Eeuwige glorie lonkt: zit Boyeria in Nederland?

Gestart door VJKalkman, juli 29, 2010, 22:22:12 PM

Vorige topic - Volgende topic

marinissen

N.a.v. mijn vraag over een larvehuidje, wat een schermerlibel bleek te zijn wat info
over waar ik de soort zag (zie link).
Ik heb ze op een paar plaatsen gezien in Frankrijk.
Weer was altijd zon - 30 graden. Vloog in de schaduw. Laag boven het water en
ging elke inham, wortelhoek ed in. Vloog niet heel snel, maar stond nauwelijks stil in de lucht.

http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=117456.new.html#new
groet,
Leo

marinissen

Nog wat foto's van 2 plekken waar ik de Schemerlibel zag.
Waar staat bij de foto.
groet,
Leo

Weia

Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Platbuik

Gisteren tussen 18.00 en 21.00 langs de Beerze/Smalbroeken gekeken. Deze beek is nu (door de droogte?) radikaal veranderd in een rij van bakken water, gescheiden door her en der stapels stenen en/of hout; hier sijpeld wat water door. Het peil staat ONDER een van de twee peilschalen die ik heb gelezen, en is wel 60 tot 80 cm gedaald. Qua water dus niet meer zo geschikt.

Maar, dus, daarom, nu dus wel veel boom- en andere wortels die uit de oevers steken! Ook moeten de koeien meer moeite doen om te kunnen drinken, en zo onstaan er vrij grote strandjes, waar misschien de Bronlibel door wordt gelokt (of draaf ik nu door  :rolleye: ?).
Een kwestie van goed en slecht nieuws in 1, denk ik maar.
Misschien is de Beerze nu minder geschikt als zoekplek? Graag advies, dan kan ik misschien wat anders nuttigs gaan doen  :angel:
---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

Ben Kruijsen

ik kom al tien jaar in de Brenne, merengebied in Midden-Frankrijk. Ik heb Boyeria irene 3 jaar geleden aangetroffen bij La Roche-Chevreux bij de Abloux, snelstromende beek met stenige basis en schaduwrijke oevers. Bijgaand een foto uit 2006. Bij dezelfde beek vlogen soorten als Bosbeekjuffer en Grote tanglibel, beide in de Brenne indicatoren van schone beekmilieus. De locatie is vanuit Midden-Nederland hemelsbreed circa 700 km. Da's wel een aardig end ......

Goyatlah

Citaat van: Platbuik op augustus 04, 2010, 12:32:06 PM
Gisteren tussen 18.00 en 21.00 langs de Beerze/Smalbroeken gekeken. Deze beek is nu (door de droogte?) radikaal veranderd in een rij van bakken water, gescheiden door her en der stapels stenen en/of hout; hier sijpeld wat water door. Het peil staat ONDER een van de twee peilschalen die ik heb gelezen, en is wel 60 tot 80 cm gedaald. Qua water dus niet meer zo geschikt.

Maar, dus, daarom, nu dus wel veel boom- en andere wortels die uit de oevers steken! Ook moeten de koeien meer moeite doen om te kunnen drinken, en zo onstaan er vrij grote strandjes, waar misschien de Bronlibel door wordt gelokt (of draaf ik nu door  :rolleye: ?).
Een kwestie van goed en slecht nieuws in 1, denk ik maar.
Misschien is de Beerze nu minder geschikt als zoekplek? Graag advies, dan kan ik misschien wat anders nuttigs gaan doen  :angel:

Zowel Bronlibel als Boyeria hebben meerjarige larvenstadia. Ben bang dat geen van beide soorten tegen gedeeltelijk droogvallen kan: watertemperatuur stijgt dan snel, en zuurstofgehalte neemt nog sneller af. Overleven ze denk ik niet...
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

frankneijts

Citaat van: Platbuik op augustus 04, 2010, 12:32:06 PM
Gisteren tussen 18.00 en 21.00 langs de Beerze/Smalbroeken gekeken. Deze beek is nu (door de droogte?) radikaal veranderd in een rij van bakken water, gescheiden door her en der stapels stenen en/of hout; hier sijpeld wat water door. Het peil staat ONDER een van de twee peilschalen die ik heb gelezen, en is wel 60 tot 80 cm gedaald. Qua water dus niet meer zo geschikt.

Maar, dus, daarom, nu dus wel veel boom- en andere wortels die uit de oevers steken! Ook moeten de koeien meer moeite doen om te kunnen drinken, en zo onstaan er vrij grote strandjes, waar misschien de Bronlibel door wordt gelokt (of draaf ik nu door  :rolleye: ?).
Een kwestie van goed en slecht nieuws in 1, denk ik maar.
Misschien is de Beerze nu minder geschikt als zoekplek? Graag advies, dan kan ik misschien wat anders nuttigs gaan doen  :angel:

Eerlijk gezegd heb ik er een heel hard hoofd in Alex en sta nog steeds erg sceptisch tegenover het eventuele voorkomen van Schemerlibel in Nederland maar da's vooral op gevoel.... Maar als je dan tòch "against all odds" gaat zoeken, zou ik een beek nemen die qua stroming, bodemsubstraat e.e. meer in de buurt komt van de biotopen in Midden- en Zuid-Frankrijk zoals de Keersop, de Tongelreep of de bovenloop van de Grote Beerze in de buurt van de Belgische grens. Weliswaar stoomt de Keersop, zeker de bovenloop, merendeels door wat opener gebied maar daar staat tegenover dat de oevers dikwijls erg hoog zijn wat toch de nodige schaduw over het water werpt zodat het water koel blijft. Andere opties zijn wellicht de 2 enige Bronlibel-beken in Brabant, jou wel bekend.....
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Platbuik

Tja, het is ook meer uit praktisch oogpunt: kan ik door de weeks na het werk toch nog even naar de Kampina toe. Alles onder E'ven is voor de weekends.
Bedankt voor de tips/steun, Frank, wordt gewaardeerd hier  :duim:
---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

theomuusse

Hallo, ben er weer.

Als ik de fotoos zie uit Frankrijk en de factoren steen, schaduw en mooie beek bij elkaar optel dan kom ik uit op de Swalm....

Theo

nick w

plan maar vast een grote zoekactie voor volgend jaa dan  ;D ;) :D

Groet,
Nick W

Platbuik

Het deel van de Swalm nabij de grens dan, vanwege de bomen voor de schaduw. Ook niet naast de deur, trouwens..... :-\
---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

Mars Muusse

Neem eens een kijkje hier:
http://www.loegiesen.nl/toponiemen/Swalm.htm

En je waant je weer even in Frankrijk. Theo, een curtisii-tje zou er echter ook niet misstaan!

Maar Boyeria, tsja? Wat ik me wel afvraag is waarom we Orthetrum albistylum hier in Nederland niet hebben. Vele malen algemener, en eisen van lik-me-vestje... (voor zover ik kon nagaan). Maakt die nog 's een sprongetje noordwaarts in Duitsland?

Goyatlah

Albistilum is vast ergens veel algemener, maar tot nu toe is dat een van de soorten die ik nooit ergens gezien heb.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

RubenWinter

Ik heb albistylum ook pas 1 keer gezien, vorig jaar in de Jura bij een vennetje (waar overigens alle 4 soorten oeverlibel zaten).
Groeten,

Ruben Winter

Ben Kruijsen

in de Brenne (Midden-Frankrijk) is de soort algemeen in oeverzones van de meertjes. Ik had soort ook in de Vogezen (omgeving Monthureux -sur-Saône) in 2006. Hier langs een deels beschaduwde poel met geen goede waterkwaliteit (koeien komen hier drinken en er was veel flab in het water). Zie de foto.Bij deze poel vloog ook de Metaalglanslibel.

Mars Muusse

Citeer
Hier langs een deels beschaduwde poel met geen goede waterkwaliteit (koeien komen hier drinken en er was veel flab in het water).
Precies. Plasjes in koeienweilanden, volgescheten met een oevervegetatie van niks, meestal hooguit wat pitrus of zo. En beesten dan vaak gewoon in aantal.


Goyatlah

Ik zie dit topic net weer, albistilum hoort in deze diskussie niet thuis, heel ander beest.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's