Taigaboomkruiper?

Gestart door hoven, augustus 02, 2010, 17:31:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

hoven

Ik vermoed een taigaboomkruiper. Kan iemand mij helpen of bevestigen?

Mvg,
Alrik
Mvg,
Alrik

jonas D

Boomkruiper en Taigaboomkruiper kan je best onderscheiden door de zang.
Ik nijg naar boomkruiper.
Misschien zijn er anderen die er anders over denken.
Groeten,
Jonas

hoven

Daar was ik al bang voor, maar je hoort niet zo veel in een dichte kijkhut...    :(

Mvg,
Alrik
Mvg,
Alrik

Rickschonewille

Lijkt mij een ´gewone´ boomkruiper.

Marije

ja ik zeg ook gewone boomkruiper. Mede omdat hij een wat donkere waas over zijn onderbuik heeft.
Dat heeft de Taiga niet. (wat ik zo in het boekje lees).

HPM

Herman van der Meer

hoven

Herman,

Boeiend topic, maar helaas onbruikbaar door hoeveelheid aan tegenstellingen. Ik denk dat ik niet verder kom dan "boomkruiper".

(hoewel ik Taiga obv de voorbeelden in het topic het best gelijkend vind)

Mvg,
alrik
Mvg,
Alrik

frankneijts

#7
Ik weet niet welke tegenstellingen je bedoelt Alrik?
Als ik naar jouw foto's kijk zie ik een zwaar ruiende/gesleten vogel waarvan helaas de essentiële vleugelkenmerken niet te zien zijn. De snavel is echter duidelijk erg lang en gebogen en dus nogal a-typisch voor Taiga/Kortsnavel. Ondanks de zware slijtage is bij nadere bestudering wel te zien dat er over een aanzienlijk deel van het onderlichaam een wat 'gekleurde' waas ligt zoals marije ook al opmerkt: in elk geval is de vogel niet zo helderwit als je van een Taiga/Kortsnavel mag verwachten. Weliswaar hebben Kortsnavel/Taiga ook vaak wat gekleurde achterflanken en/of osdv maar dat is meestal beperkt tot maar een klein gedeelte van de onderzijde. Al met al lijkt me dit een gewone Boomkruiper, wat je gezien de tijd van het jaar + de plek (neem aan Flevo?) ook mag verwachten.
ITT tot wat hierboven nog gezegd wordt zijn 'boomkruipers' op goede foto's vaak prima op naam te brengen en is het bij geluiden nogal oppassen: Taiga kan Boomkruiper imiteren qua zang (zeer zelden omgekeerd) en beide soorten maken een Merelachtig "sriee"- geluid!
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

HPM

Citaat van: hoven op augustus 02, 2010, 18:22:40 PM
Herman,
Boeiend topic, maar helaas onbruikbaar door hoeveelheid aan tegenstellingen. Ik denk dat ik niet verder kom dan "boomkruiper".
(hoewel ik Taiga obv de voorbeelden in het topic het best gelijkend vind)

Je hoeft ook niet verder te komen dan Boomkruiper want de kans op Taigaboomkruiper is in het grootste deel van Nederland onnoemeljk veel kleiner.
Als je een potentieeel verwarrende soort tegenkomt is het het beste om ervan uit te gaan dat het om de meest waarschijnlijke soort gaat, tenzij je kenmerken ziet of hoort die duidelijk op een ander soort wijzen. Dat is hier niet het geval.
Gefeliciteerd dus met je Boomkruiper. Het zijn prachtige, leuke en interessante vogels.

--
Groeten, Herman van der Meer

Herman van der Meer