Kwakken in Nederland: Tellen of niet?

Gestart door Jan vH, juli 17, 2010, 09:33:14 AM

Vorige topic - Volgende topic

Jan vH

Citaat van: firecrest op juli 16, 2010, 22:22:40 PM
p.s.: De Kwakken van Artis horen wel op escape, ze zijn niet van een wilde populatie ;)
Daar zijn de meningen behoorlijk over verdeeld, om dat het vergelijkbaar is met de Ooievaars, die ook geteld worden. Ik vind alleen wel vreemd dat Waarneming.nl bij de helft wel vraagt of ze op escape gaan en bij de andere helft niet. Wat mij betreft mogen ze gewoon zonder escape-tekentje.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Rickschonewille

Hier in Alphen aan den Rijn zitten de Kwakken ook in Avifauna, deze beesten stammen af van de ooit ontsnapte vogels van Avifauna ( Maar dat is al heel lang geleden ). Deze Kwakken keren traditiegetrouw elke avond terug op de hokken van Avifauna, en broeden hier ook. De Kwakken foerageren zelf in heel Alphen, bijv. in het Zaans Rietveld. Ik hanteer dus gewoon : zie ik een Kwak in Avifauna, dan vul ik hem niet in, en al vliegen ze over in een ander gedeelte van Alphen of zie ik ze ergens foerageren ( bijv Zaans Rietveld ) dan vul ik ze gewoon wel in.

stefanhageman

Voor mij was de Kwak een nieuwe soort maar ik heb hem inmiddels wel op escape gezet. Ze (voorouders van de huidige) zijn inderdaad een tijd geleden ontsnapt bij Artis. Hetzelfde geldt inderdaad ook voor de Kwakken van Blijdorp en Avifauna. Ze waren overigens zeer brutaal en niet bang voor de grotere Blauwe Reigers en Roze Pelikanen.
Stefan Hageman


Rickschonewille

Citaat van: stefanhageman op juli 17, 2010, 10:41:52 AM
Voor mij was de Kwak een nieuwe soort maar ik heb hem inmiddels wel op escape gezet. Ze (voorouders van de huidige) zijn inderdaad een tijd geleden ontsnapt bij Artis. Hetzelfde geldt inderdaad ook voor de Kwakken van Blijdorp en Avifauna. Ze waren overigens zeer brutaal en niet bang voor de grotere Blauwe Reigers en Roze Pelikanen.

Ach joh, die kwakken daar zit nog maar 5% escape in, daar zitten zo veel generaties tussen, dat je bijna niet meer kan spreken van escape. En er zijn zo veel waarnemingen van Kwakken in Artis die niet op escape staan, dus waarom zou jij dat wel doen :S http://waarneming.nl/waarneming/view/45972604

Vincent Hart

Nog even over die kwakken: Het wordt zo vooral een gevoelskwestie. De kwakken van Artis, Blijdorp en Avifauna zijn even wild als 99% van de ooievaars die je in NL ziet. Kwakken zijn koloniebroeders dus is de kans nogal groot dat nazaten van dierentuinbeesten zich aansluiten bij de kolonies van hun (nog gevangen) verre achterneven en -nichten: Andere kolonies zijn er in Nederland niet. Of je nou een kwak ziet in één van de genoemde dierentuinen of in de ruime omgeving ervan, maakt natuurlijk weinig uit. Als ik me goed herinner is er trouwens wel eens een in het wild geringde vogel in Artis aangetroffen ...

Hoe dan ook: gewoon lekker tellen. Of anders ook ooievaar, raaf en havik van je lijst halen  >:D
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Stijn E.

Gaat er een Koolmees in Artis broeden voer je hem ook in, dus...  ;D
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

firecrest

Citaat van: Rickschonewille op juli 17, 2010, 10:50:28 AM
Citaat van: stefanhageman op juli 17, 2010, 10:41:52 AM
Voor mij was de Kwak een nieuwe soort maar ik heb hem inmiddels wel op escape gezet. Ze (voorouders van de huidige) zijn inderdaad een tijd geleden ontsnapt bij Artis. Hetzelfde geldt inderdaad ook voor de Kwakken van Blijdorp en Avifauna. Ze waren overigens zeer brutaal en niet bang voor de grotere Blauwe Reigers en Roze Pelikanen.

Ach joh, die kwakken daar zit nog maar 5% escape in, daar zitten zo veel generaties tussen, dat je bijna niet meer kan spreken van escape. En er zijn zo veel waarnemingen van Kwakken in Artis die niet op escape staan, dus waarom zou jij dat wel doen :S http://waarneming.nl/waarneming/view/45972604
Halsbandparkieten zit misschien zelfs minder dan 5% escape in. Zelfde geld voor Nijlgans.
En om nou Kwak als nieuwe soort in een dierentuin te doen waar van bekend is dat de vogels daar zijn ontsnapt...
Ik heb ze daar ook gezien, maar de Kwak op mijn levenslijst komt van Breskens of mijn zelf ontdekte in de regio hier.

Rickschonewille

#7
Citaat van: firecrest op juli 17, 2010, 12:51:10 PM
Citaat van: Rickschonewille op juli 17, 2010, 10:50:28 AM
Citaat van: stefanhageman op juli 17, 2010, 10:41:52 AM
Voor mij was de Kwak een nieuwe soort maar ik heb hem inmiddels wel op escape gezet. Ze (voorouders van de huidige) zijn inderdaad een tijd geleden ontsnapt bij Artis. Hetzelfde geldt inderdaad ook voor de Kwakken van Blijdorp en Avifauna. Ze waren overigens zeer brutaal en niet bang voor de grotere Blauwe Reigers en Roze Pelikanen.

Ach joh, die kwakken daar zit nog maar 5% escape in, daar zitten zo veel generaties tussen, dat je bijna niet meer kan spreken van escape. En er zijn zo veel waarnemingen van Kwakken in Artis die niet op escape staan, dus waarom zou jij dat wel doen :S http://waarneming.nl/waarneming/view/45972604
Halsbandparkieten zit misschien zelfs minder dan 5% escape in. Zelfde geld voor Nijlgans.
En om nou Kwak als nieuwe soort in een dierentuin te doen waar van bekend is dat de vogels daar zijn ontsnapt...
Ik heb ze daar ook gezien, maar de Kwak op mijn levenslijst komt van Breskens of mijn zelf ontdekte in de regio hier.

EDIT - Daar heb je gelijk in, maar dan zouden we dus eigenlijk Nijlgans en Halsbandparkiet ook moeten tellen. En tja, die van Breskens kan in principe ook een escape zijn en die bij jou in de buurt kan ook eentje van Artis zijn, dus dat maakt eigenlijk ook weinig verschil

Vincent Hart

En alle ooievaars, raven en haviken dus ook? Kom ik helemaal nooit meer buiten ...  ;)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Rickschonewille

Citaat van: vincenthart op juli 17, 2010, 13:00:56 PM
En alle ooievaars, raven en haviken dus ook? Kom ik helemaal nooit meer buiten ...  ;)

Gewoon lekker tellen, de kwakken ook.

Maarten Hotting

Citaat van: vincenthart op juli 17, 2010, 13:00:56 PM
En alle ooievaars, raven en haviken dus ook? Kom ik helemaal nooit meer buiten ...  ;)

Maarja, uiteindelijk hebben we het allemaal zelf gedaan.

Het gaat slecht met een soort in Nederland, we zetten vogels uit om de populatie aan te vullen en de soort te redden en vervolgens willen we ze niet meer tellen omdat ze niet "wild" zijn??

Of we beginnen met het houden van vogels en na een tijdje laten we de vogels gewoon vrij in de natuur omdat ze eigenlijk helemaal niet zo leuk zijn om te houden. En dan maar blijven zeuren over die ontsnapte vogels??

En de Fazant is ook uitgezet voor de jacht. Hebben die jagers hun werk vroeger toch niet goed gedaan :P
Groet,
Maarten

Robertmeer

Ik zou het gewoon als Rick doen: in dierentuinen zelf niet tellen en buiten de dierentuinen wel tellen. Zou het zelf ook niet leuk vinden om m'n eerste Kwak in een dierentuin te zien... Gewoon even wachten tot je er een keer ééntje ergens anders treft... ;)

P.S. Topic even splitsen?
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

Maarten Hotting

Groet,
Maarten

Rickschonewille

Citaat van: Robertmeer op juli 17, 2010, 17:08:33 PM
Ik zou het gewoon als Rick doen: in dierentuinen zelf niet tellen en buiten de dierentuinen wel tellen. Zou het zelf ook niet leuk vinden om m'n eerste Kwak in een dierentuin te zien... Gewoon even wachten tot je er een keer ééntje ergens anders treft... ;)

P.S. Topic even splitsen?

Goeie Robert, die hou ik voortaan aan .

stefanhageman

Ik tel ze ook niet mee om dezelfde reden als die van Rick. Ik hoop ze een keer in de Bieschbosch en omgeving tegen te komen maar dan heb je wel geluk nodig denk ik. Ach ik zal er vast nog wel een keer eentje tegenkomen.


EDIT: Ik zag net dat er vlak waar ik woon ook een Kwak zit namelijk in Beneden-Leeuwen en dat is ongeveer 20minuten fietsen dus daar zal ik deze vakantie wel een keer langsgaan.

Stefan Hageman


GijsB

#15
kwakken in Nederland gewoon niet tellen
een kwak die ik in een dierentuin zie, die op een halve meter afstand op de kooi van een aasgier zit kan ik niet wild noemen...
No-way dat ik zo'n waarneming met goed gevoel op mn lijst kan hebben staan... zeker niet nu ik wilde kwakken in Hongarije heb gezien moet ik er niet aan denken om artis kwakken op mn lijst te hebben staan :-X

als die kwakken op mn lijst staan, staan ze alleen mooi tussen nijlganzen, indische ganzen,  mandarijneenden, carolina-eenden en halsbandparkieten...


Gijs

Robertmeer

Citaat van: dralion13 op juli 29, 2010, 17:47:20 PM
kwakken in Nederland gewoon niet tellen?
Alle Kwakken?
Er is ooit wel eens een Kwak in Nederland geweest die een Tsjechische ring droeg, dus het is wel bewezen dat er ook wilde Kwakken in Nederland kunnen opduiken. Daarnaast zou ik ook vogels in een natuurlijke omgeving wel gewoon op je lijstje zetten. Zo heb ik bijvoorbeeld Kwakken in de Biesbosch en bij Breskens (en ook een op het station van Woerden...).

Je hebt wel gelijk dat ik nooit Kwakken in een dierentuin zal willen twitchen...
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

GijsB

#17
Citaat van: Robertmeer op juli 29, 2010, 18:04:24 PM
Citaat van: dralion13 op juli 29, 2010, 17:47:20 PM
kwakken in Nederland gewoon niet tellen?
Alle Kwakken?
Er is ooit wel eens een Kwak in Nederland geweest die een Tsjechische ring droeg, dus het is wel bewezen dat er ook wilde Kwakken in Nederland kunnen opduiken. Daarnaast zou ik ook vogels in een natuurlijke omgeving wel gewoon op je lijstje zetten. Zo heb ik bijvoorbeeld Kwakken in de Biesbosch en bij Breskens (en ook een op het station van Woerden...).

Je hebt wel gelijk dat ik nooit Kwakken in een dierentuin zal willen twitchen...

oke, bewezen wilde gevallen tellen natuurlijk wel, maar binnen de stadsgrenzen van amsterdam zal ik nooit een kwak tellen (behalve als die een buitenlandse ring heeft)
maar om even OT te blijven komen er zo wat leuke hongarije kiekjes

de groot en klein avondrood naast elkaar op een boom
Gijs

firecrest

Citaat van: dralion13 op juli 29, 2010, 19:09:00 PM
Citaat van: Robertmeer op juli 29, 2010, 18:04:24 PM
Citaat van: dralion13 op juli 29, 2010, 17:47:20 PM
kwakken in Nederland gewoon niet tellen?
Alle Kwakken?
Er is ooit wel eens een Kwak in Nederland geweest die een Tsjechische ring droeg, dus het is wel bewezen dat er ook wilde Kwakken in Nederland kunnen opduiken. Daarnaast zou ik ook vogels in een natuurlijke omgeving wel gewoon op je lijstje zetten. Zo heb ik bijvoorbeeld Kwakken in de Biesbosch en bij Breskens (en ook een op het station van Woerden...).

Je hebt wel gelijk dat ik nooit Kwakken in een dierentuin zal willen twitchen...

oke, bewezen wilde gevallen tellen natuurlijk wel, maar binnen de stadsgrenzen van amsterdam zal ik nooit een kwak tellen (behalve als die een buitenlandse ring heeft)
maar om even OT te blijven komen er zo wat leuke hongarije kiekjes
Volgens mij moet er maar een apart Kwakken-topic komen...

Jan vH

Citaat van: firecrest op juli 29, 2010, 19:14:01 PM
Citaat van: dralion13 op juli 29, 2010, 19:09:00 PM
Citaat van: Robertmeer op juli 29, 2010, 18:04:24 PM
Citaat van: dralion13 op juli 29, 2010, 17:47:20 PM
kwakken in Nederland gewoon niet tellen?
Alle Kwakken?
Er is ooit wel eens een Kwak in Nederland geweest die een Tsjechische ring droeg, dus het is wel bewezen dat er ook wilde Kwakken in Nederland kunnen opduiken. Daarnaast zou ik ook vogels in een natuurlijke omgeving wel gewoon op je lijstje zetten. Zo heb ik bijvoorbeeld Kwakken in de Biesbosch en bij Breskens (en ook een op het station van Woerden...).

Je hebt wel gelijk dat ik nooit Kwakken in een dierentuin zal willen twitchen...

oke, bewezen wilde gevallen tellen natuurlijk wel, maar binnen de stadsgrenzen van amsterdam zal ik nooit een kwak tellen (behalve als die een buitenlandse ring heeft)
maar om even OT te blijven komen er zo wat leuke hongarije kiekjes
Volgens mij moet er maar een apart Kwakken-topic komen...
En dan in het algemene vogeldeel, dan kunnen de 'deskundigen' ook hun mening geven.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

snwja3

Citaat van: Jan vH op juli 29, 2010, 19:21:29 PM
Citaat van: firecrest op juli 29, 2010, 19:14:01 PM
Citaat van: dralion13 op juli 29, 2010, 19:09:00 PM
Citaat van: Robertmeer op juli 29, 2010, 18:04:24 PM
Citaat van: dralion13 op juli 29, 2010, 17:47:20 PM
kwakken in Nederland gewoon niet tellen?
Alle Kwakken?
Er is ooit wel eens een Kwak in Nederland geweest die een Tsjechische ring droeg, dus het is wel bewezen dat er ook wilde Kwakken in Nederland kunnen opduiken. Daarnaast zou ik ook vogels in een natuurlijke omgeving wel gewoon op je lijstje zetten. Zo heb ik bijvoorbeeld Kwakken in de Biesbosch en bij Breskens (en ook een op het station van Woerden...).

Je hebt wel gelijk dat ik nooit Kwakken in een dierentuin zal willen twitchen...

oke, bewezen wilde gevallen tellen natuurlijk wel, maar binnen de stadsgrenzen van amsterdam zal ik nooit een kwak tellen (behalve als die een buitenlandse ring heeft)
maar om even OT te blijven komen er zo wat leuke hongarije kiekjes
Volgens mij moet er maar een apart Kwakken-topic komen...
En dan in het algemene vogeldeel, dan kunnen de 'deskundigen' ook hun mening geven.
Zal ik eens een deskundig oordeel geven ......  ;)

Soorten als Raaf en Oehoe tellen we allemaal. Soorten die geherintroduceerd zijn in NL of buitenland, daarvan zijn de nakomelingen (in het wild uitgebroed) telbaar.
Voor de Kwak geldt hetzelfde principe, kwamen origineel voor in NL, zijn (in dit geval per ongeliuk) geherintroduceerd, dus de nakomelingen (zonder ring) in het wild uitgebroed zijn telbaar.
Vaak trekken dit soort kolonies ook wilde exemplaren aan .....
Dus ongeringde exemplaren zijn net zo telbaar als Raaf en Oehoe, en de bijsmaak die je hebt, ach, dat mag je zelf (net zoals bij de eenden) bepalen.
Wietze Janse

Vincent Hart

allemaal goed luisteren naar oom Wietze! Hij zegt (hierover althans) zinnige dingen ;)
Als ik thuis ben, zal ik het gekwak een eigen topic geven ...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Vincent Hart

Discussie over kwakken, afgesplitst van MyOwnShots.

ps Jan: Ik heb hem maar in De Frisse Blik gezet i.p.v. in het algemene deel van Vogels, daar is deze discussie namelijk al best vaak gevoerd ;)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

j.steenbergen

De Kwakken even daargelaten: bovenstaande foto van de Avondroodjes is geweldig!
Jeroen Steenbergen

redmar_woudstra

Citaat van: vincenthart op juli 30, 2010, 11:37:30 AM
allemaal goed luisteren naar oom Wietze! Hij zegt (hierover althans) zinnige dingen ;)
Als ik thuis ben, zal ik het gekwak een eigen topic geven ...

Dan ben ik benieuwd naar het verhaal van de Haviken in Nederland? Ook uitgezet?
groet,
Redmar

Jan vH

Citaat van: vincenthart op juli 30, 2010, 14:02:04 PM
ps Jan: Ik heb hem maar in De Frisse Blik gezet i.p.v. in het algemene deel van Vogels, daar is deze discussie namelijk al best vaak gevoerd ;)
Prima.  :duim:

Ik ben trouwens ook wel benieuwd wat degenen die Kwakken in de dierentuin niet tellen zouden doe met zo'n waarneming. Oké, waarschijnlijk niet door dierentuin zelf uitgezet, maar voor de rest toch vergelijkbaar...  ;)
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Robertmeer

Citaat van: Jan vH op juli 30, 2010, 17:32:36 PM
Citaat van: vincenthart op juli 30, 2010, 14:02:04 PM
ps Jan: Ik heb hem maar in De Frisse Blik gezet i.p.v. in het algemene deel van Vogels, daar is deze discussie namelijk al best vaak gevoerd ;)
Ik ben trouwens ook wel benieuwd wat degenen die Kwakken in de dierentuin niet tellen zouden doe met zo'n waarneming. Oké, waarschijnlijk niet door dierentuin zelf uitgezet, maar voor de rest toch vergelijkbaar...  ;)
Gewoon tellen. Als je een Havik in een dierentuin zou zien zou je hem toch ook gewoon tellen? Zo heb ik bijvoorbeeld mijn eerste Vuurgoudhaan in een dierentuin gezien  :) .
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

dupont

Citaat van: redmar_woudstra op juli 30, 2010, 16:51:23 PM
Citaat van: vincenthart op juli 30, 2010, 11:37:30 AM
allemaal goed luisteren naar oom Wietze! Hij zegt (hierover althans) zinnige dingen ;)
Als ik thuis ben, zal ik het gekwak een eigen topic geven ...

Dan ben ik benieuwd naar het verhaal van de Haviken in Nederland? Ook uitgezet?

Ja, ik ben ook benieuwd!
Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd

Justin Jansen

Citaat van: snwja3 op juli 30, 2010, 11:17:28 AM
Citaat van: Jan vH op juli 29, 2010, 19:21:29 PM
Citaat van: firecrest op juli 29, 2010, 19:14:01 PM
Citaat van: dralion13 op juli 29, 2010, 19:09:00 PM
Citaat van: Robertmeer op juli 29, 2010, 18:04:24 PM
Citaat van: dralion13 op juli 29, 2010, 17:47:20 PM
kwakken in Nederland gewoon niet tellen?
Alle Kwakken?
Er is ooit wel eens een Kwak in Nederland geweest die een Tsjechische ring droeg, dus het is wel bewezen dat er ook wilde Kwakken in Nederland kunnen opduiken. Daarnaast zou ik ook vogels in een natuurlijke omgeving wel gewoon op je lijstje zetten. Zo heb ik bijvoorbeeld Kwakken in de Biesbosch en bij Breskens (en ook een op het station van Woerden...).

Je hebt wel gelijk dat ik nooit Kwakken in een dierentuin zal willen twitchen...

oke, bewezen wilde gevallen tellen natuurlijk wel, maar binnen de stadsgrenzen van amsterdam zal ik nooit een kwak tellen (behalve als die een buitenlandse ring heeft)
maar om even OT te blijven komen er zo wat leuke hongarije kiekjes
Volgens mij moet er maar een apart Kwakken-topic komen...
En dan in het algemene vogeldeel, dan kunnen de 'deskundigen' ook hun mening geven.
Zal ik eens een deskundig oordeel geven ......  ;)

Soorten als Raaf en Oehoe tellen we allemaal. Soorten die geherintroduceerd zijn in NL of buitenland, daarvan zijn de nakomelingen (in het wild uitgebroed) telbaar.
Voor de Kwak geldt hetzelfde principe, kwamen origineel voor in NL, zijn (in dit geval per ongeliuk) geherintroduceerd, dus de nakomelingen (zonder ring) in het wild uitgebroed zijn telbaar.
Vaak trekken dit soort kolonies ook wilde exemplaren aan .....
Dus ongeringde exemplaren zijn net zo telbaar als Raaf en Oehoe, en de bijsmaak die je hebt, ach, dat mag je zelf (net zoals bij de eenden) bepalen.
Wietze, ff een kleine nuance, we mogen voor het spelletje (de Nederlandse Lijst), soorten als Raaf en Oehoe tellen. Echter voor mijn wereldlijst doen soorten als Flamingo, Ross Gans, Sneeuwgans, Roze Pelikaan, Siberische Taling, Huiskraai, Monniksgier, Lammergier, Bronskopeend, Buffelkopeend, Grote Canadese Gans, Raaf en Oehoe niet mee. Dus dat betekend dat ik deze in een niet discutabele locatie wil gezien hebben, concreet heb ik dus geen Ross Gans, Siberische Taling, Bronskopeend en Buffelkopeend voor mijn wereldlijst. Deze laatste lijst is belangrijker dan zo'n Nederlands lijstje, want dat is maar een spelletjes lijst.
M.v.g., Justin Jansen


BramtK

Wat een mooie foto van die Avondroodjes inderdaad. Havik is in Nederland natuurlijk niet geherintroduceerd. Wel in Engeland, daar was de Havik na de ddt-crisis uitgestorven en is weer een populatie ontstaan doordat Haviken ontsnapten aan valkeniers. Misschien dat daar de verwarring vandaan komt?

* Ik probeer zoveel als mogelijk off topic te gaan hier. :) Lijstjes, pfff...
Groeten,

Bram ter Keurs