Wijzingen tijdens invoer

Gestart door Melchior van Tweel, augustus 13, 2010, 22:15:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

Melchior van Tweel

Hallo allemaal,

Tijdens het invoeren van waarnemingen loop ik wel eens tijdens het probleem aan dat ik te snel op de knop [Invoeren] druk, waardoor de waarneming fout of onvolledig wordt opgenomen. Soms kom ik pas diverse (of vele) waarnemingen later erachter dat iets niet goed is, bijvoorbeeld de datum of de vindplaats. Het is heel bewerkelijk om de waarnemingen terug te zoeken en dan de fouten te verbeteren.
Graag wil ik een suggestie geven voor een aanvulling waardoor dit soort fouten veel sneller door te voeren zijn. Tijdens het invoeren wordt onderaan de pagina een lijst weergegeven van de waarnemingen die zijn ingevoerd. Achter de soortnamen staan links om onder andere geluiden en foto's toe te voeren. Zou het een idee zijn om hier ook links toe te voegen om de waarneming te wijzigen (bijvoorbeeld in een nieuw scherm) en te verwijderen?

Ik hoor graag wat anderen hiervan vinden, of het nuttig en zinvol is en of het technisch kan?

Groet, Melchior
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Jeroen Nagtegaal

Ik zou het zeer nuttig vinden! Zou denk ik de kwaliteit sterk verbeteren. Als ik een waarneming heb met een te laag aantal of vergeten details dan voer ik de waarneming nogmaals in zonder de andere te verwijderen. Ja ik ben mischien wel wat lui, maar anderen zullen dat wellicht ook zijn.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

jack_windig

Ja, goed idee. Dat herinnert me er aan dat ik een uur geleden nog een waarneming heb ingevoerd met de verkeerde datum die ik nog moet verbeteren, maar eerst wilde ik de andere waarnemingen op dezelfde plaat invoeren en daarna ben ik het weer vergeten.

HPM

Tijdens het invoeren heb ik meestal een tabblad met Mijn waarnemingen open staan. Als ik dat ververs als het nodig is kan ik daar op het wijzigicoontje drukken of gewoon de waarneming controleren.

--
Groeten, Herman van der Meer

Herman van der Meer

Nietspitten

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op augustus 13, 2010, 22:33:09 PM
Ik zou het zeer nuttig vinden! Zou denk ik de kwaliteit sterk verbeteren. Als ik een waarneming heb met een te laag aantal of vergeten details dan voer ik de waarneming nogmaals in zonder de andere te verwijderen. Ja ik ben mischien wel wat lui, maar anderen zullen dat wellicht ook zijn.

Dit noemen ze ook wel eens systeem vervuiling.
groeten, Gerrit

hiskodevries

Citaat van: Melchior van Tweel op augustus 13, 2010, 22:15:32 PM
Hallo allemaal,

Tijdens het invoeren van waarnemingen loop ik wel eens tijdens het probleem aan dat ik te snel op de knop [Invoeren] druk, waardoor de waarneming fout of onvolledig wordt opgenomen. Soms kom ik pas diverse (of vele) waarnemingen later erachter dat iets niet goed is, bijvoorbeeld de datum of de vindplaats. Het is heel bewerkelijk om de waarnemingen terug te zoeken en dan de fouten te verbeteren.
Graag wil ik een suggestie geven voor een aanvulling waardoor dit soort fouten veel sneller door te voeren zijn. Tijdens het invoeren wordt onderaan de pagina een lijst weergegeven van de waarnemingen die zijn ingevoerd. Achter de soortnamen staan links om onder andere geluiden en foto's toe te voeren. Zou het een idee zijn om hier ook links toe te voegen om de waarneming te wijzigen (bijvoorbeeld in een nieuw scherm) en te verwijderen?

Ik hoor graag wat anderen hiervan vinden, of het nuttig en zinvol is en of het technisch kan?

Groet, Melchior
daar zit wel een pak nadelen aan
als we het wijzigscherm openen rechtstreeks vanuit het invoerscherm (zijn beide hetzelfde) dan ben je de invoersessie kwijt en zul je opnieuw de lokatie moeten bepalen en gepinde variabelen opnieuw moeten samenstellen.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

jack_windig

@Herman: dat is een slimme manier, bedankt voor de tip

@Hisko: kan het niet met een pop-up of in een nieuw venster, zonder dat je de gepinde variabelen kwijt raakt?

Melchior van Tweel

Hallo Hisko en anderen,

Zoals ik in het eerste bericht ook heb aangegeven, was mijn idee ook om een nieuw scherm te openen waar je dan je waarneming kan wijzigen.

Groet, Melchior
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

hiskodevries

melchior zoals gezegd dan ben je 'alles' kwijt van de gegevens die je gedurende die invoersessie klaar had staan zoals gebied etc.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

Citeer@Hisko: kan het niet met een pop-up of in een nieuw venster, zonder dat je de gepinde variabelen kwijt raakt?
dat kan zeker, maar dan raken mensen de weg kwijt.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

AndreVrijens

Misschien de knuppel in het hoenderhok maar als je een speciaal scherm nodig hebt om je zojuist ingevoerde waarneming te controleren kun je ook de nog niet ingevoerde waarneming controleren alvorens hem in te voeren  8)
mvg.  AndrĂ©

Melchior van Tweel

Oke, ik denk dat ik het begrijp. Het idee om eventuele veranderingen in een nieuw venster te doen is wel een goede.
Bedankt allemaal voor jullie meedenken,
Groet, Melchior
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Jeroen Nagtegaal

Hisko, je kan toch tijdens het invoeren ook wijzigingen aanbrengen in waarnemingen die je bereikt via Mijn Waarneming.nl Ik zie het verschil niet of de link in een pop-up verschijnt vanuit het invoerscherm of via mijn waarneming.nl

@André. Je kan onbewust toch fouten maken tijdens het invoeren van meerdere waarnemingen waarvan je iets later denkt, verek dat was fout. Het gebeurt blijkbaar bij meerdere personen.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

xenion

Heel herkenbaar, ik doe het meestal via een kleine omweg, in het invoerscherm op foto toevoegen klikken, de link bovenaan in die popup in een nieuw tabblad openen en je kunt je waarneming aanpassen/verwijderen.
Groeten,
Martin

hiskodevries

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op augustus 16, 2010, 13:23:35 PM
Hisko, je kan toch tijdens het invoeren ook wijzigingen aanbrengen in waarnemingen die je bereikt via Mijn Waarneming.nl Ik zie het verschil niet of de link in een pop-up verschijnt vanuit het invoerscherm of via mijn waarneming.nl

ik zou zeggen vergelijk die links eens
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Jeroen Nagtegaal

Zijn nagenoeg gelijk, maar als ik eerst een waarneming invoer, hiervan de coordinaten iets wijzig en opsla. En vervolgens weer terug ga naar het invoerscherm dan zijn de coordinaten niet veranderd. Gaat dus goed, ook als er een pop-up zou komen.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Jeroen Nagtegaal

Werkt goed, Wijzigen van datum, locatie, soortgroep, soort ed werkt perfect in beide schermen!
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Thijs Fijen

Thijs Fijen

Maarten Sluijter

.

hiskodevries

ok, maar geen gezeur 'het scherm is te klein' of  'als ik iets wijzig b.v. de soortnaam zie ik dat niet terug in het lijstje onderin het invoerscherm'
in dat geval draai ik de aanpassing terug
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Melchior van Tweel

Hisko, prachtig! Dit is precies wat ik bedoelde :) :)

Groet, melchior
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl