Eeuwige glorie lonkt: zit Boyeria in Nederland?

Gestart door VJKalkman, juli 29, 2010, 22:22:12 PM

Vorige topic - Volgende topic

VJKalkman

Afgelopen week ontving ik een bericht wat nauwelijks geloofwaardig leek: Boyeria Irene was aangetroffen in Landkreis Celle wat ongeveer 30km ten NO van Hannover ligt. Dit ligt op minder dan 250 km ten oosten van Nederland op de hoogte van Zwolle. De waarnemer, Hans-Joachim Clausnitzer, is een goede libellenwaarnemer die onder andere veel werk heeft gedaan op de Lunerburger heide. Op mijn verzoek om meer informatie (waarin ik ook mijn ongeloof liet doorschemeren) kreeg ik de onderstaande mail. Deze mail maakt duidelijk dat de soort zeker al sinds 2008 aanwezig is, door meerdere mensen is gezien en dat er sprake is van meerdere populaties. De soort was in Duitsland tot nu toe alleen bekend van enkele waarnemingen in het uiterste zuiden en het betreft hier dan ook een ongelofelijke uitbreiding van het verspreidingsgebied. Het meest verrassende is dat er tot nu toe helemaal geen aanwijzingen waren dat de soort zich uitbreid. Het is op het moment nog onduidelijk of Boyeria een grote sprong voorwaarts heeft gemaakt en daarbij een groot gebied heeft overgeslagen of dat er wel degelijk nog onontdekte populaties in het tussenliggende gebied aanwezig zijn.
Iets wat deze waarneming ook duidelijk maakt is dat de soort ook in Nederland en België zou kunnen opduiken. De soort vliegt bij grotere, ten minste deels beschaduwde beken. Plekken die wat betreft biotoop geschikt lijken zijn de Slinge in de Achterhoek, de Dinkel in Twente, het Geldernsch-Niers Kanaal in Midden Limburg en de Beerze in Brabant. Ga zoeken! Het lijkt onmogelijk maar wie eeuwige glorie ambieert  moet misschien wel geloven in het onmogelijke.
Vincent Kalkman

At the 30. 08. 2008 Mrs. Thomes found a dragonfly laying eggs in the river Örtze in Lower Saxony in North Germany (Landkreis Celle). She could catch the dragonfly and made a foto. But she was so surprised, that she didn´t wrote over Boyeria.
2009 there was found a Exuvie from Boyeria irene, I heard of this, but I didn´t believe it.
This year 2010 I spoke with Mrs. Thomes. With friends we looked than at the river Örtze and we found Boyeria irene 17. 07. 2010
.
At the same day Mr. Arlt found two Exuvien from Boyeria in a small river not very far from the Örtze.
Than I heard from Mr. K. Krieger: he visited an Exuvien-Seminar at Sunder (NABU Nature Station in Winsen/Aller Landkreis Celle). He drove from Celle to Winsen crossing the river Örtze. He stopped and collected some Exuvien from Cordulegaster and two unknowned Exuvie. The two are from Boyeria irene.
With a friend I looked for Exuvien (there was no sun, to lock for the dragonflies) and we found 12 Exuvien from Boyeria irene.


frankneijts

En dan de vraag die zich, althans bij mij, onmiddellijk opdringt: waar zijn de foto's? Of tenminste toch die ene van mevrouw Thomes? Ik bedoel: vóór ik de Beerze of de Dommel af ga struinen wil ik wel wat meer zekerheid natuurlijk.... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'


RubenWinter

Thomes of Thomas kan ook een achternaam zijn  :P
Groeten,

Ruben Winter

frankneijts

Ik ben er van uit gegaan dat het, zoals het er ook staat, gewoon mevrouw Thomes is maar dat zal me verder een biet zijn: eerlijk gezegd ben ik vooral (eigenlijk alleen maar...) geinteresseerd in de foto die ze gemaakt heeft van die Schemerlibel daar in de rivier de Örtze......
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Platbuik

Citeer...Barabara Thomas...

Dit moet dan "Bizarbara Thomas" zijn, neem ik aan!
Opwindend nieuws, hoor, tsss.....
Als er foto' zijn, dan check ik de Beerze wel de komende weken  :duim:
---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

ronald

het kan niet gek genoeg voor die libellen lijkt het wel, nou dan wacht ik de soort gewoon op bij een krabbenscheerslootje hier in de buurt  :rolleye:
groeten, Ronald van Seijen

ewoudploeg

Als je me vertelt welk slootje je checkt, zal ik er vooraf wat huidjes in hangen. Dat maakt het wat leuker voor je.

Maar dit is wel heel wonderlijk nieuws zeg!! Ik had het aanvankelijk ook niet geloofd als zo'n mailtje in mijn mailbox gevallen was. Maar met meerdere waarnemers, foto's en huidjesvondsten is het ineens wel geloofwaardig, zeker als de naam Clausnitzer opduikt. Maar eens bekijken of we deze soort ook in de Nederlandse huidjesgids moeten gaan behandelen..... Het moet niet gekker worden zeg!
Ewoud
www.cbrochard.com/exuviae
http://www.flickr.com/photos/ewoudploeg/

Peter Hoppenbrouwers

hoofdstukje "worden snel verwacht' soorten erbij... ;)
Groet,

Peter Hoppenbrouwers

Libellenwaarnemingen Nijmegen e.o.
http://nijmegen.waarneming.nl
Flora & Faunawerkgroep Gelderse Poort
https://ffgelpoort.waarneming.nl

ewoudploeg

Dat hoofdstukje bestaat al, maar dit is weer zo'n twijfelgeval... Vincent geeft aan dat het onduidelijk is of de soort een sprong heeft gemaakt, of dat ze misschien al langer aanwezig zijn. Breidt ie zich snel uit, dan is het goed om 'm op te nemen, bljkt dat de soort al langer op zo'n plek stilzwijgend voorkomt, dan niet. Maar fijn, daar gaan we eens over in discussie met de betrokkenen.
Ewoud
www.cbrochard.com/exuviae
http://www.flickr.com/photos/ewoudploeg/

marcel123

#11
Vincent heeft al eens eerder de terugkomst van de gaffellibel voorspeld. De locatie klopte (nog) niet.

Jeroen Nagtegaal

Ik zit nu een 50 km ten ZW van Hannover, morgen schijnt het goed weer te worden. Maar wat zijn de eisen van waterkwaliteit. Als er suggesties komen van de Dommel ed. dan lijken me in NL, de Swalm en Tungelroyse beek ook geschikt, maar dan zijn er in Duitsland ook nog vrij veel andere geschikte stroompjes. Ik ga er in elk geval extra op letten, maar vraag me af wat de eisen zijn voor de waterkwaliteit, evenals bodem en watervegetatie.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Goyatlah

Eisen? Denk kompleet onduidelijk. Wat ze in Zuid-Europa willen is goed beschaduwd behoorlijk stromend water (Portugal en Sardinie). In Sardinie was het beest altijd vergezeld van Vroege Glazenmaker. Vegetatie lijkt niet van invloed. In Portugal zat het beest eigenlijk overal wat min of meer aan deze omschrijving voldoet, in Sardinie wat minder (kan aan het zoekgedrag van de onderzoekers hebben gelegen, of omdat geschikt biotoop minder aanwezig was, kwait nait). Maar habitat naar het noorden toe te extrapoleren is heel gevaarlijk - en leidt waarschijnlijk tot niets)
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Weia

In Zuid Frankrijk ook tamelijk snel stromde beschaduwde beekjes. Met rotsbodem – en dat hebben wij helegaar niet. Vergezeld van beide tanglibellen enzo.
Ben wel benieuwd naar het precieze Duitse biotoop.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

VJKalkman

Gisteravond de bewijsfoto's van Hans Joachim Clausnitzer ontvangen. Deze laten weinig te wensen over. Bij een korte waarneming kan Boyeria verward worden met Cordulegaster (donker achterlijf met ringetjes) of met Aeshna cyanea (heeft een soort van lantaarntje op het achterlijf). Er zijn weinig huidjes die makkelijker te herkennen zijn dan die van Boyeria: stekelig uiterlijk, achterrand van de kop hoekig en vaak een licht vlekje op de bovenkant van s8.

Vincent

VJKalkman

Hierbij nog een foto van een adult. De gegevens van de foto's zijn: 'Some pictures made in the Örtze in Lower Saxony in the river Örtze. The Exuvie: 26. 07. 2010 and the Imago: 21. 07. 2010'

Vincent

JohanvantBosch

Weinig ruimte voor twijfel inderdaad. Erg spectaculair!

Weia

De soort is eigenlijk met niets te verwarren, het is een heel apart beest.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

robvdh

Erg leuk nieuws! Een grote sprong inderdaad, maar libellen maken wel vaker grote sprongen (denk aan L.albifrons, G.flavipes en O.cecilia). Klinkt als een uitdaging, ik ga zeker opletten in Brabant de komende weken.

Ik ken de soort niet, maar op grond van afbeeldingen lijkt de enige soort waarmee je hem kunt verwarren een vrouw blauwe glazenmaker (ook groenig met achterlicht en zit ook langs beschaduwde beken). Kan iemand me wat vertellen over gedrag en herkenning?
-Vliegt ie vooral 's avonds of ook overdag en alleen in de schaduw of ook in de zon?
-Heeft ie een snelle vlucht zoals de aeshna's of een tragere?
-gaan ze vaak zitten of niet?
-De vlekken op de top van de vleugel zijn die er altijd en kun je die in de vlucht ook zien?

Rob

Weia

Het is een heel contrastarme soort en daardoor volgens mij nergens mee te vergelijken. Verder graag in de schaduw of de schemering, beetje slome vlieger (althans is mijn indruk), gaat graag zitten, maar dan onder overhangende takken enzo. 
Eenmaal was ik erg blij met ze. We liepen met zware rugzakken en speurden in het begin van de schemering naar een plekje voor de tent (wil kamperen). Ons tempo lag speurenderwijs niet hoog, heel wat muggen kwamen op onze voortreffelijke zweetlucht af, maar daar kwamen weer schemerlibellen op af die ze vlak boven ons hoofd achter elkaar opvraten!
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Bertusvr

Wat een prachtige libel is dit toch. Juist die hele rustige, kleuren maakt hem fantastisch mooi.

Goyatlah

Mannetje draait rondjes van een paar meter tot hooguit enkele tientallen meters lang en 1 a 2 meters breed. Of ze in de schaduw vliegen kun je niet zeggen. Wel als het 35 graden is maar bij 25 graden ook? Rustige vlieger, die nauwelijks lijkt te gaan zitten. (Heb ik het dus over territoriale mannetjes)
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Mars Muusse

Ik zit op dit moment in de Dordogne, waar de soort niet zeldzaam is. Vorige week vloog een copula langs over een stuwmeer, in beboste omgeving (dus stilstaand water). De bodem was ook daar stenig (leisteen hier). Enkele beesten bij elkaar vlogen vandaag nog over een snelstromende beek. Aan een kant gemengd bos, aan de andere oever een weiland met (Limousin) koeien. Helder fris water (het begin van de rivier La Dronne, waar ik tot nu toe tevergeefs tracht de lokatie te vinden van Macr sple die hier schijnt te vliegen). Het is de bovenloop, maar een paar decimeter diep, snel stromend water. De dieren patrouilleren vlak over het wateroppervlak, ze vliegen vrij rustig en hangen als Oxyg curt regelmatig stil voor openliggende boomwortels langs een steile oever. Ze hebben een heel sterke voorkeur voor de beschaduwde stukken, misschien dat je je dan ook het beste kunt richten op west-oost beken in Nederland, je hebt dan altijd schaduw.
Vandaag was DE begeleidende soort toch wel Calo virgo, in groot aantal, maar die soort is hier werkelijk overal te vinden, dat zegt waarschijnlijk niet zo veel?

Jeroen Nagtegaal

Ik heb een 500 meter beek afgelopen ca 50km ZO van Hannover, helaas geen perfect weer maar zag er redelijk goed uit als ik het zo hoor/lees. Daar zat ook wel Bos maar vooral nog Weidebeek, maar vooral Kanaal en Snuffel, ook wel Metaalglans, Keizer, Oever en Breedscheen en Bloedrode Heide. Stukken waren stenig.

De stroomrichting van beken zal weinig uitmaken aangezien de meeste beken weer meanderen. Daarbij weer denkend aan Limburg is de Geul (Heeft Kl. Tang gehad) wellicht een mooie optie?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Goyatlah

Geul kan best, lijkt me. Wat M.splendens betreft - hoe laat ga je op zoek? Meeste beesten zijn na 10 uur wel vertrokken, en na 11 uur hoef je denk ik niet meer te zoeken. Vroeg op dus...
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

JohanvantBosch

Citaat van: Goyatlah op augustus 01, 2010, 21:20:10 PM
Geul kan best, lijkt me. Wat M.splendens betreft - hoe laat ga je op zoek? Meeste beesten zijn na 10 uur wel vertrokken, en na 11 uur hoef je denk ik niet meer te zoeken. Vroeg op dus...
Heb de soort zelf nooit gezien, maarr... misschien is dit temperatuursafhankelijk? Dan zou het in Frankrijk anders kunnen zijn dan in Portugal?

Goyatlah

Tuurlijk, maar als hij niet te vinden is, kan dat een verklaring zijn.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

frankneijts

Voor wie geinteresseerd is in Macromia en een beetje Frans kent: http://www.inra.fr/opie-insectes/observatoire/odonates/m_splend.htm O.a. blijkt hieruit dat mannetjes inderdaad enige uren per dag ergens anders uithangen dan aan de (voortplantings-)waterkant. Maar dat is niet zo vreemd: Bronlibellen bijv. doen dat ook.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

M.Haverkamp

Vorig jaar de schemerlibel 2 weken kunnen bestuderen boven het beekje op de camping in Zuid-Frankrijk, mijn zoontje ving larven in de poeltjes. In de avond kwamen ze op de parkeerplaats voor het huisje. Het beekje stelde erg weinig voor, toen wij aankwamen stond het droog op een aantal plekken na, kennelijk hadden ze er geen last van. Na regenbuien veranderde de beek in een behoorlijk pittig stroompje, maar nog steeds niet meer dan een beekje. Ok hier stenige bodem.

Ben benieuwd naar verdere zoekresultaten in Duitsland, wellicht zitten ze ook in Noord-Frankrijk en Belgie?