Hoofdmenu

Zwarte Ooievaar???

Gestart door Marianne, april 18, 2005, 16:55:34 PM

Vorige topic - Volgende topic

Marianne

Vanmiddag was ik in het Arboretum, op de Wageningse Berg, aan het vogelen.
Op een bepaals moment, zo rond 15.00 uur cirkelden er twee vogels boven de berg die in vlucht het meest op ooievaars leken, maar waarvan de vleugels veel rechthoekiger waren. Verder waren de vleugels, voor zover ik het kon zien, helemaal zwart. Rode snavel, wat afhangende poten, gevingerde vleugels.
Jammer genoeg vlogen ze in oostelijke richting weg en kon ik ze niet verder bekijken.
Bij thuiskomst natuurlijk meteen gekeken of er een paartje zwarte ooievaar was ingevoerd, want daar leek het mij het meest op. Maar geen andere invoer. Omdat ik een onervaren vogelaar ben, en vanmiddag alleen was, heb ik de vogels niet ingevoerd.
Heeft iemand een idee wat het geweest zijn, heeft iemand anders ze ook gezien?
Ik ben heel benieuwd.
groet,
Marianne Cramer

jesse zwart

hadden ze een gestrekte of een gebogen/geknakte hals in de vlucht ?
Jesse Zwart

Marianne

Gestrekt, waarbij het leek of de snavel iets naar beneden wees.
groet,
Marianne Cramer

Piter Anjema


jasper


Marianne

Zijn daar de vleugels niet minder rechthoekig van?
En dan de snavel: de lichtval kan natuurlijk de kleur die ik zag beinvloed hebben (zagen er echt rood uit, maar ja, de zon.....)
Ik ga zo eens nog meer foto's bekijken op google, in de tussentijd (en erna) ben ik blij met elke opmerking over wat ik gezien kan hebben
groet,
Marianne Cramer

Marianne

Op google een heel stel foto's bekeken, maar ik sluit een kraanvogel eigenlijk uit.
De snavel van de vogels die ik gezien heb waren langer dan die van een kraanvogel, en dan die (toch wel duidelijke) kleur rood.
groet,
Marianne Cramer

Bram Rijksen

Dag Marianne,

Het lijkt me dat als je de rode snavel gezien hebt, je ook de kleur van de kop, nek en hals gezien moet hebben. Als deze idd zwart was, dan waren het Zwarte Ooievaars... Weer, wind, tijdstip en locatie zijn in ieder geval niet verkeerd voor deze soort.
Aan de andere kant zijn Ooievaars met tegenlicht soms erg lastig wat betreft het vasstellen van de juiste kleur. Maar ja, als je de snavelkleur zelfs kon vaststellen, lijkt mij dat daar geen sprake van was, toch?
Vriendelijke groet,

Bram Rijksen

jesse zwart

en de snavel was wel recht, ik weet niet precies wat je bedoelt met "dat de snavel iets naar beneden wees".Bedoel je daarmee dat ie een beetje krom was ?  
Jesse Zwart

Marianne

Zon in de rug, dus geen tegenlicht. kop en hals en onderkant van de vleugels zwart, buik lichter, maar of het "echt" wit was kon ik niet vaststellen.
Maar ja, mijn betrekkelijke onervarenheid met vogelen én dat de vogels niet door anderen ingevoerd zijn maakt mij gewoon onzeker.
Vandaar dat ik het op het forum heb gezet.
groet,
Marianne Cramer

Piter Anjema


Zwarte Ooievaar



Kraanvogel

Marianne

Voor al jullie opmerkinge en natuurlijk ook de foto's: bedankt. Ik ben overtuigd dat ik inderdaad zwarte ooievaars gezien heb.
Ik ga deze vogels dus invoeren.
Ik ben heel blij met deze bijzondere waarneming  :D  
groet,
Marianne Cramer

jasper

Het is een leuke soort, altijd leuk om te zien.

thijs

Gefeliciteerd :duim:
Maareh, Jasper, weet niet hoevaak jij Zwarte Ooievaars ziet?
"Altijd leuk", klinkt alsof je ze vaak ziet? (zou natuurlijk kunnen, maar ik iig niet ;))

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

jasper

#14
CiteerMaareh, Jasper, weet niet hoevaak jij Zwarte Ooievaars ziet?
Ik zie ze niet altijd, heb ze een paar keer (meerdere ex.) in België en Frankrijk gezien. Maar niet 'regelmatig' zoals jij dat zegt

BWoets

Kan me er nog 1 herinneren uit de Ooijpolder jasper.. of heb je die ingetrokken?
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

jasper

CiteerKan me er nog 1 herinneren uit de Ooijpolder jasper.. of heb je die ingetrokken?
Hier is van een vogel in 2004 en ik heb er nog een in 2003 gezien (15-08) dat zijn de enige twee keer in Nederland.