Ectemnius spec. => Albert Jacobs

Gestart door Josee, augustus 08, 2010, 23:30:34 PM

Vorige topic - Volgende topic

Josee

Het regende houtstof en eenmalig zag ik een kopje dat ik ook nog wist vast te leggen. Weet iemand met zo weinig info welk diertje hier zulke forse gaten maakt?
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

MarjoSmeets

Misschien zit ík wel helemaal fout, maar mij lijkt dit het kontje van een wespensoort?  ???
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

Botervlieg

Citaat van: MarjoSmeets op augustus 09, 2010, 10:02:35 AM
Misschien zit ík wel helemaal fout, maar mij lijkt dit het kontje van een wespensoort?  ???

Dat zie ik er ook in...

Josee

Haha nou dan wel een wesp met gigakaken... ik denk overigens een snoetje van een larf te zien..


uhh ...  :o :o :o  heb inmiddels wel via google ontdekt dat er ECHT een houtwesp bestaat die best grote gaten boort.. Mijn klomp breekt, moet terug naar die plek en op wacht gaan zitten, dat wil ik zien!

Bedankt voor leuke reacties,
Josée
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

Josee

Het plaatje nog wat opgeblazen. Het maakt me echt reuze nieuwsgierig!!

Fijne dag
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

MarjoSmeets

Ik help hem nog maar een keer naar boven. Je zou eventueel de foto ook op het wespenforum kunnen plaatsen, omdat ik toch echt denk dat het een wesp is. Misschien heb je daar meer geluk.
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

Josee

Wat aardig! Dankjewel marjo. De tijd heeft me totnogtoe ontbroken om terug te gaan naar de vindplaats. Het houdt me nog wel bezig. Weet jij of ik zelf het hele verhaal kan verplaatsen naar wespen of kan alleen een administrator dat?
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

MarjoSmeets

Nee dat kan alleen een admin, je kunt wel zelf een nieuw topic maken en een link maken naar dit topic. Een link maken doe je als volgt: ga naar de bladzijde van het keverforum waar alle topics staan, klik daar met rechts op jouw topic en dan op "snelkoppeling kopiëren". Plak dan de link in het nieuwe topic. Op die manier kunnen ze dan toch kijken wat hier al geschreven is.
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

Anne Hueber †

Jose, ik verplaats het wel even voor je naar Wespen.

Josee

Dat ging snel :) Ik was nog aan het puzzelen met de link.. Ben echt benieuwd of er hier iets uitrolt. Dank jullie wel Marjo en Anne!!!
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

Stijn Schreven

Het is inderdaad een wesp, ik denk zelf een graafwesp (familie Crabronidae). Verder valt er niet zoveel over te zeggen. Ik heb zelf in de tuin ook graafwespen die in hout nesten maken. Onder de houtklos ligt dan een heel hoopje fijn zaagsel.
De echte houtwespen horen bij de groep van bladwespen (officieel "suborde" Symphyta). Deze leggen de eitjes in hout, en vervolgens vreten de larven hele gangen door het hout.
Maar in dit geval is het dus de volwassen wesp die een gang maakt in het hout voor de broedcellen.
Groeten en bedankt,

Stijn Schreven.

Harsbijtje

Lijkt me een Ectemnius spec.; die maken nestholten in zacht of rot(tend) hout.

Josee

Stijn en Albert hartelijk bedankt voor reageren! Ik ga beslist nog terug en dan geduld betrachten. Wie weet bof ik! Erg boeiend en voor mij nieuw dat wespen gaten kunnen graven in hout! Ik neem dus aan dat Marjo gelijk heeft en dat we hier het kontje van een graafwesp zien?

Fijn weekend
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

Harsbijtje

Ja, Marjo heeft gelijk. Je ziet inderdaad het kontje.
In het midden, het zwarte gedeelte, is het pygidium.
Dat is een enigszins vlak gedeelte van het laatste achterlijfsegment
waarmee de vrouwtjes materiaal zoals zand, houtknaagsel o.d. verplaatsen
en/of glad maken en/of aanstampen.

Josee

Ben weer gaan kijken, maar er was geen beweging waar te nemen  :-\

Nog dank Albert voor je laatste toevoeging. Ik heb deze hier ingevoerd onder Ectemnius spec. en daar heb ik bijgezet dat de determinatie via jou kwam... nu lees ik grondiger dat je spreekt van 'lijkt me...'

Wat is wijsheid?
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers