Resultaat van een avondje op het strand

Gestart door Stijn E., augustus 01, 2010, 12:59:11 PM

Vorige topic - Volgende topic

Stijn E.

Gisteravond tussen alle aangespoelde zeewieren naar veren gezocht. Erg veel gevonden, veel Wulp -zoals ik inmiddels herken  ;D- maar ook veel andere dingen. Niet alles is meer even mooi, maar dat maakt hopelijk niet veel uit voor een determinatie! Ik heb alles een beetje geprobeerd te sorteren op soort, dat maakt het hopelijk wat makkelijker!
Het is al een hele klus omdat het zo veel is, dus...  ;)

Alvast heel erg bedankt!

EDIT: Weg Excel-bestand, hieronder een lijstje, veel makkelijker ;)

1 ?? (15 cm)
2 ?? (9,5 cm)
3 ?? (8,5 cm)
4 ?? (22 cm)
5 ?? (10,5 cm)
6 Scholekster (16,5 cm)
7 Scholekster (18 cm)
8 Scholekster (16 cm)
9 Scholekster (17 cm)
10 Scholekster (17 cm)
11 ?? (8 cm)
12 ?? (7 cm)
13 Aalscholver? (18,5 cm)
14 Aalscholver? (16 cm)
15 (Onvolwassen) Meeuw? (15 cm)
16 ?? (11 cm)
17 Aalscholver (17, 5 cm)
18 Aalscholver (16,5 cm)
19 Aalscholver (14 cm)
20 Kokmeeuw, adult (23 cm)
21 Kokmeeuw, adult (24 cm)
22 ?? (29 cm)
23 ?? (31 cm)
24 ?? (35 cm)
25 ?? (32 cm)
26 ?? (30 cm)
27 ?? (35 cm)
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

yourigroesbeek

hoi stijn,

de een na laatste lijkt mij een kokmeeuw
Beter een vogel in de hand dan tien in de lucht

Stijn E.

Citaat van: yourigroesbeek op augustus 02, 2010, 15:15:09 PM
hoi stijn,

de een na laatste lijkt mij een kokmeeuw

Je doelt op de een na laatste foto (veer 20 en 21)? Of op de een na laatste veer (veer 26)?  :blink:
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Date Lutterop

Klopt, 20 en 21 zijn adulte Kokmeeuw. 17, 18 en 19 Lijken mij Aalscholver; 6 en 7 Scholekster.

Groet,

Date


Stijn E.

Citaat van: d.lutterop op augustus 02, 2010, 18:47:10 PM
Klopt, 20 en 21 zijn adulte Kokmeeuw. 17, 18 en 19 Lijken mij Aalscholver; 6 en 7 Scholekster.

Thanks Date ;)
Trouwens, als 6 en 7 Scholekster zijn dan lijken 8, 9 en 10 me dat ook?!  ;)
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Date Lutterop

Zou kunnen, maar ik twijfel een beetje vanwege die twee rechter veren. Het is trouwens wel handig om de lengte van de veren te vermelden.

Ken je trouwens deze site: http://www.michelklemann.nl/verensite/start/index.html

Groet,

Date


Stijn E.

Citaat van: d.lutterop op augustus 02, 2010, 22:26:56 PM
Zou kunnen, maar ik twijfel een beetje vanwege die twee rechter veren. Het is trouwens wel handig om de lengte van de veren te vermelden.

Ken je trouwens deze site: http://www.michelklemann.nl/verensite/start/index.html

Ik zal morgen ff meten, ff de tijd voor nemen ;)

En die site ken ik ja, maar als ik alle meeuwen, steltlopers e.d. langs moet gaan is m'n dag alweer om  ;D :lol:
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Date Lutterop


Groet,

Date


Stijn E.

Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Date Lutterop

Je reactie gaf bij mij een beetje de indruk dat je wel graag wilt weten van welke vogels de veren zijn, maar dat je daar liever zelf geen moeite voor wilt doen. Als je het te veel moeite vindt om op deze site wat te gaan zoeken om een beeld te krijgen van de veelheid aan veren die er zijn, en daar dan waarschijnlijk ook wel je eigen exemplaren tussen te vinden (zo heeft menigeen het onder de vingers gekregen), waarom zou ik dan nog de moeite nemen om je veren te determineren? Ik moet daar ook tijd voor vrijmaken en af en toe eens een site zoals die van Michel raadplegen. Kan ik mijn tijd ook wel beter gebruiken...

Heus, je leert er veel van om ook zelf ergens achter te komen. Is toch ook nog eens veel mooier dan maar een naam aangedragen te krijgen, die te noteren en vervolgens weer over te gaan tot de orde van de dag? Vind ik wel tenminste!

Dus kijk eens op die site, zoek de Scholekster op en probeer er achter te komen of jouw veren van een Scholekster zouden kunnen zijn.

Groet,

Date


Stijn E.

Citaat van: d.lutterop op augustus 02, 2010, 22:41:21 PM
Je reactie gaf bij mij een beetje de indruk dat je wel graag wilt weten van welke vogels de veren zijn, maar dat je daar liever zelf geen moeite voor wilt doen. Als je het te veel moeite vindt om op deze site wat te gaan zoeken om een beeld te krijgen van de veelheid aan veren die er zijn, en daar dan waarschijnlijk ook wel je eigen exemplaren tussen te vinden (zo heeft menigeen het onder de vingers gekregen), waarom zou ik dan nog de moeite nemen om je veren te determineren? Ik moet daar ook tijd voor vrijmaken en af en toe eens een site zoals die van Michel raadplegen. Kan ik mijn tijd ook wel beter gebruiken...

Heus, je leert er veel van om ook zelf ergens achter te komen. Is toch ook nog eens veel mooier dan maar een naam aangedragen te krijgen, die te noteren en vervolgens weer over te gaan tot de orde van de dag? Vind ik wel tenminste!

Dus kijk eens op die site, zoek de Scholekster op en probeer er achter te komen of jouw veren van een Scholekster zouden kunnen zijn.

Ik wil er best wat moeite voor doen hoor Date ;)
Maar vaak heb ik totaal geen idee in welke richting ik moet denken, en dan vind ik het dus lastig om dan dus die hele site door te gaan zoeken. Er zijn vaak namelijk zoveel vogels die het zouden kunnen zijn ;) Meestal zoek ik mijn vermoeden wel even na, en soms ook nog wel wat verder door. Maar met deze hele partij was dat er, ook doordat ik nog bezig was met van andere dingen genieten in m'n weekje Voorne, nog niet van gekomen...
Van elke determinatie hier leer ik weer, en waarschijnlijk zal ik er dan een volgende keer zonder hulp van af komen  ;)
Ik zal morgen, heb nog niks op de planning wel eens wat zoeken op de site van Michel en kijken waar ik achter kan komen. Tevens zal ik de veren even opmeten zoals je voorstelde, dat maakt het misschien makkelijker  ;)

Scholekster had ik al even nagezocht, en ik ben het inderdaad met je eens. Lijken me primaries overigens  ;)
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Vincent Hart

Ik vind dat je uit 'een beetje de indruk' wel erg snel erg veel conclusies trekt, Date. Stijn verwoordde het misschien wat ongelukkig, maar als je de rest van het topic terugleest, krijg je nou niet bepaald het idee dat 'ie lui op de bank ligt te wachten tot de soorten hem aangereikt worden, zonder daar zelf enige moeite voor te willen doen ...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Date Lutterop

Die indruk is na het laatste verhaal van Stijn ook wel weggenomen. Dus wees gerust Vincent (en Stijn), indien mogelijk zal ik blijven proberen je in de juiste richting te duwen  ;D .

Groet,

Date


Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Stijn E.

Citaat van: d.lutterop op augustus 02, 2010, 23:36:59 PM
Die indruk is na het laatste verhaal van Stijn ook wel weggenomen. Dus wees gerust Vincent (en Stijn), indien mogelijk zal ik blijven proberen je in de juiste richting te duwen  ;D .

Fijn Date ;)
Enneh, goed idee Vincent  B)
Citaat van: Vincent Hart op augustus 02, 2010, 23:47:55 PM
Groepsomhelzing!  ;D
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Stijn E.

#15
Ik ben nu een beetje aan het zoeken op de site van Michel Klemann ;)

Ik zal hieronder even mijn bevindingen editen ;)

Veer 16: Mogelijk van Zwartkopmeeuw (zie http://www.michelklemann.nl/verensite/larus_melanocephalus/lameb00l.jpg)

Hmm, bovenstaande is het enige waar ik zo gauw toe kom, maar misschien zie ik iets over het hoofd, of staan sommige veren (nog) niet op de site ;) Graag hoor ik of jullie me kunnen helpen  :blink:
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Date Lutterop

Veren zonder uitgesproken kleur en/of tekening zijn vaak erg moeilijk. De veren van een Zwartkopmeeuw zoals op de foto die je aangeeft, zijn spierwit. Jouw veer lijkt erg grijs. Ik denk dus niet dat het een Zwartkopmeeuw is. Hoe lang is hij? Zou het van een reiger kunnen zijn?

Groet,

Date


Stijn E.

Heeft iemand nog zin/tijd/behoefte om nog eens met me mee te denken over deze doos vol veren? :P
Ik begrijp maar al te goed dat het een hele klus is om dit allemaal te determineren en ik wil dan ook niemand dwingen, maar ik zou het wel leuk vinden om te weten wat ik nog meer in m'n verzameling heb ;)
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Botervlieg

Misschien kun je even lijstje maken met welke je al weet.
(evt even in de 1e post, zodat bij 1e bericht gelijk helder is welke je nog wil weten)

Veer 1 = blabla
Veer 2 = ?
Veer 3 = bladiebla

etc.

Nu moet lezers eerst alle topics lezen welke je al weet,
en onthouden of opschrijven welke je dan nog moet, voor lezers je kunnen helpen

Groetjes,
M. Baltus

Stijn E.

#19
Zal ik doen ;) Is inderdaad wel handiger  ;)

EDIT: Klaar  :duim:
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Stijn E.

Het word langzamerhand een sleep op zich, dit topic, maar ik wil toch nog graag even terugkomen op veer 1 t/m 3 en veer 22 t/m 27. Een beetje zoeken in het boekje Vogelveren (Einhard Bezzel) dat ik pas kreeg levert in elk geval een vrij zekere determinatie van die veren op; volgensmij zijn de van Zilvermeeuw(en) ;) Mee eens?

De rest van de veren laat ik bij deze 'officieel' voor wat het is  :duim:
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

keesschreven

#21
Citaat van: Stijn Eikelboom op december 10, 2010, 19:41:54 PM
De rest van de veren laat ik bij deze 'officieel' voor wat het is  :duim:

Nee, wacht daar nog even mee (en bewaar ze sowieso, misschien kom je ooit nog een aanwijzing tegen...).
Er valt nog wel wat van te maken. Mijn ideeën:

1. Zwarte zee-eend (?)
2. Eend handpendekveer
3. Aalscholver armpendekveer
4. Knobbelzwaan handpendek
5. Mogelijk Kokmeeuw handpendek (van de buitenste handpennen zijn ze wit)
6. Scholekster  :duim:
7. Scholekster  :duim:
8. Scholekster  :duim:
9. Scholekster  :duim:
10. Scholekster  :duim:
11. Armpendekveer onbekend (deze heb ik ook nog een paar liggen...)
12. Armpendekveer onbekend
13. Aalscholver  :duim:
14. Lijkt me handpen van Kievit (P7)
15. Grote onvolwassen meeuw handpendekveer  :duim:
16. Kokmeeuw armpen
17. Aalscholver staartpen  :duim:
18. Aalscholver staart  :duim:
19. Aalscholver staart  :duim:
20. Kokmeeuw ad.  :duim:
21. Kokmeeuw ad.  :duim:
22. Stormmeeuw
23. Stormmeeuw
24. Zilver/mantelmeeuw (?)
25. Stormmeeuw
26. Stormmeeuw
27. Grote mantel (?, is namelijk wel heel groot voor P8/7)

Het is verstandig om even de referentie erbij te pakken van de bekende sites (o.a. gefiederkunde.de, vogelfedern.de, michelklemann.nl/verensite, faunoekjmueller-magdeburg.de) of uit de boeken.
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

Stijn E.

#22
Citaat van: keesschreven op december 10, 2010, 21:42:58 PM
Citaat van: Stijn Eikelboom op december 10, 2010, 19:41:54 PM
De rest van de veren laat ik bij deze 'officieel' voor wat het is  :duim:

Nee, wacht daar nog even mee (en bewaar ze sowieso, misschien kom je ooit nog een aanwijzing tegen...).
Er valt nog wel wat van te maken. Mijn ideeën:

1. Zwarte zee-eend (?)
2. Eend handpendekveer
3. Aalscholver armpendekveer
4. Knobbelzwaan handpendek
5. Mogelijk Kokmeeuw handpendek (van de buitenste handpennen zijn ze wit)
6. Scholekster  :duim:
7. Scholekster  :duim:
8. Scholekster  :duim:
9. Scholekster  :duim:
10. Scholekster  :duim:
11. Armpendekveer onbekend (deze heb ik ook nog een paar liggen...)
12. Armpendekveer onbekend
13. Aalscholver  :duim:
14. Lijkt me handpen van Kievit (P7)
15. Grote onvolwassen meeuw handpendekveer  :duim:
16. Kokmeeuw armpen
17. Aalscholver staartpen  :duim:
18. Aalscholver staart  :duim:
19. Aalscholver staart  :duim:
20. Kokmeeuw ad.  :duim:
21. Kokmeeuw ad.  :duim:
22. Stormmeeuw
23. Stormmeeuw
24. Zilver/mantelmeeuw (?)
25. Stormmeeuw
26. Stormmeeuw
27. Grote mantel (?, is namelijk wel heel groot voor P8/7)

Het is verstandig om even de referentie erbij te pakken van de bekende sites (o.a. gefiederkunde.de, vogelfedern.de, michelklemann.nl/verensite, faunoekjmueller-magdeburg.de) of uit de boeken.

Kees, geweldig :) Ik zal de veren wel in enveloppen met soortinfo e.a. stoppen, mocht het nog veranderen, dan kan dat altijd nog  ;)
Oja, heel erg bedankt natuurlijk  :duim:
Hartelijke groet, Stijn
      Blog