reusachtige wesp Ardeche Frankrijk

Gestart door thijsdegraaf, augustus 01, 2010, 13:12:08 PM

Vorige topic - Volgende topic

thijsdegraaf

Zo'n grote wesp heb ik nog nooit gezien. Ik schat iets van 5 cm.
Op een foto staat ook een andere wesp, die beslist niet klein was. Maar helemaal in het niet viel. (de grote wesp zie je op de achtergrond)
Hij lijkt op de bovenste wesp op deze site http://aramel.free.fr/INSECTES14ter.shtml Alleen heeft die twee gele vlekjes op de rug. Weet iemand ook de naam van de andere wesp?

Groeten, Thijs

Ivo Raemakers

De grote lijkt me toch Megascolia maculata (in elk geval een dolkwesp), hoe het zit met het al dan niet ontbreken van geel op het scutellum weet ik niet.
De 'kleine' is een hoornaar.

Groet Ivo
Groet Ivo

thijsdegraaf


han.endt

Dat is toch niet normaal meer..... als een Hoornaar er klein bij lijkt!

thijsdegraaf

Ja, je weet niet wat je ziet. Dat het beest nog kan vliegen.


Thijs

LakeSide

Schitterende beesten. Heb er 1tje hier thuis liggen (als iemand er interesse in heeft, stuur maar een berichtje), die in Zuid-Frankrijk na een blikseminslag dood op de grond lag.

han.endt


thijsdegraaf

CiteerWas er geen startbaan ergens in de buurt? 8)

;D
Zonder gekheid... Het was wel een plant voor grote beesten. De dag er op zat er een hele grote boktor op. En ook een aantal andere redelijk grote insecten.
Weet jij wat voor plant het is Han? Een beetje Berenklauwachtig.

Groet, Thijs

han.endt

Het komt engelwortelachtig op me over, maar ik zie geen enkel blad, dus dan wordt het lastig.

thijsdegraaf

Daar moet ik het dan maar mee doen. Want daar heb ik geen foto's van. Grappig was wel, dat hij in z'n eentje stond tussen al die planten. Ik ging elke dag even kijken wat er op zat.

Thijs

corzonneveld

Grootste europese wesp - en rad eens waar de larven van leven: keverlarven - van die hele grote...
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

thijsdegraaf

Er zaten inderdaad ook veel grote kevers. Niet alleen die boktor. Maar ook veel gouden torren. Dat zijn ook behoorlijke jongens.
Blijf leuk om zo'n beest gezien te hebben.

Thijs