Zwervende Pantserjuffer?

Gestart door Stan., augustus 11, 2010, 12:53:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

Stan.

Is dit een zwervende pantserjuffer? Of toch een houtpantserjuffer, of iets anders?
Zitten bij de sloot in mijn tuin in Amsterdam.

Bedankt,
Stan.


Groeten,
Stan van Remmerden

Jeroen Nagtegaal

Houdtpantserjuffer, Vrouw en Man
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Stan.

Bedankt!

Heeft zwervende pantserjuffer altijd een tweekleurig pterostigma?

Stan.
Groeten,
Stan van Remmerden

Jeroen Nagtegaal

Ja, tenzij deze nog heel jong is.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com


Goyatlah

Citaat van: Stan. op augustus 11, 2010, 13:03:21 PM
Bedankt!

Heeft zwervende pantserjuffer altijd een tweekleurig pterostigma?

Stan.
Probleem is dat 4 andere soorten, soms en dan meestal altijd een 2-kleurig pterostigma hebben.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

ronald

Citaat van: Goyatlah op augustus 12, 2010, 00:12:13 AM
Citaat van: Stan. op augustus 11, 2010, 13:03:21 PM
Bedankt!

Heeft zwervende pantserjuffer altijd een tweekleurig pterostigma?

Stan.
Probleem is dat 4 andere soorten, soms en dan meestal altijd een 2-kleurig pterostigma hebben.

geen groot probleem lijkt me, bij zwervende is het half om half, bij de andere pantsers maar een klein randje licht
groeten, Ronald van Seijen

Goyatlah

Daar had ik dus in Portugal wel een dik conflict. Mijn zwervende waarnemingen waren geen en konden geen zwervende zijn. Ondanks dat ik 4 verschillende individuen gefotografeerd had. Maar zwervende alleen op pterostigma is - net zoals de meeste single-origin ID's - op zijn minst ???
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

JohanvantBosch

#8
Citaat van: Goyatlah op augustus 12, 2010, 00:26:51 AM
Daar had ik dus in Portugal wel een dik conflict. Mijn zwervende waarnemingen waren geen en konden geen zwervende zijn.

Die foto's wil ik wel eens zien, want die uitspraak is een beetje cryptisch voor mij. Hoe zit dit?
???

Goyatlah

Zuidelijke Tengere zouden ook dat soort pterostigma's kunnen hebben. En omdat diegene al eerder op mijn vindplaats was en er alleen Tengere had gevonden, moesten die van mij dus ook Tengere zijn. Pas toen ik een foto van een uitgekleurd mannetje liet zien kon ik diegene overtuigen.
Zelf gebruik ik pterostigma's alleen samen met in ieder geval 1 ander kenmerk.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

JohanvantBosch

Citaat van: Goyatlah op augustus 12, 2010, 15:38:33 PM
Zuidelijke Tengere zouden ook dat soort pterostigma's kunnen hebben. En omdat diegene al eerder op mijn vindplaats was en er alleen Tengere had gevonden, moesten die van mij dus ook Tengere zijn. Pas toen ik een foto van een uitgekleurd mannetje liet zien kon ik diegene overtuigen.
Zelf gebruik ik pterostigma's alleen samen met in ieder geval 1 ander kenmerk.

Ik blijf het een raar, maar interessant verhaal vinden.  ???
Kun je ons ook foto's laten zien van 'n Tengere met pterostigma's zoals Zwervende?  Weet jij die ergens te staan?
In dit geval denk ik namelijk die persoon in Portugal kan me (jou ?  ;D ) nog meer vertellen, maar eerst zien, dan geloven.  O0

Goyatlah

Nee, weet ik niet en ben daar zelf ook wel benieuwd naar. Heb in ieder geval mijn waarnemingen niet aangepast (oftewel, mijn foto's hebben dezelfde ID die ik er in het veld aan gegeven heb)
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Weia

Tengere kan een behoorlijk brede wiite rand in het pterostigma hebben, wel tot een kwart. Aangezien zwervende ook wel 1/3 wit plus 2/3 bruin kan hebben komt dat akelig dicht bij elkaar. En in het buitenland ligt het vast nog ietsje anders.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0