Hoofdmenu

Welke soort?

Gestart door renesmid, augustus 04, 2010, 14:39:14 PM

Vorige topic - Volgende topic

renesmid

Welke kever?
René Smid

renesmid

René Smid

lo.troisfontaine

Hoi Rene,

mijn indruk is dat dit Chrysolina sturmi zou kunnen zijn. Maar ik weet dat er wat look-a-likes zijn.
Hoe groot of klein was deze?

groeten,

Lo

renesmid

erg klein.....ca 2com of zo.
René Smid

lo.troisfontaine

Hoi,

C. sturmi is ongeveer 1 cm, dus ook klein. Ik weet uit eigen ervaring dat men meestal de insecten te groot schat.

Voorlopig zie ik nog geen reden om mijn mening te wijzigen.

groeten,

Lo

renesmid

Klopt.....de kever was erg klein. Ik denk dat je gelijk hebt.
Bedankt voor de moeite.
René Smid

MarjoSmeets

#6
Volgens mij zijn jullie beiden een beetje op het verkeerde pad met jullie CM dat kan ik nu niet erg klein noemen! Ik denk dat jullie MM bedoelen? Of toch in CM maar niet "erg klein". Eén a twee cm is toch al een aardige maat dacht ik zo. 
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

lo.troisfontaine

Hoi Marjo,

voor een kever is 1 cm of 10 mm best wel aardig groot. Dat ben ik met je eens. Maar C. sturmi is volgens de boeken 6-10 mm. Alleen moet je dingen in perspectief zien en leren wanneer je termen gebruikt. Je moet het niet meteen te ingewikkeld maken is mijn visie en aldoende stelt men vaak toch de manier van weergeven bij.

Net als bij Rene in dit geval, lijkt me dat deze nog niet zo lang met deze materie bezig is, maar dat dit helemaal goed komt, na de nodige reacties en opgedane ervaringen.

Mijn bedoeling is in ieder geval niemand of iets te betuttelen of hoe noem je zoiets.

groeten,

Lo

MarjoSmeets

Gelijk heb je Lo, aldoende leert men en het overschatten gebeurd komt inderdaad vaak voor. In dit geval had ik de kever op de foto echter onderschat, in combinatie met het "erg klein" van Rene, vandaar dat ik dacht dat jullie eigenlijk mm bedoelden. Had ik echter even C. sturmi opgezocht dan had ik gezien dat 1cm toch wel realistisch was.
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

renesmid

Juist van dit forum en kritische blikken steek in enorm op. Voor mij onbekende beesten is vaak zoeken naar een speld in een hooiberg. Wanneer ik de juiste soortnaam heb verzamel ik informatie op Google. Om een volgende keer direct tot een juiste determinatie te komen.
René Smid

beetlestitch

gezien de roodbruine tarsen is sturmi een goede optie. groeten toon
Toon Keukelaar