Wat is dit?

Gestart door colossus, augustus 02, 2010, 22:47:08 PM

Vorige topic - Volgende topic

colossus

Is dit een Glanskop of Matkop? Of iets anders?
Vriendelijke groeten,
Kees Kuijper

HPM

Het is een Glans- of Matkop.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

colossus

Mooi, dan is dat in elk geval duidelijk.
Of het Glans- of Matkop is kan niet worden gezien aan deze foto, begrijp ik. Ik heb zelf de verschillen al achterhaald, maar daar is toch echt meer voor nodig.

Bedankt HPM!
Vriendelijke groeten,
Kees Kuijper

firecrest

Kijkend naar de grote kinvlek lijkt het op een Matkop.
Waar heb je hem gezien?

colossus

Oostvaardersplassen, 12 juni al
Vriendelijke groeten,
Kees Kuijper

firecrest

Citaat van: colossus op augustus 02, 2010, 22:58:32 PM
Oostvaardersplassen, 12 juni al
Glanskoppen zijn zeer zeldzaam in de Oostvaardersplassen, in tegenstelling tot de Matkop.
Het zal dus waarschijnlijk een Matkop zijn geweest!

colossus

Kijk dat soort kennis moet je dus ook hebben!
Raar dat zo'n algemene vogel als de Glanskop nauwelijks voorkomt in zo'n rijk natuurgebied.
Maar ik heb wel antwoord. Bedankt Lars!
Vriendelijke groeten,
Kees Kuijper

firecrest

Citaat van: colossus op augustus 02, 2010, 23:06:33 PM
Kijk dat soort kennis moet je dus ook hebben!
Raar dat zo'n algemene vogel als de Glanskop nauwelijks voorkomt in zo'n rijk natuurgebied.
Maar ik heb wel antwoord. Bedankt Lars!
Glanskop is niet zo'n algemene vogel als het soms lijkt. De soort ontbreekt op veel plaatsen in Nederland.
Zie bijvoorbeeld de verspreiding op deze kaart.

Wil

Lars, Stijn, Lonnie, Jarinka;super!! Wie van de jeugd vergeet ik nou nog (sorry).Veel, waarschijnlijk!
Maar wat zijn jullie goed bezig! Hoeveel kennis hebben jullie al!! :D

Super topic van Vincent om dat ooit in het leven te roepen  :duim:   :duim:
Go on, go on, go on!
Groeten, Wil Lemmens
Geleen

colossus

Wat moet ik nog toevoegen aan de woorden van Wil ... Bedankt Lars!
De Glanskop lijkt duidelijk voorkeur te hebben voor bepaalde provincies ... ;D
Vriendelijke groeten,
Kees Kuijper

Vincent Hart

Voor Kees: Als je naar het kaartje van Lars kijkt, zie je dat glanskop (in NL althans) vooral op zandgronden voorkomt. Matkop is (in NL) vaak een vogel van wat nattere bosjes, de OVP heeft wat dat betreft veel goed habitat voor matkop (en is ongeschikt voor glanskop).

Voor Wil: Dank voor je enthousiasme! Ze zijn inderdaad goed bezig  :) . Hulde voor degene (niet ondergetekende) die op het idee voor een 'jongerenafdeling' kwam, de 'klandizie' was er toen al. Ik hoef alleen maar enthousiaste mensen te stimuleren hun bestaande kennis verder uit te bouwen, dat is alleen maar heel leuk om te doen  :duim:
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

frankneijts

Citaat van: Vincent Hart op augustus 03, 2010, 08:01:07 AM
Voor Kees: Als je naar het kaartje van Lars kijkt, zie je dat glanskop (in NL althans) vooral op zandgronden voorkomt. Matkop is (in NL) vaak een vogel van wat nattere bosjes, de OVP heeft wat dat betreft veel goed habitat voor matkop (en is ongeschikt voor glanskop).

Voor Wil: Dank voor je enthousiasme! Ze zijn inderdaad goed bezig  :) . Hulde voor degene (niet ondergetekende) die op het idee voor een 'jongerenafdeling' kwam, de 'klandizie' was er toen al. Ik hoef alleen maar enthousiaste mensen te stimuleren hun bestaande kennis verder uit te bouwen, dat is alleen maar heel leuk om te doen  :duim:

Nuance: in Brabant (toch véél zand...) komt Glanskop helemaal niet voor m.u.v. een piepklein populatietje bij Vught en die zit niet eens ècht op 't zand daar (de rijkere loofbossen waar Glanskop een voorkeur voor heeft groeien niet zo goed op die arme dekzanden...).  En Matkop in Brabant komt dikwijls ook in droge bosgebieden voor al is ook hier de voorkeur voor vochtiger biotopen merkbaar.

En je bescheidenheid siert je Vincent......
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

colossus

Vanmiddag zag ik een Glans-/Matkop vanuit een vogelkijkhut bij het dorpje Windesheim. Zat vlakbij het water in de vegetatie, dus zal ook wel een Matkop zijn geweest. Heb 'm toch maar op 'niet zeker' gezet. Handig, een beetje kennis. We zijn allemaal goed bezig denk ik!
Vriendelijke groeten,
Kees Kuijper