnlijke geval dat het tot een boete komt betaal ik met liefde mee ;D

JohanvantBosch

Citaat van: Ricardo op augustus 16, 2010, 15:27:30 PM
Op een ringstation mag alleen geluid afgespeeld worden om vogels te vangen. Als het niet de bedoeling was om de vogel te vangen (bijvoorbeeld door de mistnetten in te schuiven), dan is het een overtreding van artikel 10 van de Flora- en Faunawet. Die verbiedt opzettelijk verontrusten van beschermde vogels.
Ik neem trouwens aan dat het oorspronkelijk wel de bedoeling was om hem te vangen. Had gehoord dat hij dacht een bijeneter te zien en dat geluid heeft afgedraaid...

jvdlaan

Volgens mij is het verhaal dat ze een bijeneter zagen (Merops sp) en toen het geluid van Bijeneter (Merops apiaster) afspeelden en toen bleek de vogel een Groene Bijeneter (Merops superciliosus) te zijn. De vogel bleef vervolgens een paar uur en bleek een aantal malen succesvol een paar libellen uit de lucht te plukken (het gebiedje bleek een geschikt foerageergebied). Daarna vond hij het weer welletjes en ging er weer vandoor. Toch?

JohanvantBosch

Citaat van: jvdlaan op augustus 16, 2010, 17:26:28 PM
Volgens mij is het verhaal dat ze een bijeneter zagen (Merops sp) en toen het geluid van Bijeneter (Merops apiaster) afspeelden en toen bleek de vogel een Groene Bijeneter (Merops superciliosus) te zijn. De vogel bleef vervolgens een paar uur en bleek een aantal malen succesvol een paar libellen uit de lucht te plukken (het gebiedje bleek een geschikt foerageergebied). Daarna vond hij het weer welletjes en ging er weer vandoor. Toch?
Precies!
Oh ja... en hij was mooi!  ;D

theomuusse

En Hans heeft een standbeeld verdiend door de vogel over te halen even bij zijn libelletjes te komen kijken!

Theo

ps, ik heb medelijden met de mensen die deze droomsoort niet zagen, wellicht vindt Pim hem vandaag of morgen wel terug in Zeeland.

BramtK

Citaat van: jvdlaan op augustus 16, 2010, 17:26:28 PMDe vogel bleef vervolgens een paar uur en bleek een aantal malen succesvol een paar libellen uit de lucht te plukken (het gebiedje bleek een geschikt foerageergebied).

Gelukkig maar!
Groeten,

Bram ter Keurs

Edwin Russer

ps, ik heb medelijden met de mensen die deze droomsoort niet zagen, wellicht vindt Pim hem vandaag of morgen wel terug in Zeeland.

Ja, en twitchers die met de tong op de schoenen kwamen aanrennen toen de laatste glimp van de vogel werd opgevangen. Ik heb hier en daar iemand een traantje zien wegpinken.....
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

peterlindenburg

Citaat van: Edwin Russer op augustus 16, 2010, 17:52:58 PM
ps, ik heb medelijden met de mensen die deze droomsoort niet zagen, wellicht vindt Pim hem vandaag of morgen wel terug in Zeeland.

Ja, en twitchers die met de tong op de schoenen kwamen aanrennen toen de laatste glimp van de vogel werd opgevangen. Ik heb hier en daar iemand een traantje zien wegpinken.....


meen je dat serieus?

gerdwichers8


Het bestaan is hard als je nèt niet bij de happy few hoort.

Edwin Russer

Citaat van: peterlindenburg op augustus 16, 2010, 18:04:11 PM
Citaat van: Edwin Russer op augustus 16, 2010, 17:52:58 PM
ps, ik heb medelijden met de mensen die deze droomsoort niet zagen, wellicht vindt Pim hem vandaag of morgen wel terug in Zeeland.

Ja, en twitchers die met de tong op de schoenen kwamen aanrennen toen de laatste glimp van de vogel werd opgevangen. Ik heb hier en daar iemand een traantje zien wegpinken.....

meen je dat serieus?

Absoluut, het leven van een die-hard-twitcher gaan soms niet over rozen....van één persoon heb ik het gezien en anderen behoorlijk radeloos. Maar goed, je zal maar een end hebben gereden, vervolgens nog een paar kilometer lopen/rennen, met je scoop op je nek, en dan de vogel tot binnen de minuut missen. Maar goed, je hoort dan de vreemdste verhalen. Iemand vertelde dat een persoon in kwestie zo boos was, bij een andere misser, dat z'n eigen auto als een soort schoppende boksbal fungeerde.
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Edwin Russer

Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

joostheeremans

Citaat van: peterlindenburg op augustus 16, 2010, 18:04:11 PM
Citaat van: Edwin Russer op augustus 16, 2010, 17:52:58 PM
ps, ik heb medelijden met de mensen die deze droomsoort niet zagen, wellicht vindt Pim hem vandaag of morgen wel terug in Zeeland.

Ja, en twitchers die met de tong op de schoenen kwamen aanrennen toen de laatste glimp van de vogel werd opgevangen. Ik heb hier en daar iemand een traantje zien wegpinken.....


meen je dat serieus?

Ik heb het ook gezien, het was ook best tragisch, ik heb iemand langer op de grond zien liggen dan alle spelers van het Nederlands elftal na de finale bij elkaar...
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

jelmerpoelstra

Citaat van: joostheeremans op augustus 16, 2010, 19:19:01 PM
Ik heb het ook gezien, het was ook best tragisch, ik heb iemand langer op de grond zien liggen dan alle spelers van het Nederlands elftal na de finale bij elkaar...


Dat triviale tegenstootje staat natuurlijk ook niet in verhouding tot het missen van een prijs als deze bijeneter!

milvusmilvus

Citaat van: joostheeremans op augustus 16, 2010, 19:19:01 PM
Citaat van: peterlindenburg op augustus 16, 2010, 18:04:11 PM
Citaat van: Edwin Russer op augustus 16, 2010, 17:52:58 PM
ps, ik heb medelijden met de mensen die deze droomsoort niet zagen, wellicht vindt Pim hem vandaag of morgen wel terug in Zeeland.

Ja, en twitchers die met de tong op de schoenen kwamen aanrennen toen de laatste glimp van de vogel werd opgevangen. Ik heb hier en daar iemand een traantje zien wegpinken.....


meen je dat serieus?

Ik heb het ook gezien, het was ook best tragisch, ik heb iemand langer op de grond zien liggen dan alle spelers van het Nederlands elftal na de finale bij elkaar...

Was dat een natuurliefhebber of een dramaqueen?
Groet, Edzard