Heidelibel? welke?

Gestart door stephspreeuw, juli 29, 2010, 16:46:11 PM

Vorige topic - Volgende topic

stephspreeuw

Deze gisteren gefotografeerd. Ik denk zelf dat hij in het rijtje heidelibellen gaat.
Maar weet niet welke het wordt, kan iemand mij een hint geven?

Bedankt,

Stephenie
Steph "Spreeuw" de Jong

Gert Veurink

vrouwtje steenrode

heeft wel wat kenmerken van zuidelijke (weinig zwart op borststuk, erg veel geel op poten) maar die afstaande legschede maakt t voor mij een steenrode
groet!
Gert Veurink



stephspreeuw

Citaat van: Gert Veurink op juli 29, 2010, 16:49:27 PM
vrouwtje steenrode

heeft wel wat kenmerken van zuidelijke (weinig zwart op borststuk, erg veel geel op poten) maar die afstaande legschede maakt t voor mij een steenrode
Dat idee had ik eerst ook maar durfde het niet uit te spreken.
Steph "Spreeuw" de Jong

Anne Hueber †

Citaat van: stephspreeuw op juli 29, 2010, 17:08:59 PM
Citaat van: Gert Veurink op juli 29, 2010, 16:49:27 PM
vrouwtje steenrode

heeft wel wat kenmerken van zuidelijke (weinig zwart op borststuk, erg veel geel op poten) maar die afstaande legschede maakt t voor mij een steenrode
Dat idee had ik eerst ook maar durfde het niet uit te spreken.

Heeft, volgens mij, toch wel enigszins de normale hoeveelheid zwart voor een heidelibel. Zuidelijke heeft veel minder, zie de foto van Theo Muusse:

Gert Veurink

Citaat van: Anne Hueber op juli 29, 2010, 17:22:50 PM
Citaat van: stephspreeuw op juli 29, 2010, 17:08:59 PM
Citaat van: Gert Veurink op juli 29, 2010, 16:49:27 PM
vrouwtje steenrode

heeft wel wat kenmerken van zuidelijke (weinig zwart op borststuk, erg veel geel op poten) maar die afstaande legschede maakt t voor mij een steenrode
Dat idee had ik eerst ook maar durfde het niet uit te spreken.

Heeft, volgens mij, toch wel enigszins de normale hoeveelheid zwart voor een heidelibel. Zuidelijke heeft veel minder, zie de foto van Theo Muusse:

tsja het is variabel, zie bijv. de veldgids. Maar er zit wel overlap in. Als ik deze was tegengekomen in het veld zou ik haar met meer aandacht bekijken dan de gemiddelde steenrode, maar goed, de legschede geeft uitsluitsel
groet!
Gert Veurink