Hulp bij determineren

Gestart door steev76, augustus 23, 2010, 22:05:18 PM

Vorige topic - Volgende topic

steev76

Hello, heb me vandaag ingeschreven op dit forum. Ben al een tijdje bezig met het fotograferen van allerhande insekten dat maar voor mijn lens komt. Nu wil ik er ook meer een stap in gaan maken om de beestjes te kunnen determineren. Bijgevoegd twee foto's van twee soorten die ik niet zo snel kon thuisbrengen. Het boekje dat ik hier heb biedt geen uitkomst, maar misschien kijk ik gewoon niet goed. For what its worth, de foto's zijn gemaakt bij de trilvenen achter het vliegveld van hilversum/loosdrecht. Hoop iets te kunnen lezen...

     

Denro

#1
Hallo Steev76,

Welkom op dit forum!

Het zijn beide heidelibellen!

Foto 1 laat een mannetje steenrode of bruinrode Heidelibel zien. Ik dacht eerst bloedrode maar als ik goed kijk zie ik een gele streep op de poten. (bloedrode heeft pikzwarte poten). Aan de voorkant van zijn kop is het makkelijkst af te leiden of het nou een steenrode of een bruinrode is. Alleen dit is niet goed te zien.

Foto 2 is volgens mij een vrouwtje bruine Heidelibel maar ben niet helemaal zeker. Ik zie geen hangsnor, vandaar bruine.

Voor een mooi overzicht van alle libellen in NL de volgende link:

http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=95517.0.html

Als laatste wil ik je verzoeken om voortaan als onderschrift je naam te gebruiken. Dat is 1 van de regeltjes op dit forum :rolleyes:  :rolleyes:
Groeten, Dennis Rensen

Mijn waarnemingen (NL):

Mijn waarnemingen (Buitenland):

Denro

Citaat van: MartinBorsboom op augustus 23, 2010, 22:15:28 PM
Citaat van: denro op augustus 23, 2010, 22:12:29 PM

Foto 1 laat een mannetje bloedrode Heidelibel zien.



Kijk nog eens goed.
:blink: Ik was mijn antwoord al aan het bewerken omdat ik, voordat je deze 'quote' schreef, al had gezien dat ik niet goed had gekeken  ;)

Maar nu blijft voor mij de vraag of het nou een steenrode of bruinrode is?
Groeten, Dennis Rensen

Mijn waarnemingen (NL):

Mijn waarnemingen (Buitenland):

Goyatlah

Ik kan het niet goed zien, maar lijkt me alles van Bloedrode (sanguineum dis)
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Denro

Citaat van: Goyatlah op augustus 23, 2010, 22:21:40 PM
Ik kan het niet goed zien, maar lijkt me alles van Bloedrode (sanguineum dis)

Waarom denk je dat dan Dolf?

Ik zie toch echt gele strepen  :rolleye:
Groeten, Dennis Rensen

Mijn waarnemingen (NL):

Mijn waarnemingen (Buitenland):

Sticht

Citaat van: denro op augustus 23, 2010, 22:19:24 PM
Citaat van: MartinBorsboom op augustus 23, 2010, 22:15:28 PM
Citaat van: denro op augustus 23, 2010, 22:12:29 PM

Foto 1 laat een mannetje bloedrode Heidelibel zien.



Kijk nog eens goed.
:) Ik was mijn antwoord al aan het bewerken omdat ik, voordat je deze 'quote' schreef, al had gezien dat ik niet goed had gekeken  ;)

Maar nu blijft voor mij de vraag of het nou een steenrode of bruinrode is?

Ik weet het niet. Het zijn twee mannetjes. Het is of bruin of steenrode en ik neig naar de laatste soort.

steev76

Wow!! Jullie zijn echt heel snel (en goed in het bepalen van de soorten)! Wel grappig is dat ik bij de tweede foto, eerst dacht aan een zwarte heidelibel... (ze schijnen nog veel voor te komen daar, dus vandaar). Zo zie je maar hoeveel ik nog moet gaan oppikken!

Bedankt!

Steven

Denro

Citaat van: MartinBorsboom op augustus 23, 2010, 22:26:02 PM
Citaat van: denro op augustus 23, 2010, 22:19:24 PM
Citaat van: MartinBorsboom op augustus 23, 2010, 22:15:28 PM
Citaat van: denro op augustus 23, 2010, 22:12:29 PM

Foto 1 laat een mannetje bloedrode Heidelibel zien.



Kijk nog eens goed.
:) Ik was mijn antwoord al aan het bewerken omdat ik, voordat je deze 'quote' schreef, al had gezien dat ik niet goed had gekeken  ;)

Maar nu blijft voor mij de vraag of het nou een steenrode of bruinrode is?

Ik weet het niet. Het zijn twee mannetjes. Het is of bruin of steenrode en ik neig naar de laatste soort.

Tweede een mannetje. Niet naar de legboor gekeken.

Steev, de zwarte heidelibel heeft (net zoals de bloedrode) compleet zwarte poten!
Groeten, Dennis Rensen

Mijn waarnemingen (NL):

Mijn waarnemingen (Buitenland):

Goyatlah

Citaat van: denro op augustus 23, 2010, 22:25:41 PM
Citaat van: Goyatlah op augustus 23, 2010, 22:21:40 PM
Ik kan het niet goed zien, maar lijkt me alles van Bloedrode (sanguineum dis)

Waarom denk je dat dan Dolf?

Ik zie toch echt gele strepen  :rolleye:

Omdat ik die gele strepen dus niet zie. Maar ik heb dus ongelijk...
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Jeroen Nagtegaal

ik zou zeggen Bruin en Steenrood op basis van oa poten. Beide man, de 1e "oud" de ander jong
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

steev76

Nogmaals onwijs bedankt voor jullie hulp (die ik tzt wel weer eens graag zou willen inschakelen!)

Groet,
Steven

Denro

Jeroen, is je onderschrift ondertussen niet achterhaald? Of crashed die computer van jou elke maand een keer : - )
Groeten, Dennis Rensen

Mijn waarnemingen (NL):

Mijn waarnemingen (Buitenland):

Goyatlah

Jeroen is misschien gewoon wat traag met zijn email. Maar ik ben zelf nog veel trager.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: Goyatlah op augustus 23, 2010, 22:51:45 PM
Jeroen is misschien gewoon wat traag met zijn email. Maar ik ben zelf nog veel trager.
Ben soms wel traag, maar probeer alle mail binnen één week te beantwoorden. Moet inderdaad wel weer eens weg.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Weia

Het zijn allebei steenrode heidelibellen. Beide geen zwarte pootjes maar met een streep (die is eerst geel en later donkerrood). Bij de gele kan je de hangsnor (streep langs het oog) nipt zien, dan valt de bruinrode af. Bij de rode kan je de kop niet zien, maar de zijkant van het borststuk is wel erg onbruinrodeachtig. Blijft over steenrode.
Overigens welkom, en ook nog: die heidelibellen kunnen erg lastig zijn, ik ben vandaag op ingevoerde foto's weer dieren tegengekomen waar je een punthoofd van krijgt.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Jeroen Nagtegaal

Achterlijfsvorm en kleur vind ik meer voor Bruinrood bij de 1e. Borststuk vind ik niet beoordeelbaar, je kijkt er van een rare hoek op. En door de lichte bolling kan het geel verdwenen zitten.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Weia

Ja daar heb je gelijk in. Ik meen nog een stukje hamulus te zien, dat wijst ook wel naar bruinrode. Dus de eerste een onzekere bruinrode, de tweede een steenrode. Waarmee je meteen goed in de gaten krijgt hoe lastig die heidelibellen kunnen zijn...
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0