vossen overbevolkt?

Gestart door Marina, augustus 05, 2010, 13:21:43 PM

Vorige topic - Volgende topic

Marina

Een vos met schurft zou een teken zijn van overpopulatie.
Is er hier iemand die daar iets zinnigs over kan zeggen?
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Theo Linders

Citaat van: Marina op augustus 05, 2010, 13:21:43 PM
Een vos met schurft zou een teken zijn van overpopulatie.
Is er hier iemand die daar iets zinnigs over kan zeggen?

uuuuhhh waar heb je dat vandaan?? een jachtclub?? Nogal een onzinnige kortdoordebochtbewering.
mvg,
Theo Linders

www.jnm.nl
www.zootierliste.de

Marina

Hihi idd van een jager.
Vandaar ook dat ik er een vraagteken bij heb gezet.
Ik kan me wel voorstellen dat hoe meer vossen er bij elkaar zitten, hoe vaker de mijten kunnen overspringen, zelf geloof ik niet dat EEN waarneming van EEN schurftige vos duidt op overbevolking.

Maar ik ben geen dierenarts, dus ik laat me graag voorlichten over deze stelling.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Oenanthe

Had de jager die jouw bron was ook een definitie van overpopulatie? Jagers hadden vroeger nogal sterk de neiging om zelf te bepalen hoeveel dieren er levend mochten rondlopen en dus hoeveel er afgeschoten moesten worden. "Bij afwezigheid van natuurlijke vijanden moet hij gereguleerd worden door de mens" heette dat. Bestaat die overtuiging nog steeds?
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Marina

Citaat van: Oenanthe op augustus 05, 2010, 15:22:16 PM
"Bij afwezigheid van natuurlijke vijanden moet hij gereguleerd worden door de mens" heette dat. Bestaat die overtuiging nog steeds?
Yup. Evenals: "loslopende katten/vossen/roofvogels roven ons jachtterrein leeg".
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Oenanthe

Arme jongens. Aangezien ik kan bevestigen dat ze dat al sinds de jaren 70 van de vorige eeuw roepen kan het niet anders of er valt werkelijk helemaal niets meer te schieten in hun jachtterrein. Niets meer te zien zelfs. want het moet al lang leeggeroofd zijn. Geen wonder dat de vossen schurft krijgen....
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Marina

lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Lampe

Het is jammer dat jullie niet gewoon objectief kunnen blijven.

Ik zou zeggen verdiep je eens in de materie mbt vossen en schurft alvorens je hier of de vos te kort doet of andere mensen de gek aan gaat steken.
Vriendelijke groet,

Nico

grutto

Een beetje gelijk heeft Lampe wel.

Stel dat er op dit moment ergens in een Provincie een vossen populatie is die beheerd moet worden dan wordt dat opgenomen in een plan. Dit plan wordt o.a. geschreven door provinciale afgevaardigden van SBB, NM, de Landschappen ed. (vossen op Vlieland !!)
Ook moet Geduputeerde Staten een akkoord geven. Dus het wordt maatschappelijk behoorlijk breed getrokken door de FF wet.

Ik vind het niet erg dat de jager zo in de hoek wordt gezet want dat is best eens leuk maar als een professionele lezer dit leest dan is dat niet in het voordeel van de kwaliteit van dit forum en haar schrijvers.

Overigens komt de schurft steeds meer voor. Marterhonden hebben we ook last van en in Duitsland noemen ze het raude. In bepaalde gebieden kom je in Duitsland dan ook geen vos of marterhond meer tegen.
De vos is zo verschrikkelijk handig om zich aan alle situaties aan te passen dat een eventuele  "hoge" populatie volgens mij vaste overtuiging daar niets mee te maken heeft.

Groet,

Grutto

 
Groet
Tjeerd

Norman

#9
Even voor mijn objectiviteit en beeldvorming dan de volgende vraag aan Tjeerd en Nico:

Zijn jullie toevallig jagers?

Ik zou me heel sterk vergissen als het niet zo was.

Marina

Tjeerd: ik kan uit je verhaal niet opmaken wat nu je mening is over het feit dat schurft al of niet veroorzaakt wordt door overpopulatie.

Nico: vertel! Is het op feiten gebaseerd of een welkom fabeltje voor vossenjagers?
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

grutto

Citaat van: Marina op augustus 05, 2010, 23:18:06 PM
Tjeerd: ik kan uit je verhaal niet opmaken wat nu je mening is over het feit dat schurft al of niet veroorzaakt wordt door overpopulatie.

Nico: vertel! Is het op feiten gebaseerd of een welkom fabeltje voor vossenjagers?

Nee dus want wat is overpopulatie ? en dan zou je denken aan schaarste van voedsel of zo maar dat kan bij een vos eigenlijk niet omdat hij zich snel aanpast en anders of elders wel aan zn voedsel komt.

Groet,

Grutto
Groet
Tjeerd

joostheeremans

#12
Als schurft duidt op overbevolking, is eens te meer aangetoond dat de natuur haar eigen manieren heeft om een populatie in te perken. Het spreekt voor zich dat jagers daarmee nutteloos zijn geworden (of reeds waren).

Best leuk (en vooral makkelijk!) om op jagers-niveau te redeneren... O0


edit: natuur is vrouwelijk....
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Marina

Nou.... volgens mij is natuur zowel mannelijk als vrouwelijk anders heb je zo weinig voortplanting.
Maar dat is weer een gans ander verhaal  ;D
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

frankw

CiteerIn bepaalde gebieden kom je in Duitsland dan ook geen vos of marterhond meer tegen.

Prima toch! (Behalve die Vossen natuurlijk) Weg met die Marterhonden!

Norman

Even met boerenverstand geredeneerd.

Als er een vos is met schurft of wat voor aandoening dan ook, als deze in de buurt komt van een andere vos dan heeft deze de kans om ook die schurft te krijgen en hoe meer vossen binnen een gebied hoe groter de kans dat de één de ander besmet. Eigenlijk is het net als mensen met griep. Maar om nu te redeneren dat we dan een overpopulatie vossen hebben gaat mij wat ver.

Zolang ik in Nederland nog steeds niet struikel over de vossen is er mijn inziens nog geen overpopulatie.
Mogelijk dat jagers en weidevogelbeschermers wel vinden dat er te veel vossen zijn, maar argumenten en feiten hoor ik nooit. En zolang ik die niet hoor moet het "beheer" van deze mooie dieren maar aan moeder natuur overgelaten worden.

De jagers cq. wildbeheerders zouden blij moeten zijn dat er vossen zijn. Immers als er vossen zijn hoeven zij zelf de fazenten en konijnen niet te schieten. Want een jager schiet helemaal niet graag, slechts alleen wanneer het nodig is en als er natuurlijke predatoren zijn dan hoeft de jager niet te jagen, toch?

Marina

Citaat van: Norman op augustus 07, 2010, 23:43:56 PM

Want een jager schiet helemaal niet graag, slechts alleen wanneer het nodig is en als er natuurlijke predatoren zijn dan hoeft de jager niet te jagen, toch?
WAHAHAHAHAHAA!!  toch?  :duim:
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

belle

Voor (vrijwel) alle predatoren (laten we het even bij zoogdieren houden) geldt dat zij worden gereguleerd door het voedselaanbod. Als de ouders onvoldoende voedsel kunnen vinden gaan er jongen dood.

Als er relatief veel dieren zijn (alle territoria bezet) zoals in natuurlijke situaties het geval is, dan hebben jonge dieren die een nieuw territorium moeten vinden (en oude dieren die het moeten verdedigen) het zwaar. In die groepen vallen dan ook de meeste slachtoffers, door voedselgebrek in combinatie met parasieten en andere ziekten die met verzwakking samenhangen.

Dat is dé manier waarop de natuur de aantallen reguleert. Zo simpel (en hard) is het gewoon.
Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721

Marina

Helemaal mee eens, Tjitske, de natuur regelt zichzelf prima zonder tussenkomst van de mens.
Denk jij dat schurft daar een rol in speelt?
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

belle

Ik denk dat schurft één van de vele (parasitaire) aandoeningen is die een dier in de natuur kan oplopen. Afhankelijk van de conditie van het dier heeft het daar meer of minder last van.

Naar mijn mening moet je dus ook zo min mogelijk daarin ingrijpen. (Is moeilijk, weet ik ook wel uit eigen ervaring). Maar natuurlijke selectie is belangrijk om de populatie van een diersoort gezond te houden, lijkt me.

Ik probeer zelf in elk geval zo veel mogelijk met mijn handen van wilde dieren af te blijven. Tenzij een dier door menselijk toedoen (prikkeldraad, verkeer) overduidelijk in nood verkeert. Wordt off-topic, ik stop.  :)
Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721

grutto

Citaat van: Marina op augustus 08, 2010, 11:49:57 AM

Helemaal mee eens, Tjitske, de natuur regelt zichzelf prima zonder tussenkomst van de mens.


Zou dat waar zijn ? ( is wel mijn wens overigens!)

Als ik m.b.t. de vos naar onze 12/13 provincies kijk, zijn daar juist onafhankelijk van elkaar conclusies getrokken door oa de landschappen, Sbb NM en en anderen die professioneel met natuurbescherming bezig zijn om juist maatregelen te nemen de stand van de vos te verlagen. (Vlieland/ Balgzand) (uitzondering Zeeland!) Ik moet zeggen dat dit clubs zijn waar ik vertrouwen in heb. De rijksoverheid ook want er gaat jaarlijks heel wat geld heen.

En dan lees je hier dat de natuur dat zelf zou moeten kunnen doen. Heb je al contact opgenomen met die erkende natuurbeschermings organisaties om je "kennis" over te dragen want dan zouden die het allemaal erg fout doen en die "domme" provinciale overheid loopt er ook nog achteraan zo kan je feitelijk vaststellen !

Groet,

Grutto


Groet
Tjeerd

Norman

Citaat van: Norman op augustus 05, 2010, 21:09:30 PM
Even voor mijn objectiviteit en beeldvorming dan de volgende vraag aan Tjeerd en Nico:

Zijn jullie toevallig jagers?

Ik zou me heel sterk vergissen als het niet zo was.

Bovenstaande vraag is nog niet beantwoord, wellicht aan de aandacht ontsnapt.
Vandaar nog maar even op deze wijze de aandacht er op gevestigd.

belle

Citaat van: grutto op augustus 08, 2010, 14:38:04 PMZou dat waar zijn ? ( is wel mijn wens overigens!)

Als ik m.b.t. de vos naar onze 12/13 provincies kijk, zijn daar juist onafhankelijk van elkaar conclusies getrokken door oa de landschappen, Sbb NM en en anderen die professioneel met natuurbescherming bezig zijn om juist maatregelen te nemen de stand van de vos te verlagen. (Vlieland/ Balgzand) (uitzondering Zeeland!) Ik moet zeggen dat dit clubs zijn waar ik vertrouwen in heb. De rijksoverheid ook want er gaat jaarlijks heel wat geld heen.

En dan lees je hier dat de natuur dat zelf zou moeten kunnen doen. Heb je al contact opgenomen met die erkende natuurbeschermings organisaties om je "kennis" over te dragen want dan zouden die het allemaal erg fout doen en die "domme" provinciale overheid loopt er ook nog achteraan zo kan je feitelijk vaststellen !

Groet,

Grutto

Ik heb het over een natuurlijke situatie waarin aantallen dieren op natuurlijke wijze fluctueren.

Ik ga niet in discussie over de natuurbescherming in Nederland, waar in cultuurlandschappen bepaalde (al dan niet zeldzame planten en/of dieren) gewaardeerd en beschermd worden. Dat is al heel veel gedaan op dit forum en daar komen vast geen nieuwe standpunten meer uit voort.
Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721

Timo Roeke

Citaat van: Norman op augustus 08, 2010, 16:54:50 PM
Citaat van: Norman op augustus 05, 2010, 21:09:30 PM
Even voor mijn objectiviteit en beeldvorming dan de volgende vraag aan Tjeerd en Nico:

Zijn jullie toevallig jagers?

Ik zou me heel sterk vergissen als het niet zo was.

Bovenstaande vraag is nog niet beantwoord, wellicht aan de aandacht ontsnapt.
Vandaar nog maar even op deze wijze de aandacht er op gevestigd.
Daar ben ik ook nog benieuwd naar.

tekenaar

we komen in een heel theoretische discussie ...

Overbevolking, gezien vanuit 1 diersoort, is de situatie waarin de gezondheid van die diersoort achteruitgaat doordat te weinig voedsel is, er te weinig schuilplaatsen zijn en de besmettingsdruk van ziekten te hoog is.

Maar ver voordat een diersoort "overbevolkt" is, kan diezelfde diersoort al grote invloed hebben op andere soorten. Ver voordat edelherten door voedselgebrek verzwakken, hebben ze al alle lijsterbessen opgegeten, gewoon omdat ze lijsterbessen lekkerder vinden dan andere boompjes. Zo kan ook een relatief gering aantal perfect gezonde vossen een lepelaarkolonie vernietigen (moeten die beesten maar niet wit gekleurd zijn en op de grond broeden ...).

Het gaat dan ook lang niet allen over "overbevolking" maar over een afweging tussen de verschillende natuurwaarden, waarbij zowel vossen als lepelaars en alle andere soorten moeten worden meegewogen. Ik kan me heel goed voorstellen dat er situaties zijn waarin wordt besloten de aantallen van een algemene diersoort (vos) te verlagen om te proberen een zeldzame soort (lepelaar) te behouden. De afweging zal in ieder gebied en ik denk ook ieder jaar weer een andere zijn. Hierbij telt ook of de vos van nature in een gebied voorkomt of daar door uitzetting terecht is gekomen (de vos is in de duinstreek een exoot!).

Schurft versus vossen is een lange discussie die ongetwijfeld steeds opnieuw oplaait. Ik denk dat er uit een losse observatie (1 vos met schurft) geen enkele conclusie getrokken kan worden. Neemt het aantal vossen met schurft sterk toe, dan is dat uiteraard wel een aanwijzing voor ofwel verzwakte vossen ofwel een verhoogde besmettingsdruk (die beide samen kunnen hangen met een relatieve hoge dichtheid aan vossen).

Alles hangt uiteindelijk af van welke doelstelling je met "natuur" hebt, "zo min mogelijk ingrijpen" is niet hetzelfde als "zo hoog mogelijke diversiteit aan dier- en plantensoorten en habitats in stand houden" of "aantrekkelijk landschap voor recreatie in stand houden".

Een vos die zichtbaar onder schurft lijdt is wel een erg zielig dier, en overwogen moet worden om hem uit zijn lijden te verlossen (in Groot Brittanie hebben ze wel vossen met schurft opgevangen en met succes behandeld, maar hoeveel stress dat betekend weet ik niet ...). Aan de andere kant, dood je de vos dan breng je ook een heleboel schurftmijten om zeep, en die mijten zijn ook onderdeel van de natuur ...

Nee, ik ben geen jager.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

evertdirks

Citaat van: Timo Roeke op augustus 09, 2010, 11:45:35 AM
Citaat van: Norman op augustus 08, 2010, 16:54:50 PM
Citaat van: Norman op augustus 05, 2010, 21:09:30 PM
Even voor mijn objectiviteit en beeldvorming dan de volgende vraag aan Tjeerd en Nico:

Zijn jullie toevallig jagers?

Ik zou me heel sterk vergissen als het niet zo was.

Bovenstaande vraag is nog niet beantwoord, wellicht aan de aandacht ontsnapt.
Vandaar nog maar even op deze wijze de aandacht er op gevestigd.
Daar ben ik ook nog benieuwd naar.

Waarom bepaalt dat de waarde van hun argumenten?
Veel jagers zijn toch echt van de moderne stempel en niet meer zo kortzichtig als lang geleden.

Nee geen jager(wel een visser).

Evert
Evert

Leer eerst het "gewone" herkennen, dat komt het bijzondere vanzelf.

Marina

Citaat van: evertdirks op augustus 09, 2010, 20:52:51 PM
Veel jagers zijn toch echt van de moderne stempel en niet meer zo kortzichtig als lang geleden.
Helaas zijn er ook nu nog veel van de oude stempel en regelmatig hoor ik nog uitspraken als:
- omdat de natuurlijke vijand ontbreekt zijn wij genoodzaakt om het wild te schieten
- vos/buizerd/kat zijn predatoren die ons jachtgebied leegroven dus die moeten we ook schieten
- een kat zonder halsbandje is een verwilderde kat als ie 200 m van bebouwing af is dus die mogen we doodschieten
- buizerd willen we eigenlijk ook wel doodschieten maar een kat is tenminste niet beschermd, daar krijg je geen gedonder mee als je betrapt wordt

Sja.... gelukkig is niet elke jager zo, maar er zijn er toch (nog steeds!) te veel die er wel zo over denken.




lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Marina

We raken een beetje off-topic geloof ik.
Tjitske zei het al, alle argumenten pro en con jacht zijn al eens genoemd elders op dit forum en er hier op ingaan levert slechts een herhaling van zetten op.

Bij gebrek aan onderbouwing concludeer ik dat 1 vos met schurft niet duidt op overbevolking maar op gekleurd eigenbelang van iemand wiens hobby het is om op vossen te jagen. Veel vossen bij elkaar met schurft zou wel kunnen duiden op overbevolking maar daar staat volgens mij de schurft helemaal buiten (want veel vossen bij elkaar kan daar al op duiden).

Ik had graag de argumenten van jager Nico/Lampe betreffende vos/schurft gehoord die hij in het begin even aanstipte maar misschien wil hij dat alsnog doen?

lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Rikstar

En wat als ze jagers zouden zijn norman? maakt dat een verschil in dit topic???
Als ze juist jagers zijn ben ik maar al te blij mee dat ze hun mening geven op dit topic.
Vind zelf dat er nogal denigrerend over jagers word gedaan soms op dit forum.
Even voor de duidelijkheid, Ik ben tegen de Jacht!! maar ik geloof wel dat sommige jagers een goed oog hebben voor de natuur. En denk dat Grutto en Lampe daar ook bij horen.



Citaat van: Norman op augustus 08, 2010, 16:54:50 PM
Citaat van: Norman op augustus 05, 2010, 21:09:30 PM
Even voor mijn objectiviteit en beeldvorming dan de volgende vraag aan Tjeerd en Nico:

Zijn jullie toevallig jagers?

Ik zou me heel sterk vergissen als het niet zo was.

Bovenstaande vraag is nog niet beantwoord, wellicht aan de aandacht ontsnapt.
Vandaar nog maar even op deze wijze de aandacht er op gevestigd.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Norman

Citaat van: Rikstar op augustus 10, 2010, 09:33:30 AM
En wat als ze jagers zouden zijn norman? maakt dat een verschil in dit topic???
Als ze juist jagers zijn ben ik maar al te blij mee dat ze hun mening geven op dit topic.
Vind zelf dat er nogal denigrerend over jagers word gedaan soms op dit forum.
Even voor de duidelijkheid, Ik ben tegen de Jacht!! maar ik geloof wel dat sommige jagers een goed oog hebben voor de natuur. En denk dat Grutto en Lampe daar ook bij horen.

Inhoudelijk voor dit topic niets, maar voor mijn beeldvorming in dit en andere berichten veel.
Allereerst ik ben niet tegen jacht, ik zou bonje krijgen met mijn schoonvader, een gepassioneerd jager, als dat wel zo was. Echter de gedachtengang van een jager is anders dan de gedachten gang van een principieel anti-jacht-persoon. Ik zit er een beetje tussenin, er zijn veel zaken waarmee ik het pertinent oneens ben (mn. het beheer-excuus) maar ook zaken waar ik mij best in kan vinden (jacht voor eigen consumptie bijv. altijd beter dan intensieve veehouderij).

Om nu de gedachtengang van Tjeerd en Nico beter te kunnen plaatsen ben ik benieuwd of zij jagers zijn cq. een jachtakte bezitten. Er veranderd niet voor mij in het aanzien van deze heren, wellicht in tegendeel. Ze krijgen mijn respect dat ze zich toch mengen onder vele anti-jachtpersonen op wrn.nl.