Sprinkhaan rietzanger/Snor

Gestart door Piter Anjema, april 18, 2005, 21:13:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

Piter Anjema

Net even met de Honden uitgeweest en toen hoorde ik een gekwetter in het riet.
Goed het geluid op mijn harde schijf opgeslagen en thuis de geluiden er maar even bij, maar nu heb ik een klein dilemma,

Toen ik de site van IVN erbij pakte en beide vogels beluisterden kwamen mijn vriendin en ik beide meteen op de Sprinkhaan rietzanger en niet op de Snor, het was overduidelijk.

Maar ik lees nu dat hij een broedvogel is van Heide en Duinlandschappen, en dat is toch nog wel een flink aantal km's vliegen.

Terwijl het wel de ideale biotoop voor de Snor is.
En de snor begint zijn zang toch altijd anders? van eerst even langzaam naar dan snel? Deze was meteen op volle snelheid.

Ook op de Fragmenten van IVN site vond ik de Snor iets te snel voor mijn waarneming.
De zang was in vrij lange posen rond de 20 - 25 seconden

Wie kan me wat meer info geven?


Thijs Fijen

Kijk eens bij soortenoverzicht van waarneming.nl op beide. Dan kun je ook het geluid beluisteren.

Snor
Sprinkhaanrietzanger

Succes.


Thijs
Thijs Fijen

redmar_woudstra

ik geloof niet dat sprinkhaanzangers zo kieskeurig zijn: ik heb ze ook wel in het riet gehoord en op een industrieterrein met slechts enkele bosjes, dus ik denk dat een sprinkhaanzanger goed zou kunnen.
groet,
Redmar

Jan-Pieter

Vlak bij mijn woonplaats is een plasje met heel veel riet en enkele bomen. Daar zitten al jaren sprinkhaanrietzanger en snor samen.

JP

harderbroek

Citeer
Maar ik lees nu dat hij een broedvogel is van Heide en Duinlandschappen, en dat is toch nog wel een flink aantal km's vliegen.
Hallo,

Boevnstaand is inmiddels wel achterhaald in de vogel gescheidenis.

Wel is het zo dat de Snor het meer moet hebben van nattere gebieden en de sprinkhaanzanger (vroeger Sprinkhaanrietzanger) van droger gedeeltes.

In het Hosterwold (loofhoutbos in Flevoland) snel een plek in bij percelen waar totale houtkap heeft plaatsgevonden. Het Horsterwold is een productie bos met voornamelijk populier( 60-80 %). Nadat houtkap heeft plaatsgevonden nemen sprinkhaanzangers dit het volgende jaar in als geschikt territorium.

De Snor daarintegen is meer te vinden op nattere gedeeltes (moeras gebiedjes)

m.v.g.
Rob
Zeewolde
Flevoland
Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland