Ruigpoot-/buizerd

Gestart door Boon, augustus 11, 2010, 11:15:37 AM

Vorige topic - Volgende topic

Boon

Een vriend van mij stuurde mij deze foto's van een (ruigpoot-)buizerd die vorige week
boven Leersum hing. Hij ging er vanuit dat het een ruigpootbuizerd was.
Ik heb hem verteld dat ruigpootbuizerds zeer zeldzaam zijn in deze tijd van het jaar
en dat het waarschijnlijk een gewone buizerd is. Bovendien is de staart te veel gebandeerd,
niet wit genoeg naar mijn idee. Ik heb echter te weinig ervaring met ruigpootbuizerds
om hem zekerheid te geven dus stel jullie ervaren oordeel zeer op prijs.

Alvast dank,
Onno
Groet, Onno den Boon

Rikstar

#1
geen ruigpoot in ieder geval. lijkt me zelfs een wespendiefachtig iets gezien lange vleugels en smalle bandering op vleugels.... maar ik hou wijzelijk mijn mond verder (A) kop ziet er namelijk weer heel buizerdachtig uit....
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

BramtK

En bandering klopt ook niet voor Wespendief. ;)
Groeten,

Bram ter Keurs

Rikstar

hehehe, oke, dan heb ik niks gezegt (A)

Citaat van: BramtK op augustus 11, 2010, 11:45:16 AM
En bandering klopt ook niet voor Wespendief. ;)
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

yourigroesbeek

ruigpoot lijkt mij nu sterk is namelijk een wintergast
Beter een vogel in de hand dan tien in de lucht

rhianna

ms. ga ik nu iets doms zeggen maar doe het toch op alle plaatjes in mijn boeken heeft de buizerd een zwarte eindband en niet een witte rand zoals op de foto,de ruigpoot heeft op alle plaatjes wel een smalle witte rand en dan pas de zwarte band dus neig ik ook naar ruigpoot ondanks het feit dat het een wintergast is ms is dit een uitzondering op de regel? groet rhianna

BramtK

Ha Rhianna, 1kj of juveniele Buizerds hebben een brede witte rand aan de staart, geen duidelijke donker terminale band en een heleboel fijne bandjes (dat laatste geldt ook voor volwassen vogels). Staat bv wel afgebeeld in de Anwb-gids, maar is niet beschreven in de tekst.
Groeten,

Bram ter Keurs

rhianna

Ik leer echt veel op deze site,bedankt Bram,er zijn zoveel variaties,dus toch gewoon een mooie buizerd!