Matkop of glanskop?

Gestart door hoven, augustus 02, 2010, 17:22:51 PM

Vorige topic - Volgende topic

hoven

Ik gok op matkop (gezien de matte kop...   ;)) en de algehele vorm. Helaas geluid niet kunnen onderscheiden.

Mvg,
Alrik
Mvg,
Alrik

Rickschonewille

Matkop, simpelweg omdat in de OVP geen Glanskoppen voorkomen, en juist wel erg veel Matkoppen.

Denro

En de stierennek is ook goed zichtbaar.
Groeten, Dennis Rensen

Mijn waarnemingen (NL):

Mijn waarnemingen (Buitenland):

Marije

Ik denk dat je dat zo niet zo simpel kunt zeggen.
Om echt goed te beoordelen moet je de vogel ook van de zijkant kunnen zien. Dan kun je verschil zien in de wang.

Bij een matkop loopt de witte wang verder naar achteren dan bij de glanskop. Op basis van deze vogel kan ik geen oordeel vellen.

frankneijts

Citaat van: Marije op augustus 02, 2010, 17:49:42 PM
Ik denk dat je dat zo niet zo simpel kunt zeggen.
Om echt goed te beoordelen moet je de vogel ook van de zijkant kunnen zien. Dan kun je verschil zien in de wang.

Bij een matkop loopt de witte wang verder naar achteren dan bij de glanskop. Op basis van deze vogel kan ik geen oordeel vellen.

Zo simpel kan het soms zijn.... 8) : Mat- en Glanskop zijn strikte standvogels en vooral van Glanskop is bekend dat-ie nauwelijks "van zijn plek komt".
Het beste kenmerk zit 'm in de snavel: bij Glanskop is bij minstens 95% van de vogels een opvallende lichte plek op de basis van de bovensnavel aanwezig die Matkop nooit heeft. Zeker op foto's waar de kop goed op staat is dat verrassend vaak goed te zien. Het "wang-kenmerk" is bij een grootschalig Engels onderzoek slechts in ca. 65% van de gevallen betrouwbaar gebleken.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Marije

oke weer wat geleerd.  :duim:

Ik ben afgegaan op de info uit mijn boekje: 123 Natuurgids Vogels van dr. Einhard Bezzel.
Daar benoemen ze de wang als verschilkenmerk.


stephspreeuw

Ik vind het ook wel op een staartmees lijken, dat was mijn eerste ingeving die ik had.
Steph "Spreeuw" de Jong

Denro

Heeft de staartmees dan ook zo veel zwart op zijn kop stephspreeuw    ???
Groeten, Dennis Rensen

Mijn waarnemingen (NL):

Mijn waarnemingen (Buitenland):

stephspreeuw

Nee hij heeft zwart aan de zijkanten van zijn kop en wit in het midden.
Sorry. Ben ook nog bezig met zoeken in boekjes.

Steph "Spreeuw" de Jong

Denro

Groeten, Dennis Rensen

Mijn waarnemingen (NL):

Mijn waarnemingen (Buitenland):