grote haft ephoron virgo?

Gestart door Gerard Scholte, juli 31, 2010, 11:23:08 AM

Vorige topic - Volgende topic

Gerard Scholte

Gisteren op licht in de Tielerwaard


Een grote haft. Ik denk Ephoron virgo. (vleugellengte 18 mm)
Na enige tijd blijken er madevormige gele parasieten uit het lichaam gekropen.
Is dit Ephoron virgo? Welke parasieten zijn dit?
Ik heb de exemplaren bewaard.
Groeten,

Gerard

Eryngium

E. virgo klopt hoor, leuk. De gele pakketjes bevatten eieren.

Groeten,
Ernst-Jan

Gerard Scholte

Bedankt Ernst-Jan




Vorige week had ik Ephemera danica ook.
Het water in het komgrondenreservaat 't Broek (mijn buurman) is erg schoon doordat het poldertje het overtollige grondwater van het waterwinbedrijf krijgt.
Ik zal eens meer op haften gaan letten. Is er een goede determinatietabel?

Groeten,

Gerard

David Tempelman

dag, er is niet echt een goede, recente, tabel voor Nederlandse haften.
naar ;t schijnt zijn de volwassen dieren lastiger te zijn dan de larven.
met vriendelijke groet,
David

Eryngium

David,

Er is toch een Britse tabel (Elliot & Humpesch, 1983) en een recenter Duits boekwerk dat ook ingaat op herkenning van adulten (Bauernfeind & Humpesch, 2001)? Ik ken beide niet; ken jij misschien ervaringen met een of beide van deze boeken?

Groet,

Ernst-Jan
Groeten,
Ernst-Jan

David Tempelman

ahum, beide ken ik niet. daar moet ik eigenlijk achteraan. maar goed, er is dus geen werk voor de NL fauna.
voor de larven (nimfen) is een fantastisch duits werkje, in de lauterbornia-serie, auteur: B. Eiseler maar dat is uitverkocht !
er is wel een jeugdbonds-haftenlarven tabel (Belgie), maar die is helaas slecht.
met vriendelijke groet,
David

Gerard Scholte

#6
Ik heb wel een Duitse tabel uit de Exkursionsfauna van  Stresemann.
Die gaat in ieder geval tot het genus en voor een dertigtal tot soort.
Voor de larven staat er een tabel tot genus in Macro-invertebratenen waterkwaliteit van Pauw en Vannevel.

Ik noemde in vorige opmerking  Ephemera danica, maar dat moest zijn Ephemera glaucops.
Eergisteren zat er hier weer een.
Groeten,

Gerard

David Tempelman

alweer zo'n mooie foto van E. glaucops  :duim:
volwassen ephemeroptera, daar moet gewoon nog een boel aan gedaan worden.
met vriendelijke groet,
David

frankneijts

#8
In de hengelsportliteratuur (zowel Engels, Frans als Duits) over het vissen met kunstvliegen (oorspronkelijk vooral imitaties van haften!) zijn soms fraai geillustreerde boeken te vinden die juist heel uitgebreid (sub-)imago's van haften beschrijven en afbeelden. Jammer dat ze dikwijls niet erg systematisch van opzet zijn en al helemaal niet volledig maar wie bijv. (antiquarisch) nog aan de fantastisch mooi geillustreerde boeken van Charles Gaidy (Les Ephémères, ook in het Engels verschenen als Ephemeras Mayflies) kan komen moet dat zeker overwegen. Daarin wordt een groot deel van de (sub-)imago's van de haften in West-Europa uitgebreid beschreven en, zoals gezegd, uiterst fraai afgebeeld.

Daarnaast de tabel "Mayflies" van Janet Harper verschenen in Naturalists handbooks (no. 13) waarmee zowel nimfen als (sub-)imago's van Engelse soorten kunnen worden gedtermineerd (m.b.v. tabellen); geillustreerd in z/w en kleur (beperkt aantal imago's). Werkt niet zo simpel en je moet beestjes vangen en met een loupe bekijken. is echter wel goedkoop.

EDIT: Zou dit jaar moeten verschijnen http://www.nhbs.com/the_mayflies_of_europe_ephemeroptera_tefno_137699.html
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Gerard Scholte

Iedereen bedankt voor de informatie.
Frank het boek Mayflies of Europe gaat 120 euro kosten.

Groeten,

Gerard

frankneijts

Citaat van: Gerard Scholte op augustus 05, 2010, 22:10:11 PM
Iedereen bedankt voor de informatie.
Frank het boek Mayflies of Europe gaat 120 euro kosten.

Ik had al zo'n vermoeden.......
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'