Siberische Grijze Ruiter

Gestart door Edwin Russer, juli 28, 2010, 14:32:16 PM

Vorige topic - Volgende topic

Justin Jansen

Zag altijd veel van die Ruiters in een mix van habitat, dus zowel slik als op blokken (Wandering wat meer op blokken). Dus het strand is ook zo gek nog niet om af te zoeken.
M.v.g., Justin Jansen


UtrechtsVogelNet

Suggestie van Max vind ik een hele goede !!
I s bekend hoelaat de waarnmer de vogel nu eigenlijk heeft gezien en hoelang etc? Kent iemand de waarnemer uberhaupt?

Hopelijk tot morgen bij de kust ;-)  Moet werken maar ga uit voorzorg met de auto ...  :rolleye:

Grtz, Phil

Max Berlijn

Ik begreep dat Ferdy Hieselaar vanavond een "enge" ruiter heeft gezien vanaf de Zuidpier op de Noordpier, nadat de vogel vervlogen was is er nog gezocht op de plek door vogelaars op de noordpier maar niets gevonden. Grijze ruiter, witte buik, gele poten...misschien dan toch?

Groet Max
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Rob Halff

Citaat van: UtrechtsVogelNet op juli 28, 2010, 22:45:34 PM
Suggestie van Max vind ik een hele goede !!
I s bekend hoelaat de waarnmer de vogel nu eigenlijk heeft gezien en hoelang etc? Kent iemand de waarnemer uberhaupt?

Hopelijk tot morgen bij de kust ;-)  Moet werken maar ga uit voorzorg met de auto ...  :rolleye:

Grtz, Phil

Ik zou ook graag wat extra info over de waarneming willen hebben (zoals velen...) gedrag van de vogel (vliegerig, schuw, of juist op zijn gemak rustig fouragerend, exacte tijden, optrekkend met Steenlopers of juist alleen...misschien kan Roy Slaterus ons daar meer over vertellen...!?

Denk dat het zeker nog niet gedaan is en dat het zeer verstandig is om morgen maar ook de komende dagen met laagwater daar te gaan zoeken....

Vincent Hart

Heb Arno bij zijn waarneming om meer informatie gevraagd, laten we dat maar 'rustig' afwachten. En morgen lekker verder zoeken!
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

JohanvantBosch

Wij (een klein restje overgebleven mensen) hebben nog tot 21.15 gezocht op de Zuidpier, met het idee dat het water toen ook al flink gezakt was en de vogel dus mogelijk weer terug kon keren.... Daarna afgedropen. Het lijkt mij een goed plan om morgen bij laag water te zoeken...

Maarten Hotting

Mochten er morgen mensen langs Purmerend komen met nog een plekje vrij in de auto dan wil ik me wel aanbieden om mee te rijden. Heb helaas zelf geen vervoer. En dat openbaar vervoer (zeker in de vakantie) naar IJmuiden is ook niet alles.
Groet,
Maarten

Rikstar

beestje zit al lang in Zeeland ofzo (A)
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

JohanvantBosch

Citaat van: Rikstar op juli 29, 2010, 00:04:44 AM
beestje zit al lang in Zeeland ofzo (A)
Ik begrijp dat jij morgen in Zeeland gaat zoeken? O0  Lijkt me een goede zaak. Ik weet dat er vanavond ook al in Scheveningen is gezocht.


Rikstar

Misschien dat ik vandaag een rondje rond de Dollard maak :P

Citaat van: JohanvantBosch op juli 29, 2010, 00:07:41 AM
Citaat van: Rikstar op juli 29, 2010, 00:04:44 AM
beestje zit al lang in Zeeland ofzo (A)
Ik begrijp dat jij morgen in Zeeland gaat zoeken? O0  Lijkt me een goede zaak. Ik weet dat er vanavond ook al in Scheveningen is gezocht.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

UtrechtsVogelNet

De tijden voor hoog/laag/hoog water vandaag:
6:35
14:50
19:00

Ochtend zou dus best wel eens kunnen gaan lukken ...  :rolleye:
Ik hoop tot straks!




UtrechtsVogelNet

Waarom is eigenlijk nog niet bekend hoe laat de waarneming gisteren was?? Arno snapt toch ook dat de rest van NL op aanvullende info wacht?

Gr, Phil

Jan Zwaaneveld

Citaat van: UtrechtsVogelNet op juli 29, 2010, 07:38:07 AM
Waarom is eigenlijk nog niet bekend hoe laat de waarneming gisteren was?? Arno snapt toch ook dat de rest van NL op aanvullende info wacht?

Dat staat toch gewoon bij de waarneming? 11:30. Stond er gisteravond ook al volgens mij.
Lekker vogelen (mijn vogelblog)

Jan vH

Citaat van: Jan Zwaaneveld op juli 29, 2010, 08:19:19 AM
Citaat van: UtrechtsVogelNet op juli 29, 2010, 07:38:07 AM
Waarom is eigenlijk nog niet bekend hoe laat de waarneming gisteren was?? Arno snapt toch ook dat de rest van NL op aanvullende info wacht?

Dat staat toch gewoon bij de waarneming? 11:30. Stond er gisteravond ook al volgens mij.
Klopt, gisteren stond het er ook al.

Ik denk ook dat het slim is om bijvoorbeeld Westkapelle, Brouwersdam en dat soort plekken in de gaten te houden. Misschien dat ik morgen even ga kijken bij de Zeedijk bij Nijkerk.  ;D
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Rob Halff

Citaat van: Jan vH op juli 29, 2010, 08:23:41 AM
Citaat van: Jan Zwaaneveld op juli 29, 2010, 08:19:19 AM
Citaat van: UtrechtsVogelNet op juli 29, 2010, 07:38:07 AM
Waarom is eigenlijk nog niet bekend hoe laat de waarneming gisteren was?? Arno snapt toch ook dat de rest van NL op aanvullende info wacht?

Dat staat toch gewoon bij de waarneming? 11:30. Stond er gisteravond ook al volgens mij.
Klopt, gisteren stond het er ook al.

Ik denk ook dat het slim is om bijvoorbeeld Westkapelle, Brouwersdam en dat soort plekken in de gaten te houden. Misschien dat ik morgen even ga kijken bij de Zeedijk bij Nijkerk.  ;D

De Hondsbosche Zeewering nabij Camperduin is er ook niet echt ver vandaan....

MarcelHaas

Citaat van: Rob Halff op juli 29, 2010, 08:27:50 AM
De Hondsbosche Zeewering nabij Camperduin is er ook niet echt ver vandaan....

Gisteren is daar nog gezocht en zat er niets (wel veel Steenlopers in zomerkleed, twee Kanoeten en een Drieteenstrandloper in de Putten).

Jozef

Uit het artikel van T. Lindsey - die beide soorten in Australie onderzocht heeft - begrijp ik dat het bijna niet mogelijk is om een grijze ruiter buiten het broedkleed te onderscheiden en op soort te determineren. Hij geeft aan dat alleen mensen met veel ervaring met beide soorten ertoe in staat zijn en dan nog alleen op basis van de snavellengte ( 2mm overlap) en met wat geluk het geluid.
Is het in het licht hiervan niet beter om deze/onze vogel als grijze ruiter spec te behandelen?
gegroet
Jos

JohanvantBosch

Citaat van: UtrechtsVogelNet op juli 29, 2010, 07:38:07 AM
Waarom is eigenlijk nog niet bekend hoe laat de waarneming gisteren was?? Arno snapt toch ook dat de rest van NL op aanvullende info wacht?

Gr, Phil
Ik weet eigenlijk niet of Arno dat helemaal door heeft. Ik ken hem niet, maar ik begrijp (uit de verhalen gisteren in IJmuiden) dat hij geen fanatieke vogelaar is en alleen met zijn camera (zonder kijker) rondliep. Ik kan me dan voorstellen dat hij iets minder in deze hectiek zit dan wij.  ;D

Vincent Hart

Hier wat informatie uit het door Jos aangehaalde artikel: http://birdsqueensland.org.au/downloads/tattlers_comparison_table.pdf (lopende tekst onder de tabel!)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Vincent Hart

#80
Enige achtergrond over de waarneming nu op de site van Roy: http://www.ortolaantje.nl/grijze%20ruiter.html

EDIT: Blijkbaar is ook de roep gehoord en pleit die voor siberische.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Certhia

Citaat van: vincenthart op juli 29, 2010, 10:12:15 AM
Enige achtergrond over de waarneming nu op de site van Roy: http://www.ortolaantje.nl/grijze%20ruiter.html

EDIT: Blijkbaar is ook de roep gehoord en pleit die voor siberische.


Gruwelijke soort!

Jaap Denee

Citaat van: Rob Halff op juli 28, 2010, 23:02:30 PM
Ik zou ook graag wat extra info over de waarneming willen hebben (zoals velen...) gedrag van de vogel (vliegerig, schuw, of juist op zijn gemak rustig fouragerend, exacte tijden, optrekkend met Steenlopers of juist alleen...misschien kan Roy Slaterus ons daar meer over vertellen...!?

Zal ik het de volgende keer op een Post-it schrijven en op je voorhoofd plakken, Rob?  ;)  En hoe is het met je voeten?
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

cursorius

Citaat van: UtrechtsVogelNet op juli 29, 2010, 07:36:29 AM
De tijden voor hoog/laag/hoog water vandaag:
6:35
14:50
19:00

Ochtend zou dus best wel eens kunnen gaan lukken ...  :rolleye:
Ik hoop tot straks!





Ik vraag me af waar je dit vandaan hebt, het is laag water om 12.40 uur....

http://www.meteobeverwijk.nl/getijden.aspx

cursorius

IK heb gezocht van half negen tot half 11 maar zonder resultaat. Alleen een (echte) Kanoet, twee Bontjes, 5 Steenlopers, een Oeverloper en twee Tureluurs....

Leo (die kan wel janken want woont minder dan 7 km van de plek en was gewoon thuis!!!)

Certhia

Citaat van: cursorius op juli 29, 2010, 11:42:38 AM
Leo (die kan wel janken want woont minder dan 7 km van de plek en was gewoon thuis!!!)


Auw

cursorius

Via WestPalBirds:

<blockquote>Hi:

Below, find comments from a friend in Brisbane about the Tattler that has
turned up in Holland.

Regards,

Andy Paterson

---------- Forwarded message ----------

Date: 29 July 2010 08:12
Subject: Re: [WestPalBirds] * MEGA * Netherlands: Grey-tailed Tattler at
IJmuiden, 28 July 2010
To: Andy Paterson <andy.birds@gmail.com <mailto:andy.birds%40gmail.com> >

Andrew
Comments indeed. Grey tailed Tattler is very common here whilst Wandering is
scarce. These two species are very difficult to separate,even with lots of
practice. Here the call is regarded as the only useful I.D. Things like
length of nasal groove etc are rarely useful  on most birds,you need very
close prolonged views. However!!! Silly as it may sound habitat is very
important. Grey Tailed are almost always on open sand/mud and in large
groups, whilst Wandering are almost always on wave washed rocks and
platforms ,either singly or in ones and twos. This might sound a bit iffy
but it works very well!!  Which brings us to the Dutch bird which in a
country of vast mudflats has turned up on a rocky wall,just the place for
Wandering. However the Dutch are very thorough so time will tell. The posted
pics are not much use,bearing in mind how difficult  these two can be.
David
</blockquote>

Jaap Denee

Citaat van: cursorius op juli 29, 2010, 11:37:10 AM
Citaat van: UtrechtsVogelNet op juli 29, 2010, 07:36:29 AM
De tijden voor hoog/laag/hoog water vandaag:
6:35
14:50
19:00

Ochtend zou dus best wel eens kunnen gaan lukken ...  :rolleye:
Ik hoop tot straks!





Ik vraag me af waar je dit vandaan hebt, het is laag water om 12.40 uur....

http://www.meteobeverwijk.nl/getijden.aspx

Rijkswaterstaat denkt er anders over: http://live.getij.nl/getij_resultaat.cfm?location=IJMDBTHVN
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee


frankw

Citaat van: Jaap Denee op juli 29, 2010, 11:51:57 AM
Citaat van: cursorius op juli 29, 2010, 11:37:10 AM
Citaat van: UtrechtsVogelNet op juli 29, 2010, 07:36:29 AM
De tijden voor hoog/laag/hoog water vandaag:
6:35
14:50
19:00

Ochtend zou dus best wel eens kunnen gaan lukken ...  :rolleye:
Ik hoop tot straks!





Ik vraag me af waar je dit vandaan hebt, het is laag water om 12.40 uur....

http://www.meteobeverwijk.nl/getijden.aspx

Rijkswaterstaat denkt er anders over: http://live.getij.nl/getij_resultaat.cfm?location=IJMDBTHVN

Yep:
IJmuiden:
Hoogwater 06:35  116 cm NAP
Hoogwater 19:00  102 cm NAP
Laagwater 02:14  -87 cm NAP
Laagwater 14:50  -50 cm NAP