Hoofdmenu

Zwartkop vrouw

Gestart door rrrrr, augustus 09, 2010, 11:28:04 AM

Vorige topic - Volgende topic

rrrrr

De struiken bewogen wat en ik dacht (weer) te maken te hebben met een braamsluiper.
Ik werd even kort aangegluurd tussen de bladeren door, dus knippen maar.
Nou.......als ik de foto bekijk komt een vrouw zwartkop eerst aan de beurt.
Die heb ik hier nog niet eerder gezien, dus toch even een check.
Goed of Fout (die zwartkop vrouw?) of toch een jong van één of ander?

Rob

Maarten Sluijter

Inderdaad Zwartkop, maar dit lijkt me een jong mannetje, te zien aan de nog gele weke mondhoek.
.

rrrrr

#2
Goed en toch fout dus... ;D
Die gele mondhoek was mij ook al opgevallen, vandaar de opmerking of het misschien een jong was.
Dat het dan een mannetje  zwartkop kon zijn had ik niet in de gaten.
Ga ik zo invoeren.
Dank je wel Maarten.

Rob

Edit: Beadcht ik net: kan het dan ook een jong vrouwtje zijn, of hebben die andere kleuren?

HPM

Citaat van: Maarten Sluijter op augustus 09, 2010, 11:32:47 AM
Inderdaad Zwartkop, maar dit lijkt me een jong mannetje, te zien aan de nog gele weke mondhoek.
En aan de kleur van de kap, hoewel dat riskant is vanaf een foto.

--
Groeten, Herman van der Meer

Herman van der Meer

rrrrr

Op mijn beeldscherm kloppen de kleuren vrij behoorlijk (gecalibreerd) maar dat zegt niet zoveel voor wat andere schermen betreft.
De kapkleur: moet ik dat inschatten als lichter of donkerder of een heel ander soort bruin bij M/V-verschil?

Rob

Oenanthe

Adulte vrouwtjes zwartkop hebben een iets lichtere, in mijn ogen koudbruine kap. Zwartkoppen in jeugdkleed hebben een donkerder bruine of zo je wilt, warm roodbruine kap. Maar Herman heeft gelijk: beoordeling vanaf een foto van dit verschil is erg lastig.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Jeroen Nagtegaal

Maarten S. Heeft het over een jonge man. Geslachtsbepaling vanaf foto lijkt mij jonge beesten toch onmogelijk.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

rrrrr

Oké, blijft over: zwartkop jong, geslacht onbekend.

Rob

Oenanthe

Inderdaad. Geslachtsbepaling in volledig jeugdkleed is zelfs in de hand onmogelijk. Pas als de rui begint kan met de nodige moeite soms een betrouwbare geslachtsbepaling worden gedaan. Begin er in het veld of vanaf een foto dus maar niet aan.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips