ten dode opgeschreven?

Gestart door pomona, augustus 07, 2010, 11:00:18 AM

Vorige topic - Volgende topic

pomona

Deze libel ( paardenbijter ?) volg ik sinds gisteren.
Haar vleugels zitten wel heel erg in de kreukels.
Gisteren draaide ze steeds met haar kopje op en neer,
vandaag bewegen haar pootjes nog bij aanraking.
Kan ik iets voor haar doen ?
M.d. Ans.

Sticht

Het is een blauwe glazenmaker en het komt helaas niet meer goed. :'(

ronald

helaas, dit is het lot van veel libellen, je kunt er niks aan doen. deze libel dient hooguit nog als eten voor andere beestjes, en ook dat is het lot van heel veel libellen, ze eten veel, maar worden ook veel gegeten. aan beide kanten zijn ze belangrijke schakels in de voedselketen. ik maakte ooit zulke exemplaren nog wel eens dood, tot ik er achter kwam dat het wel erg vaak gebeurt en dat het een heel interessante bron van voeding is voor van alles (en dat menselijke emotie dus niet altijd even logisch is in de natuur).
groeten, Ronald van Seijen

pomona

Bedankt Martin en Ronald.
Hij ( toch een mannetje ?) is verdwenen en zal verorberd zijn.
Groeten,
Ans.

marinissen

Mooi foto Ans, maar moet 'niet 90 gaden gedraaid?
Zat het larvenhuidje niet vlak eronder?
groet,
Leo

pomona

Ja, Leo, de bloemstengel loopt uiteraard naar boven,
Ik maak ook wel eens foto's vanuit een ander oogpunt om iets mooier in beeld te krijgen !
Het larvenhuidje heb ik niet gevonden, is waarschijnlijk in de vijver gevallen.
gr. Ans.

pomona

#6
Leo,

Ik denk dat ik het larvenhuidje toch nog gevonden heb in een struikje onder de plek waar de libel hing.
Het model wijkt toch wel af van de normale huidjes van libellen, ik dacht aanvankelijk dat het van een juffer was, maar daar is het weer te breed voor ?!
Een ander larvenhuidje ( foto 2) dat ik vandaag vond is waarschijnlijk van een glazenmaker die vaker rond de vijver jagen en eitjes leggen.
Wat is hierop jouw reactie ?
Gr. Ans.

ronald

het zijn beide huidjes van Blauwe glazenmaker. bij de eerste is het achterlijf eraf, daarom ziet het er wat anders uit.
groeten, Ronald van Seijen

marinissen

#8
Leuk dat je het huidje hebt gevonden.
Ronald heeft al bevestigd wat het is.
(Dat had ik zeker niet geweten).
groet,
Leo

pomona