Excursie Millingerwaard

Gestart door Gert Veurink, juli 28, 2010, 09:14:44 AM

Vorige topic - Volgende topic

nick w


Peter Hoppenbrouwers

#31
Even de excursie in het heel kort, maak nog wel een verslagje, ik heb niet gefotografeerd vandaag, dus wie zijn/haar foto's in het verslag wilt zien, stuur me die even toe, uiteraard met naamsvermelding.

Om 10 uur begon de zon aardig door te komen en na wat lopen lieten de kanaaljuffers zich goed bekijken, zowel de mannen als de vrouwen, hier vlak erna de eerste malse bui, een paar plasjes verder de zwervende pantserjuffer, toen was het over 12-en en (toen nog) redelijke zon naar de zuidelijke glazenmaker gelopen, braaf beest, hing op zijn plek! af en toe een tweede exemplaar die snel weggejaagd werd.

Verdere soorten: watersnuffel, lantaarntje, gewone pantserjuffer, bruine winterjuffer, bruine glazenmaker, gewone oeverlibel, paardenbijter, grote keizerlibel, steenrode/bruinrode/bloedrode heidelibel, tengere grasjuffer (toch? zelf niet goed bekeken) en weidebeekjuffer.

iets vergeten?? ja toch...kleine/grote roodoogjuffer en houtpantserjuffer!
Groet,

Peter Hoppenbrouwers

Libellenwaarnemingen Nijmegen e.o.
http://nijmegen.waarneming.nl
Flora & Faunawerkgroep Gelderse Poort
https://ffgelpoort.waarneming.nl

Ton E.

Peter,

Ondanks de 2 buien(1 grote en een kleine) een hele mooie excursie in een prachtig gebied. Met goede soorten, ook voor sprinkhaanliefhebbers en plantenaanbidders...
Voor herhaling vatbaar!!

Ton

frankw

#33
Die tengere was een Lantaarn hoorde ik later. Ik heb er geen verstand van dus ik weet het niet.. Het betrof onderstaand beest.
Ik heb nog wel wat groeps foto's, die zal ik je later toe sturen.

Nogmaals bedankt voor deze leuke leerzame excursie. :duim:


Maar waar zat die Beekjuffer? Daar heb ik niets van mee gekregen.

Bertusvr

Inderdaad, leuke excursie met mooie soorten en door een mooi gebied. Bedankt Peter en Douwe. Weidebeek mannetje zat in het plasje wat kwam na het plasje van de zuidelijke glazenmakers.

nick w

Ik heb er ook erg van genoten. Maar die Bruine glazenmaker heb ik gemist, jammer. Ik heb misschien een scherpe foto van de Zuidelijke, die kan je dan krijgen.

Groet,
Nick W

nick w

Zuidelijke is niet beter dan dit; wie heeft 'm mooier? Dit is niets voor bij het verslag van Peter natuurlijk...

Groet,
Nick W

JohanvantBosch

Citaat van: nick w op augustus 08, 2010, 21:38:09 PM
Zuidelijke is niet beter dan dit; wie heeft 'm mooier? Dit is niets voor bij het verslag van Peter natuurlijk...

Groet,
Nick W

Maar wel herkenbaar... Leuk. Zo zie je er 0, zo zie je ze elke week, Nick  ;D

frankw

Doe mij die van jouw dan maar Nick.


Aiii  ;) :

ronald

de waarnemers die het beestje in Friesland zagen hebben het dus wel getroffen, ik kreeg een schitterende foto toegestuurd, en hij staat ook bij de waarneming:
http://waarneming.nl/waarneming/view/49266064

dit was wel bij heel goed weer, dan schijnt de soort vrij rustig te vliegen en regelmatig net als gevlekte glans lang vlak voor je stil te hangen. ik was er zelf bij iets minder goed weer, en toen was het een heel druk vliegding
groeten, Ronald van Seijen

marinissen

Wel scherp, maar ver weg en aardig wat ruis (200 mm - handmatig).

Het was een mooie dag in een heel mooi gebied.
groet,
Leo

marinissen

De Weidebeek is maar door een paar bekeken.
Ik had hem wel even op de foto gezet  ;) .
groet,
Leo

frankw

Leuke foto. Ach ik moet wat te wensen over houden, had vandaag al 6 nieuwe, ik ben dus zeer tevreden. :duim:

Maar wie weet er meer van die Grauwe Klauwier die er is gezien? Die had ik wel heel graag gezien. Zoiets is natuurlijk ook wel een gil waard, liever dan die Sprinkhaan. ;)

frankw

Citeeriets vergeten??
Houtpantserjuffer. :duim:

marcel123

Is de rups met zekerheid een Pauwoogpijlstaart? Deze moet een blauwe staart hebben en die heb ik niet gezien (ook niet op gelet trouwens). Wel is de waardplant van deze soort wilg..wat overeenkomt met onze pijlstaartrups.

marcel123

#45
Citaat van: JohanvantBosch op juli 31, 2010, 11:10:24 AM
allemaal niet smeren en ook allemaal korte mouwen...  ;D >:D
Tsja, twee dazen waren me die dag te snel af.
Citeer(en houdt van zwart)...
Als dat zo was had ik er veel meer moeten hebben lijkt me.

nick w

Citaat van: JohanvantBosch op augustus 08, 2010, 21:56:20 PM
Citaat van: nick w op augustus 08, 2010, 21:38:09 PM
Zuidelijke is niet beter dan dit; wie heeft 'm mooier? Dit is niets voor bij het verslag van Peter natuurlijk...

Groet,
Nick W


Maar wel herkenbaar... Leuk. Zo zie je er 0, zo zie je ze elke week, Nick  ;D

Gaan we volgende week weer kijken dan? ;)

Groetjes,
Nick W

frankw

#47
Ik wil een aantal foto's naar je op sturen Peter maar ik heb je email niet... (ik was het bijna vergeten)

Hier eentje:

Een volle laars voor een huidje, volgens mij werd er op meer 'actie' 'gehoopt' aangezien er meerdere camera's in de aanslag werden gehouden. ;)

frankw

Nog 2

Goyatlah

Volgens mij is dat Nick die op wat sensatie belust is  ;) ;D 8)
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Goyatlah

Heb het hele topic nu gelezen, en de thuisblijver (ik in dit geval) had dus ongelijk...  :( :'(
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

nick w

Citaat van: Goyatlah op augustus 15, 2010, 21:26:42 PM
Volgens mij is dat Nick die op wat sensatie belust is  ;) ;D 8)

Lijkt wel, maar is niet  ;D  dit is Kim

Groet,
Nick W

Peter Hoppenbrouwers

leuke foto's, voor huidjes moet je af en toe te ver in het water gaan...je weet maar nooit... 8)


PS alleen linkerlaars te ver...

Groet,

Peter Hoppenbrouwers

Libellenwaarnemingen Nijmegen e.o.
http://nijmegen.waarneming.nl
Flora & Faunawerkgroep Gelderse Poort
https://ffgelpoort.waarneming.nl

nick w

Citaat van: optilete op augustus 09, 2010, 17:26:37 PM
Is de rups met zekerheid een Pauwoogpijlstaart? Deze moet een blauwe staart hebben en die heb ik niet gezien (ook niet op gelet trouwens). Wel is de waardplant van deze soort wilg..wat overeenkomt met onze pijlstaartrups.

populierpijlstaart toch?

Groet,
Nick W

nick w

voor deze moest ik ook het water in maar met sandalen is dat minder problematisch ;) moest trouwens later wel knokken om de sandalen terug te krijgen toen ik tot m'n enkels in de modder zakte  ;D  Maar 't was inderdaad een heel fijne excursie!

Groet,
Nick W

PS Peter mocht je deze willen dan heb ik 'm ook groter.


frankw

Citeermoest trouwens later wel knokken om de sandalen terug te krijgen toen ik tot m'n enkels in de modder zakte
Hoe vaak precies die dag?  8)

JohanvantBosch

Ook nog dazen waargenomen tijdens de xcursie?

Peter Hoppenbrouwers

ook ja... ;D

heb een verslagje gemaakt, met o.a. foto's uit dit topic.

Groet,

Peter Hoppenbrouwers

Libellenwaarnemingen Nijmegen e.o.
http://nijmegen.waarneming.nl
Flora & Faunawerkgroep Gelderse Poort
https://ffgelpoort.waarneming.nl

Anne Hueber †

Citaat van: Peter Hoppenbrouwers op augustus 16, 2010, 15:35:18 PM
ook ja... ;D

heb een verslagje gemaakt, met o.a. foto's uit dit topic.

Heel leuk gedaan, Peter :duim: