Gladde slang

Gestart door acherontia, juli 29, 2010, 19:07:22 PM

Vorige topic - Volgende topic

acherontia

Vandaag zag ik en vrij forse gladde slang liggen, kennelijk op het punt om te gaan vervellen, want hij had blauwe ogen. Toen ik na een half uur nogmaals ging kijken (camera opgehaald) was de slang verdwenen, het regende intussen ook. Is er een kans dat deze morgen zich weer op dezelfde plek bevindt, zijn slangen trouw aan een zonplek?

Jeroen

Jeroen Nagtegaal

Slangen hebben enige mate van plaatstrouwheid, maar hoeven zeker niet elke dag op hetzelfde moment ergens te liggen. Het zal veelal toch toeval blijven.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

acherontia

Hoi Jeroen,

Bedankt voor je reactie. Ik rijd dagelijks met de auto langs de plek en zal kijken of ik de slang nogmaals zie. Gisteren stopte ik op de plek om wat planten te plukken voor mijn rupsen. Toen struikelde ik bijna over de slang, waarvan ik in eerste instantie dacht dat ie dood was. De kop bewoog echter. Toen ik na een half uur terug kwam van het plukken van de tak lag ie er nog, weer een half uurtje later was ie helaas vertrokken, terwijl ik toen mijn camera bij mij had en de slang heel mooi vrij lag.... 

Jeroen

belle

Ik heb een ervaring met een ringslang die op het punt stond van vervellen. Deze bleef dagenlang steeds op dezelfde plek terugkomen om te zonnen. Ook de vervellingshuid vond ik daar terug. Mogelijk zijn ze in zo'n periode wat honkvaster (omdat ze niet jagen?).
Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721

acherontia

Hoi Tjitske,


Bedankt voor je reactie. Ik heb ook ervaring met een zeer plaatstrouwe ringslang bij een ven op de hei. Die lag 's ochtends steevast op dezelfde plek en schoot het water in als je eraan kwam, zat er toentertijd zelfs meerdere jaren. Ook met adders heb ik de ervaring dat ze vaak op dezelfde plek zonnen. Gladde slangen kom ik maar af en toe tegen en ik heb nog nooit op exact dezeflde plek een gladde slang meerdere keren gezien. Ik heb vandaag mijn camera bij me en op weg naar huis ga ik zeker kijken of de slang er weer ligt, eventuele foto's zal ik hier plaatsen.

Jeroen