Hoofdmenu

Pterostichus niger?

Gestart door MarjoSmeets, juli 28, 2010, 18:14:50 PM

Vorige topic - Volgende topic

MarjoSmeets

Vanwege de grootte van 18mm kom ik op P. niger. Klopt dit? De blauwige schijn komt van het zwembad waar ik hem net uit heb gevist.  ;D
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

beetlestitch

pter. melanarius vanwege de rand van het halsschild die tot de achterhoek convex is en bij niger is dit vlak voor de achterhoek even concaaf. groeten toon.
Toon Keukelaar

MarjoSmeets

Bedankt Toon. Ik had inderdaad ook naar P. melanarius gekeken, want mij leek inderdaad dat het halsschild van "mijn" kever iets afweek, maar omdat ik dan net niet weet waarop ik precies moet letten en bovendien de foto niet exact van boven genomen is, heb ik het geweten aan de scheve blik op de kever en de lengte doorslaggevend laten zijn, daar bij P melanarius op Kerbtier tot 17mm aangegeven wordt en deze kever toch echt 18mm is. Maar schijnbaar kan de grootte toch nog een beetje variabel zijn.
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

beetlestitch

ligt wel eens aan het boek over de grootte. groeten toon.
Toon Keukelaar

MarjoSmeets

De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo