Kleine Karekiet of Rietzanger?

Gestart door Marije, juli 19, 2010, 20:20:51 PM

Vorige topic - Volgende topic

Marije

Deze heb ik vandaag gezien bij een vogelkijkhut. Ik weet van andere vogelaars dat daar een Rietzanger nestelt.
Vandaag dit vogeltje eindelijk na vele uren wachten kunnen fotograferen. Nu zegt iemand anders dat het een Karekiet is. Als ik echter goed mijn boekje bestudeer kom ik toch op de Rietzanger uit.

Bij mij gaf de doorslag dat bij de Rietzanger de ogen wat dieper liggen, zoals ook op mijn foto.
Toch ben ik nu aan het twijfelen gebracht.

Wie kan mij uitsluitsel geven?

Guus Peterse

Kleine karekiet of bosrietzanger, maar in elk geval geen rietzanger.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Harm058

Ik ben het met Guus eens, heb je goed naar de zang geluisterd? dit kan goed de doorslag geven!
Groet!
Harm Dijkstra

Leeuwarden


HPM

Citaat van: Marije op juli 19, 2010, 20:20:51 PM
Deze heb ik vandaag gezien bij een vogelkijkhut. Ik weet van andere vogelaars dat daar een Rietzanger nestelt.
Vandaag dit vogeltje eindelijk na vele uren wachten kunnen fotograferen. Nu zegt iemand anders dat het een Karekiet is. Als ik echter goed mijn boekje bestudeer kom ik toch op de Rietzanger uit.

Bij mij gaf de doorslag dat bij de Rietzanger de ogen wat dieper liggen, zoals ook op mijn foto.
Toch ben ik nu aan het twijfelen gebracht.

Wie kan mij uitsluitsel geven?

Vergelijk je foto eens met deze. http://waarneming.nl/soort/info/48
dan zie je gelijk dat het geen Rietzanger is.


--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

Marije

Harm: aanvullende informatie die ik van dit vogeltje heb. Hij heeft een nestje in het riet. Ze fourageren ook in het riet.
Wat mij opviel is dat voordat ze terugkomen op het nest, de ouder eerst zich laat horen. Het zijn van die prrrrrrt geluidjes. Ik weet niet hoe ik het anders moet formuleren.

Heb je hier iets aan?


Herman: ja ik zie nu ook dat het geen Rietzanger is.

Marije

Iedereen bedankt voor het meedenken.  :duim:
Ik heb hem nu ingevoerd als Kleine Karekiet: http://waarneming.nl/waarneming/view/49076584

Afwachten nu maar of hij wordt goedgekeurd.

Marije

jammer dat ik verder geen reacties meer krijg. Want het blijft dus nog steeds onzeker wat het is.
Ook is er nog steeds geen goedkeuring op mijn waarneming. Dus blijkbaar is er nog twijfel of het de Kleine Karekiet wel is.

Iemand anders nog een suggestie wat het dan wel zou kunnen zijn?

Certhia

De olijfgroenige zweem en de lichte zooltjes doen mij sterk naar bosrietzanger neigen.




Groetjes Marc

Vincent Hart

Hoi Marije, probleem bij kleine karekieten/bosrietzangers is dat ze vaak alleen met zeer gedetailleerde foto's (of idd adhv de zang) op soort te brengen zijn. Dat je foto niet is goedgekeurd, betekent daarnaast niet dat je waarneming niet 'klopt', maar simpelweg dat 'ie niet beoordeeld is. Alleen bij 'Niet Goedgekeurd' moet je je zorgen maken  ;)

Afgaande op het commentaar van Marc is het misschien geen gek idee om je waarneming te wijzigen naar 'onzekere bosrietzanger'. Dan kan 'ie met die determinatie goedgekeurd worden  :duim:
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Marije

Vincent en Marc, bedankt voor jullie reacties.  :duim:

Vincent: ik ga hem aanpassen zoals jij hebt voorgesteld.  :duim:



Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

frankneijts

Citaat van: vincenthart op juli 29, 2010, 11:19:21 AM
Hoi Marije, probleem bij kleine karekieten/bosrietzangers is dat ze vaak alleen met zeer gedetailleerde foto's (of idd adhv de zang) op soort te brengen zijn. Dat je foto niet is goedgekeurd, betekent daarnaast niet dat je waarneming niet 'klopt', maar simpelweg dat 'ie niet beoordeeld is. Alleen bij 'Niet Goedgekeurd' moet je je zorgen maken  ;)

Afgaande op het commentaar van Marc is het misschien geen gek idee om je waarneming te wijzigen naar 'onzekere bosrietzanger'. Dan kan 'ie met die determinatie goedgekeurd worden  :duim:

Citaat van: Certhia op juli 29, 2010, 11:00:30 AM
De olijfgroenige zweem en de lichte zooltjes doen mij sterk naar bosrietzanger neigen.




Groetjes Marc

De foto is wat overbelicht waardoor de kleur niet zo goed te beoordelen is. Bovndien vraag ik me af of "lichte zooltjes" wel een kenmerk van Bosrietzanger zijn.... Dan misschien nog eerder de donkere nagels, in dit geval eerder een 'pointer' voor Kleine Karekiet. Ook het "circumstantial evidence" dat Marije toevoegt ("nestje in het riet", "fourageren in het riet" en vooral die "prrrrrt geluidjes"!) wijst toch allemaal meer naar Kleine Karekiet.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Vincent Hart

Zullen we er dan maar onzekere kleine kar van maken?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

frankneijts

Citaat van: vincenthart op juli 29, 2010, 13:03:39 PM
Zullen we er dan maar onzekere kleine kar van maken?

Zou mijn voorkeur hebben... Maar wellicht heeft Marc nog iets achter de hand of anderszins een opmerking? Het zal wel duidelijk zijn, ook voor Marije, dat determinatie Bosriet/Kleine Kar op basis van alleen een foto tricky kan zijn.....
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Marije

Frank, ik had inderdaad in de gaten dat het dit heel lastig is om goed te bepalen wat het is.
Ik ben al weken bezig om dit vogeltje beter op de kiek te krijgen, maar het is me tot nu toen nog steeds niet gelukt.
Dit is tot nu toe de beste foto. (althans in mijn beoordeling). Ik ga nog even kijken wat ik nog meer heb en plaat het hier. Misschien helpt dat jullie nog verder op weg.

Marije

Hier heb ik nog een andere foto. Helaas wel wat met zijn kop weggedraaid. Het is een uitsnede uit een onverkleinde foto. Hopelijk kunnen jullie hier wat mee.

Marije

Ik zit net in tip en tricks te lezen en kom daar deze topic tegen: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=103517.0.html


Het eerste geluid wat Herman in zijn bijdrage laat horen is overduidelijk het prrrrrt geluid zoals ik dat gehoord heb.

HPM

Maar het prrrt-geluid van Kleine karekiet is maar moeilijk te onderscheiden van het prrrt-geluid van Bosrietzanger.
Overigens ik ook het fourageren in riet geen uitsluitend kenmerk. Bosrietzangers doen dat ook,
zoals Kleine karekieten ook in struiken fourageren.

--
Groeten, Herman van der Meer



Herman van der Meer

frankneijts

Citaat van: HPM op juli 29, 2010, 17:53:58 PM
Maar het prrrt-geluid van Kleine karekiet is maar moeilijk te onderscheiden van het prrrt-geluid van Bosrietzanger.
Overigens ik ook het fourageren in riet geen uitsluitend kenmerk. Bosrietzangers doen dat ook,
zoals Kleine karekieten ook in struiken fourageren.

--
Groeten, Herman van der Meer


Als je mijn bijdrage goed leest Herman zie je dat ik nergens praat over "sluitend kenmerk", sterker: ik heb e.e.a.  behoorlijk voorzichtig 'neergezet': "circumstantial evidence" en "wijst meer naar"...... Overigens zou ik het bedoelde geluid van Bosrietzanger niet als "prrrrt" willen omschrijven, van Kleine Kar wèl....
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

HPM

Ik heb het (denk ik) goed gelezen Frank en ik was het met de strekking helemaal eens. Zo bedoelde ik het dan ook niet maar Marije pikte en één kenmerk als bewijs uit wat jij terecht alleen samen met andere kenmerken als indicatie noemde. Ter vergelijking noemde ik het fourageerbiotoop.
Ik weet niet hoe een beginneling dat geluid van Bosriet zou omschrijven. Op mij maakt het een wat 'hesere' indruk, minder scherp. De beschrijving 'prrrrt' lijkt mij in ieder geval niet overtuigend genoeg om tot een Kleine karekiet te besluiten.
Als iemand vraagt naar een bruinig vogeltje in het riet wat 'prrrt' zegt zal ik waarschijnlijk als eerste Kleine karekiet suggereren, maar meer dan suggereren zal het niet worden.

--
Groeten, Herman van der Meer

Herman van der Meer

Marije

Herman, ik zal ook niet stellig beweren dat het de Kleine Kar is, daarom heb ik mijn vraag hier ook gesteld.
Wel ben ik overtuigd van jouw eerste geluid. Het klonk zeker niet als het tweede.

En ja als beginneling vind ik het lastig om goed een geluid te verwoorden.
En ik snap dat het voor gevorden lastig is om te snappen wat een beginner bedoelt.