Op zoek naar een Groene

Gestart door vuurvlinder, augustus 12, 2010, 22:10:01 PM

Vorige topic - Volgende topic

vuurvlinder


       
  • Op zaterdag 21 augustus verzorgt de vlinderwerkgroep IVN Grootegast een libellen excursie in het Kolonelsbos te Grootegast. We starten om 14.00 uur vanaf de tennisbaan aan de Noord. Het beloofd een leuke excursie te worden daar de meeste zomer soorten nog vliegen. We gaan uiteraard op zoek naar de steeds zeldzamer wordende Groene glazenmaker. De soort kwam in dit gebied voor, maar is dit jaar nog niet waargenomen. Oorzaak hier van is de aantasting van het leefgebied. De soort is afhankelijk van Krabbenscheer voorde ei afzet en door overmatig schonen is deze plant bijna uit het Kolonelsbos verdwenen. Er is kans dat we een Vuurlibel tegen komen, eveneens een vrij zeldzame soort die recent is waargenomen in het Kolonelsbos. Bij slecht weer gaat de excursie niet door. Mocht dit het geval zijn dan staat dat uiterlijk 2uur voor aanvang vermeld op de website.
Heb dit bericht nog maar eens onder handen genomen. ctrl + v werkt kennelijk niet op het forum!
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Weia

Citaat van: vuurvlinder op augustus 12, 2010, 22:10:01 PM
Bij slecht weergaat de excursie niet door. Mocht dit het geval zijn dan staat dat uiterlijk 2uur voor aanvang vermeld op de website.
Welke website?
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

vuurvlinder

Deze: http://www.ivngrootegast.nl/index.htm en dan doorklikken naar de agenda van de vlinderwerkgroep.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

vuurvlinder

Ik was erg pessimistisch maar vandaag ontdekte ik dat er nog hoop was. In de paar Krabbenscheerplanten die er nog zijn ontdekte ik vanmiddag een ei afzettend vrouwtje. Waar vrouwtjes zijn moeten ook mannetjes zijn en na 10 minuten wachten zag ik een mannetje. Heb er een half uur gezeten in de hoop iets op de foto te kunnen krijgen. Helaas is dat niet gelukt. Vrouwtje was na een tijdje verdwenen en het mannetje bleef maar vliegen.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

ronald

het is soms wonderlijk dat groene glz nog volop vliegt boven flink geschoonde sloten. van de week had ik ook nog twee mannetjes boven een sloot waar alleen nog maar wat plukjes en planten staan door te grondig schonen. iets verderop was ook teveel geschoond, maar daar waren veel larven naar de overgebleven stukjes krabbenscheer getrokken lijkt het wel, de dichtheid aan huidjes was er enorm. deze stukjes zijn alweer aangevuld met jonge planten, en de Groene glz vliegt er nog volop.
wat overigens ook zo raar is zijn de mannetjes die fanatiek patrouilleren boven sloten waar totaal geen krabbenscheer in zit. daar kan ik tot nu toe nog geen touw goed aan vastknopen. al zie ik dit wel altijd in de buurt van krabbenscheersloten met populaties, toch blijft het een raar verschijnsel. of weten ze dat het eraan zit te komen? bij een sloot in de lindevallei werden meerdere mannetjes boven een 'Lege' sloot gezien, maar nu, zo'n drie jaar later staat daar toch Krabbenscheer.
groeten, Ronald van Seijen

rrrrr

Ik ga wel even een rondje meelopen zoals het weer nu lijkt........

Rob

vuurvlinder

Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

vuurvlinder

Het weer was vandaag minder fraai dan voorspeld was, maar helaas is dit de eerste libellenexcursie in Grootegast dat we geen Groene zagen.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Goyatlah

Als het net zo was als hier kan ik me dat goed voorstellen. Zou zelf Dwingelderveld helpen inventariseren, maar ben blij dat ik uiteindelijk maar ben wezen schilderen.  >:D
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

vuurvlinder

Wat we gisteren niet zagen, zag ik vandaag gelukkig wel. 1 mannetje en 2 eiafzettende vrouwtjes.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

rrrrr


vuurvlinder

Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

rrrrr

Citaat van: vuurvlinder op augustus 22, 2010, 23:33:33 PM
Citaat van: rrrrr op augustus 22, 2010, 23:23:51 PM
Mazzeltje........ :duim:

Rob

Of wel erg veel pech gisteren! ;D

Was die libellen verjagende dolle deerne met dat storende stokje er vast niet bij  ;D

Rob

Goyatlah

Over wie gaat dit? (Mag ook per mail of PM). Ben wel benieuwd.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

rrrrr

Geen idee en ook niet belangrijk.......

Rob

Goyatlah

Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

rrrrr

Meer een inschatting......

Rob

Goyatlah

Anneke Tanneke is een inschatting???

Zijn er meer Grootegasters die dit soort waarnemingen hebben???
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

vuurvlinder

Tip: Kom de volgende keer naar een vlinderexcursie. Daar komt zij niet op af! Ook dan doen we libellen.  ;D
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

rrrrr

Citaat van: vuurvlinder op augustus 23, 2010, 11:20:15 AM
Tip: Kom de volgende keer naar een vlinderexcursie. Daar komt zij niet op af! Ook dan doen we libellen.  ;D

Lijkt wel een aardig idee, maar ze meende mijn schoonzus op vlindergebied van alles wijs te moeten maken. Klonk allemaal zeer "deskundig" dus of ze er dan niet is?? ;)
Doen jullie dan hetzelfde rondje? Wel een leuk loopje zo.

Rob

Goyatlah

Moest schilderen in mijn straat, libellen inventariseren in Dwingelderveld, en Groene Glazenmakers kijken in Grootegast. Lukt me niet in 1 dag.
Groene Glazenmakers heb ik trouwens donderdag met Nick gedaan. (WAAR BLIJVEN DE FOTOS? Grapje. heb ze zelf wel.)
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

vuurvlinder

Citaat van: rrrrr op augustus 23, 2010, 11:23:13 AM
Citaat van: vuurvlinder op augustus 23, 2010, 11:20:15 AM
Tip: Kom de volgende keer naar een vlinderexcursie. Daar komt zij niet op af! Ook dan doen we libellen.  ;D

Lijkt wel een aardig idee, maar ze meende mijn schoonzus op vlindergebied van alles wijs te moeten maken. Klonk allemaal zeer "deskundig" dus of ze er dan niet is?? ;)
Doen jullie dan hetzelfde rondje? Wel een leuk loopje zo.

Rob

Het excursie programma is voorbij. We hebben nog wel 2 telrondes in dat gebied op 28-8 en 11-9. Het is hetzelfde rondje als afgelopen zaterdag. Wel even van te voren aanmelden. Bij slecht weer gaat de ronde niet door.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

nick w

Citaat van: Goyatlah op augustus 23, 2010, 11:29:35 AM
Moest schilderen in mijn straat, libellen inventariseren in Dwingelderveld, en Groene Glazenmakers kijken in Grootegast. Lukt me niet in 1 dag.
Groene Glazenmakers heb ik trouwens donderdag met Nick gedaan. (WAAR BLIJVEN DE FOTOS? Grapje. heb ze zelf wel.)

Tssss.... ik heb braaf vast wat ingevoerd, maar mijn familie wou me gisteren zien en mijn baas verwachtte me vanmorgen, en ik heb evenmin als jij talent om op drie plaatsen tegelijk te zijn  :angel:

Groet,
Nick W

rrrrr

Astrid:
de zekere kleine roodoogjuffer die genoteerd werd (je weet wel: die op dat houten sluisje in de woonwijk, foto naar Herman) blijkt een lantaarntje te zijn......
Jullie telling is nu ook abuis  ;)
Die van mij is aangepast geworden.

Rob


vuurvlinder

Citaat van: rrrrr op augustus 23, 2010, 22:48:45 PM
Astrid:
de zekere kleine roodoogjuffer die genoteerd werd (je weet wel: die op dat houten sluisje in de woonwijk, foto naar Herman) blijkt een lantaarntje te zijn......
Jullie telling is nu ook abuis  ;)
Die van mij is aangepast geworden.

Rob

Hoi Rob,

heb dat beestje verder niet bekeken en er ook geen foto van gemaakt. De waarnemingen van de juffers kun je eigenlijk alleen maar schatten. Van sommige soorten geef ik er in het hoogseizoen slechts enkelen door omdat ik ze goed heb kunnen bekijken, terwijl je in werkelijkheid er wel een paar nullen achter kunt plakken, maar dat zijn dan schattingen. Maakt dus niet uit of je er een of twee meer doorgeeft. Het wordt voor het overzicht anders als er een foto is die waar niet de juiste naam opgeplakt is. Die kleine roodoog kun je doorgeven zonder foto want die waren er wel.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

rrrrr

Maar die kleine heb ik niet gezien........
De grote wel (laatste stukje).
Wat ik niet gezien heb, voer ik ook niet in.
Volgende keer beter.

Rob