RESPECT voor de natuur??

Gestart door Tim Raats, juli 28, 2010, 19:56:42 PM

Vorige topic - Volgende topic

Tim Raats

Hoi,

Het lijkt wel een beetje een terug kerend onderwerp, maar blijkbaar is er toch behoefte aan  :'( .

Vandaag naar de Millingerwaard geweest en daar bij diverse waterpartijen beplantingszones aangetroffen die voor praktisch een derde zijn vertrapt. Is dit nu echt nodig? Zelf ben ik meer fotograaf dan libellenspotter en begrijp best wel hoe gaaf het is om een mooie foto te maken. Echter met kennis van de beesten en geduld is het ook mogelijk zonder al te veel schade aan te richten.

Voor mij dit jaar al de zoveelste locatie waar de natuur door de hobby een grote klap lijkt te krijgen. Denk eerst eens na alvorens je voetafdruk in de natuur achter te laten. Observeren en dan twee stapjes is veel beter dan 30 stappen en nog niks. De soort waar het hier om gaat is overigens ook nog niet eens zo heel lastig.

Degene die het aangaan zullen dit wel niet eens lezen, maar ik ben het dan in ieder geval tot de volgende locatie weer kwijt. Jammer genoeg tref je de daders nooit aan  :police:

Groeten,

Tim Raats

ronald

blijft goed hoor, om dit zo nu en dan weer even onder de aandacht te brengen, dat houdt ons allemaal scherp, want soms doe je gewoon net even die paar stapjes teveel omdat het 'gewoon' wordt.
maar je hebt er idd horken bij die nergens voor terugdeinzen, en vorig jaar had ik er eindelijk eens eentje te pakken op de catspoel, de oostelijke witsnuitlocatie. die heb ik met woorden behoorlijk afgedroogd, en hij is zelfs met een sprint het gebied uitgedenderd toen ik hulptroepen ging bellen. ik moet zeggen dat ik dat wel heel fijn vond om er ook eens eentje zo te pakken te nemen. hij kwam uit den haag, heeft de libel waar hij voor kwam niet gezien (en gevangen, hij zwaaide er ook nog met een net rond omdat hij daar recht op had...) ondanks dat deze vlak achter hem ging zitten (heb ik maar niet gezegd  ;D  ), dus dat zal wel een fijn ritje huiswaarts geweest zijn, haha.
ik heb overigens ook bekende libellenmensen de zaak flink plat zien trappen in naam van onderzoek, bij het huidjeszoeken werd alles gewoon platgewalst, ook dat is iets waar we met zijn allen scherp op moeten zijn, ook bij onszelf.
groeten, Ronald van Seijen

ronald

ojah, met woorden afdrogen betekent niet dat ik er op los gescholden heb hoor, ik hem keer op keer alleen maar om een goede reden gevraagd waarom hij zich zo gedroeg, en dat viel hem al zwaar genoeg, want als je zo doet weet je donders goed dat je fout bezig bent.
dus mocht iemand nog eens zo'n type treffen, blijf rustig, laat ze zichzelf maar ingraven met onzinnig praat  ;)
groeten, Ronald van Seijen

Jeroen Nagtegaal

Bedenk je ook dat in de Millingerwaard vee loopt en je niet op wegen en paden hoeft te blijven! Maar enig beleid met het betreden van oevers kan nooit kwaad.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Tim Raats

Hoi Jeroen,

Het niet op de wegen en paden hoeven te blijven levert hier uiteraard de grote plus op. Geweldig gebied met veel soorten en praktisch alle mogelijkheden, maar moeten we dan net weer iets te ver gaan? De schade die hier is aangericht had te maken met diverse schoenmaten en geen hoeven er stonden er genoeg om echte "beesten" uit te sluiten.

Groeten,

Tim

Ericetorum

Ik ben het helemaal met je eens Tim.
Afgelopen zondag ben ik daar ook geweest en zag ook dat helaas al hele paden door het riet waren gewalst.

Het is mij al eerder eens opgevallen dat veenmos in een mooi, afgelegen stukje natuur enkele dagen na een door mij gemelde waarneming vol stond met voetstappen.
Kan toeval zijn, maar toch... Het was in ieder geval weken later nog steeds zichtbaar. Onlangs heb ik ergens anders een mooie waarneming gedaan en deze "uit voorzorg" maar niet op waarneming gemeld maar direct bij de terreinbeheerder.
Met vriendelijke groet,
Eric Hartgers

www.flickr.com/photos/60727740@N03/

JohanvantBosch

Het viel mij laatst ook op op een plek voor Bronlibel, waar je een erg mooi vlonder hebt, waarover je goed kunt lopen. Schitterende manier om ze te zien, je hoeft geen stap van het vlonder te doen. Toch was er op 1 plek flink door de vegetatie gewalst....

Jeroen Nagtegaal

Bij die Bronlibel gaan ook vele gewone toeristen van de paden. Vorig jaar gezien dat SBB toch al snel enkele mensen bekeurde. Op dat deel wordt ook niet gewaarschuwd, maar direct geschreven.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Ericetorum

Klopt, het zijn ook niet alleen libellenliefhebbers die de oorzaak zijn. In de natuur lopen ook veel vlinder-, insecten-, vogel-, plantenliefhebbers, fotografen, toeristen, dieren, etc. Ik denk dat het goed is niet alleen oog voor (in dit geval) libellen te hebben maar juist voor de andere voorkomende flora en fauna. Om snel een foto van een zeldzame soort te maken en er naar toe te rennen kan je bijvoorbeeld eenvoudig een veel zeldzamere plant over het hoofd zien. Ik heb al meerdere keren meegemaakt dat erg zeldzame grassen simpelweg worden weggetrokken om een mooie foto van een algemeen voorkomende orchidee te kunnen maken. Jammer maar het gebeurd als je geen weet hebt van wat er allemaal in de natuur voorkomt.

Al met al erg jammer dat dit soort dingen gebeurd; het resultaat is vaak dat de mensen die er wel goed mee omgaan er op worden aangekeken en te horen krijgen: "daar heb je er weer zo'n "natuurliefhebber" met z'n camera...".

Libellen hebben, vind ik, het voordeel dat ze rondvliegen. Wil je dan zo graag een foto van een soort maken; met een beetje geduld komen ze vanzelf in de buurt. Wanneer de omgeving kwetsbaar is het m.i. dus helemaal niet nodig overal doorheen te banjeren...
Met vriendelijke groet,
Eric Hartgers

www.flickr.com/photos/60727740@N03/

Denro

Hallo Allemaal,

Tim gaf het in eerste instantie al aan: het is een vaak terugkerend onderwerp.

Daarom is hier tegenwoordig een algemene topic voor gemaakt.

Zie:

http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=111737.msg750851.html#new

Door de krachten te bundelen komen we hopelijk verder  :duim:
Groeten, Dennis Rensen

Mijn waarnemingen (NL):

Mijn waarnemingen (Buitenland):