wat is dit voor wants

Gestart door Ellen Luijks, april 19, 2005, 13:54:20 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ellen Luijks

nog 1 beestje.
Dit is een wants, maar welke soort?

wants

Alvast bedankt.

Ellen
Groetjes

Ellen

hiskodevries

The web site you are trying to access has exceeded its allocated data transfer. Visit our help area for more information.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0


Jan-Pieter

Als jehet mij vraagt heb je een jong beest op de foto staan. Wantsen hebben net als sprinkhanen een onvolledige gedaante wisseling. Elke keer vervellen gaan ze meer op de ouders lijken. Het beest op je foto heeft nog geen volgroeide vleugels en dar pleit voor een juvenile. De naam is dan vaak lastiger te bepalen.
JP

thijs

Laatst zag ik ook een wants, en hoewel ik geen fototoestel meehad, denk ik dat aan de beschrijving wel is op te maken wat het is voor iemand die wat van wantsen weet. (JP?)
Zwart lichaam, rode kop.
Ze zaten op een dode kikker, waar de ingewanden uithingen, later kwam ik dezelfde tegen op nog een andere dode kikker, waar ze een gat in hadden gegeten.
Roodkopwants?  :rolleyes:

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Jan-Pieter

Sorry dat ik je teleur moet stellen maar ik ben geen wantsen expert. Heb tijdens mijn biologiestudie veel veldwerk gedaan en ook met insecten gewerkt. Geef nu biologielessen en om het een en andere op te "leuken" zit mijn hoofd vol met allerlei voorbeelden vandaar dat ik wel wat weet maar lang niet alles.

JP

Ellen Luijks

Nee, hij had geen kruisje op z'n rug, alleen 3 streepjes, maar die zie je ook op de foto.
Groetjes

Ellen

Nico Omlo

Volgens mij staat deze wants als Groene Stinkwants in waarneming.nl.
Wetenschappelijke naam Palomena Prasina.
Klik op afbeelding en je kunt hem vergelijken met andere plaatjes
Nico.Omlo.



Mijn Waarnemingen

boogey55

#8
CiteerVolgens mij staat deze wants als Groene Stinkwants in waarneming.nl.
Wetenschappelijke naam Palomena Prasina.
Klik op afbeelding en je kunt hem vergelijken met andere plaatjes

ik denk het niet nico
google
Groet, Pim Frijling
Wolvega

Mark van Veen

Het is inderdaad een jong beest, zodat direct vergelijk met het google-plaatje (een volwassen beest) niet opgaat. Het verschil is inderdaad de vleugels (zoals boven opgemerkt), die bij jonge beesten niet volgroeid zijn.

Over het algemeen geldt:
volwassen wantsen: vleugels bedekken het achterlijf, de top-derde van de vleugels is vliezig en vormt op de plek van de kont een vliezig veld.
jonge wantsen: vleugels klein en driehoekig, bedekken geenszins het achterlijf, dat duidelijk zichtbaar is als een aantal ringen, geen vliezige driehoek op de kont.

Goede kans dat het de groene stinkwants is, alleen de antennekleur baart mij zorgen. Ik stuur de link naar het plaatje even naar een wantsenkenner door.

Mark van Veen
groet,

Mark van Veen

Nico Omlo

Mooi plaatje Pim.
Maar als je  deze vergelijkt met die  Ellen.
Kom je toch bij Groene Stinkwants uit.
Tevens als je in waarneming zoek op Schildwants,dan geeft deze geen melding.
En zoals Jan Pieter zegt 'n jong exp.
Mogelijk worden bijde namen gebruikt in nederland.
Nico.Omlo.



Mijn Waarnemingen

boogey55

De kleur van de voelsprieten komen overeen. Jammer dat het achterste deel niet goed is te zien, maar ik ben wel oertuigd.
Groet, Pim Frijling
Wolvega

Mark van Veen

Als bonus, punt-op-de-i, finale afmaker, toch-even-zeker-weter, &c had ik een wantsenvriendje de foto gestuurd. Antwoord is duidelijk:

"Dat is ongetwijfeld een juveniele Groene stinkwants, Palomena prasina."

Mark


groet,

Mark van Veen

Ellen Luijks

Groetjes

Ellen