Welke glazenmaker ?

Gestart door martenboonstra, augustus 08, 2010, 19:33:39 PM

Vorige topic - Volgende topic

martenboonstra

Hallo forumleden,

Welke glazenmaker is dit? Kom er niet helemaal uit en twijfel enigszins.

Graag tot horens.

Met vriendelijke groet,


Marten

Sticht

Niet verkeerd bedoeld, maar een wedervraag; waar zit de twijfel?

martenboonstra

Goede vraag. Ik twijfel tussen groene glazenmaker en paardenbijter.
Overigens; heb je een idee wat het is?

M.vr.gr.

Marten

ronald

dan ben je al goed in de buurt, dit is een Paardenbijter. kijk maar eens bij de soortinfo hoe het borststuk van de groene er uit ziet, en wat heel kenmerkend voor groene is, is dat de vlekjes op de zijkant van het achterlijf van de zijkant bekeken aan elkaar vast zitten, dat heeft geen enkele andere glz van ons.
groeten, Ronald van Seijen

martenboonstra

Hallo Ronald,

Bedankt voor je heldere uitleg. Ben op verkeerde been gezet doordat ik ca. vier meter van de paardenbijter vandaan de groene glazenmaker vrouw tussen het krabbescheer heb gefotografeerd. Maar goed, de kenmerken zijn doorslaggevend en niet de omgevingskenmerken.

Groeten uit Drachten,


Marten

ronald

bij Drachten zit genoeg Groene glz om dan twijfel te zaaien he  ;)
de locatie aan de NO kant van Drachten is een mooie plek om ze goed te leren kennen, bv de Peijma wijk is een goede plek. wel oude kleren aan, want ik werd er laatst bij het huidjes zoeken vergezeld door veel koeien die wanneer ik geconcentreerd bezig probeerde te zijn aan me gingen likken  ;D
groeten, Ronald van Seijen

martenboonstra

Tijdens onderzoek likkende toeschouwers nabij Drachten?  :o

Ik was vandaag op zoek naar de grote vuurvlinder en kwam tijdens de lange zoektocht (doorregend en veel horzelbezoek...) bij het krabbescheer langs. Altijd even checken.....binnenkort maar eens noordoost drachten proberen....ben wel benieuwd hoe de toeschouwers zullen reageren......

Groeten,

Marten

ronald

en anders is er ook nog wel een lik vrije locatie hoor, aan de Meer, daar zijn  de laatste jaren mooie Krabbescheervijvers ontstaan, en er zit al een populatie GG. een huidjeszoektocht leverde er laatst ook blauwe en bruine glz op, leuke glz vijvers dus wel!

let in weilanden wel altijd heel goed op of er toevallig ook een 'mannetjes koe' tussen staat. bij drachten nog nooit meegemaakt, maar bij Veenwouden heeft me dat al eens een buitengewoon angstig avontuur opgeleverd met zo'n territoriale reus die erg agressief was. als ik er aan terugdenk voel ik nog de veengrond op en neer denderen toen hij zijn eerste charge uitvoerde, brrrr  :o 
groeten, Ronald van Seijen

Sticht

Citaat van: ronald op augustus 08, 2010, 20:31:49 PM
bij Drachten zit genoeg Groene glz om dan twijfel te zaaien he  ;)
de locatie aan de NO kant van Drachten is een mooie plek om ze goed te leren kennen, bv de Peijma wijk is een goede plek. wel oude kleren aan, want ik werd er laatst bij het huidjes zoeken vergezeld door veel koeien die wanneer ik geconcentreerd bezig probeerde te zijn aan me gingen likken  ;D

Prachtig Ronald, deze foto!

martenboonstra

Een lik-, stier-, en horzelvrije omgeving.... :duim:

Bij de Meer met een enorme massa aan krabbescheer? Je hebt gelijk en ging er altijd met een grote boog omheen en linea-recta naar
de weerribben....terwijl het om de hoek is...toch maar eens een kijkje nemen. Overigens; een stier achter je aan is rennen, maar een woeste schotsehooglander (die normaal volstrekt aaibaar en binnen het gezin zou passen) achter je aan op de Senneplaat in Lauwersmeer levert ook een redelijke nachtmerrie op.... ;)

Gr.


Marten

ronald

het is dichtbij huis vaak leuker dan je denkt he!
en zo'n hooglander lijkt me ook niet een pretje idd, dat soort beesten zijn gewoon te groot om zo eng te doen.
ik wist overigens ook niet dat stieren zo dol konden zijn, dit beestje trapte wild met zijn achterpoten, sprong in rondjes om me heen, maar wat ik vooral raar/eng vond was dat hij met zijn hoorns graspollen uit de grond rukte en rondslingerde.
mocht dit overigens ooit iemand gebeuren, ik had een A4 papier in de hand, en daarmee begon ik te flapperen, en het opeens zo groot worden van niks deed de stier remmen en volgens mij kreeg hij daardoor ontzag voor me, en door zo nu en dan een flap te doen en veel met hem te overleggen (nog nooit zoveel tegen een stier gepraat) heb ik me uit het weiland weten te prutsen (200 meter verder was pas een dam over de omringende wijken, hij heeft gewacht tot ik in de hoek was, de grapjas...)
groeten, Ronald van Seijen

ronald

dankje Martin, koeien en huidjes blijken toch soms best wel fotogeniek he  ;)

een van de koeien hielp zelfs mee met huidjeszoeken!
groeten, Ronald van Seijen

martenboonstra

Was het niet een hokkeling (hoe zeg je dat in het ABN)? In sommige gevallen lijkt het op territoriumdrift of zoiets. Groot maken is effectief. Schreeuwen helpt ook volgens mij. Als het maar afschrikt, tenzij het beest te woest, doldriest en doordraaft. Nimmer wegrennen en rustig achteruit lopen is volgens mij het beste. Het dier krijgt weer de ruimte......maar wat je ook doet het blijft altijd spannend....waarmee je haren recht overeind gaan staan.. O0

Ik ben zelf bij de aanval - misschien ook wel een schijnaanval - in het water gelopen. Ik ging ervan uit dat hij de aanval verder zou inzetten en stond klaar om de vaargeul over te zwemmen. Gelukkig liep hij een paar minuten erna weg en ben aan de rand verder gelopen.

M.vr.gr.


Marten

martenboonstra

Een huidjeszoekende koe en zelf op de stoel er naast gaan zitten.... prachtig :blink:

nick w

ik snap het nooit erg, je mag in sommige gebieden vrij wandelen maar je mag niet tussen de beesten door lopen, wat doe je dan als ze om je heen komen lopen? Ben overigens in de Kampina weleens inderdaad achteruit gegaan, toen er zo'n puberende jonge stier stoer ging staan doen op het pad en er geen omweg in beeld was. En koeien met kalfjes is ook niet iets wat je lastig moet vallen, ook al is het nog zo aaibaar  :o
In andere landen staan runderen ook bekend als gevaarlijk; een buffel doet hmmf en dendert dwars over je auto heen als je niet uitkijkt :(

Maar goed, je merkt vaak dat ze mensen wel gewend zijn. Helpen huidjes zoeken doen ze zelden  ;D

Groet,
Nick W

Sticht

Het wordt een beetje 'praat maar raak koeienververhalen'. ;D maar onlangs aan de wandel hoorde ik opeens een geloei uit de struiken en toen stond opeens deze jonge stier voor me te dreigen. Daarachter de hele familie volkomen ongeïnteresseerd rustend onder een paar bomen.

ronald

dat ziet er wel erg gevaarlijk uit Martin  ;D
maar ik denk wel dat dit koeienpraat bij libellen hoort. ik heb er regelmatig mee te maken als ik libellen lastig wil vallen en nam het eerder nooit zo nauw met ze, en dat had me de kop wel kunnen kosten.

en ze kunnen idd ook om je heen komen struinen, maar dan zijn ze volgens mij wel mensen gewend. blijf gewoon goed in de gaten houden wat ze doen voordat je weer volledig op libellen gaat focussen (ik draai het topic zo weer naar libellen hoor  ;) )
groeten, Ronald van Seijen

frankw

Citeerdit beestje trapte wild met zijn achterpoten, sprong in rondjes om me heen, maar wat ik vooral raar/eng vond was dat hij met zijn hoorns graspollen uit de grond rukte en rondslingerde.

Lijkt me een goed moment om me uit de voeten te maken. 8)
Ik hou altijd goed de dichts bij zijnde boom in de gaten om in te rennen, al is dat in een weiland natuurlijk vrij lastig. ;)

ronald

grappig, dit kwam ik net weer tegen in de duistere dieptes van mijn pc. heb ik enkele jaren geleden al eens gemaakt om evt problemen bij de Groene glz herkenning te verhelpen. maar je kunt er ook vrij makkelijk het verschil tussen groene glz en paardenbijter zien.
groeten, Ronald van Seijen

martenboonstra

Een prachtige heldere lijst met duidelijke verschillen. Inmiddels geprint en ben er blij mee.

Graag tot later.

M.vr.gr.


Marten

rrrrr

Ook niet zo ver van Drachten oost: Jilt Dijksheide (tussen Strandheem en Marum)
Staan wel geiten met ENORME horens....... ;D
Hier had ik kort geleden mijn eerste zwarte heidelibellen.

Overigens een mooi overzicht Ronald. Heb het ook even geprint.  :duim:

Rob

nick w

en ik ben ook blij met je overzicht :)

Groet,
Nick W


ronald

heel fijn dat jullie er wat mee kunnen!  :)  (makkie toch eigenlijk he, die libellen  ;) )
groeten, Ronald van Seijen