Hoofdmenu

onbekende kever

Gestart door gbird001, augustus 11, 2010, 21:20:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

gbird001

Wie kan mij vertellen wat dit voor een kever is en eventueel andere informatie. Ik weet dat het beestje daglichtschuw is, hout minnend, houdt van vocht, kan ook vliegen en komt in grote kolonies voor. Deze kever is ongeveer 8 mm groot. Ik weet niet of het een mannetje of vrouwtje is.

Ik heb er zelf heel veel zitten rondom mijn bouwhout.

blaauw7

Geen kever maar een wants, en wel Rhyparochromus vulgaris
Groeten,
Dick Belgers

gbird001

#2


Kun je iets over deze wants zeggen?

Is hij schadelijk?

Alvast bedankt.

Gr Gibert vd Broek

thijsdegraaf

Niet schadelijk zo ver ik weet. Een leuk wantsje. (heel iets anders, dan een kever hoor) Welkom op waarneming trouwens  ;D
Hier staat wat informatie http://www.britishbugs.org.uk/heteroptera/Lygaeidae/Rhyparochromus_pini.html

Groet, Thijs

Robert Heemskerk

Deze soort overwintert in de nabijheid van dood hout (bijvoorbeeld houtsnippers of haardhout).
Volgens mij onschadelijk. Ik weet niet waar deze wants van leeft.

p.s. Er zijn overigens wantsensoorten die worden gebruikt in de bestrijding van bepaalde 'schadelijke' keversoorten  ;)

gbird001

#5
Ik lees dat de kever wants vrij 'scarce' is op de engelse link, mijn dank daarvoor overigens.

De reden dat ik bezorgd was, was omdat er honderden zaten bij mij en in rest van de wijk. Een ongelooflijke hoeveelheid waarvan ik dacht dat het bijna op een plaag leek.

Ik ben blij dat het beestje kennelijk onschuldig is.

thijsdegraaf

CiteerIk lees dat de kever vrij 'scarce' is op de engelse link, mijn dank daarvoor overigens.

Graag gedaan. Maar noem hem geen kever. Dat is een heel ander soort insect.  ;D Voor wantsen is er een speciaal forum. Moet je maar eens bekijken.

Thijs

Robert Heemskerk

#7
En deze wants werd voor het eerst in 1987 gevonden.
Het is van origine meer een zuidelijke soort, in het kaartje van waarneming.nl kun je ook zien dat ie meer zuidelijk en oostelijk wordt gezien:
http://waarneming.nl/soort/maps/20637?from=1980-01-01&to=2010-08-12

De soort werd in de jaren tachtig en negentig vooral gevonden in of bij woningen in de provincies Zuid-Holland, N-Brabant en Limburg.

(uit: Nederlandse Faunistische mededelingen 23- 2005)

gbird001


De kaart van Nederland kan nu Sterksel (onder Eindhoven) ook met een grote kolonie worden toegevoegd.

Dank je wel voor alle reacties.