Bijzondere sprinkhaan strijkt neer in Rotterdam

Gestart door harry60, juli 27, 2010, 22:21:05 PM

Vorige topic - Volgende topic

harry60


Een groep van tientallen kiezelsprinkhanen is gevonden op het oude rangeerterrein aan de Rotterdamse Laan op Zuid. De vondst is onder kenners bijzonder genoemd, zegt Ecoloog André de Baerdemaeker van het Bureau Stadsnatuur Rotterdam.


De kiezelsprinkhaan heeft zich al eerder laten zien in België, maar dit is de eerste keer in Nederland. Het insect is bruin/grijs gevlekt, vandaar de naam kiezelsprinkhaan.

Lang zal het beest niet blijven aan de Laan op Zuid: het oude remiseterrein staat op de nominatie verbouwd te worden.

M.Vr.Gr. Harry de Koning

barebigfoot

Toff Harry, als het onweer nalaat ben ik als een kip erbij ;D 8)
bedankt!
Uwe

harry60

Ik zag al dat er melding was van gemaakt in een eerder bericht.... oud nieuws dus :)
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Jeroen Nagtegaal

Ik heb het niet eerder meegekregen, Maar hoe komen ze er? Vrachtladingen?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Wim Bakker

CiteerMaar hoe komen ze er? Vrachtladingen?
Maakt dat wat uit?  Van veel sprinkhaanpopulaties is onbekend hoe ze ergens terecht zijn gekomen.  Ik denk dat we er voorlopig vanuit moeten gaan dat de Kiezelsprinkhaan daar op eigen kracht is gekomen (op een stuk hout de rivier af?) totdat het tegendeel is bewezen.
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

belle

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op juli 27, 2010, 23:04:27 PM
Ik heb het niet eerder meegekregen, Maar hoe komen ze er? Vrachtladingen?

Wat dacht je van de trein. Een geschrokken opvliegende sprinkhaan kan gemakkelijk in een wagon terechtkomen. Van het ene rangeerterrein in Duitsland/België/Frankrijk naar het andere lijkt me niet zo ingewikkeld.  :)
Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721


Wim Bakker

#7
Van iemand van de NS die toevallig op het terrein was werd vernomen dat ze komend weekend willen beginnen met het weghalen van de rails. Daarna wordt de vervuilde grond afgegraven. Als de werkzaamheden beginnen zal de boel wel goed wordt afgesloten, dus als je ze nog wil zien heb je deze week (vrijdag) nog de meeste kans...

Krantenknipsel AD:
http://twitpic.com/29f48u

Foto Kiezelsprinkhaan:
http://twitpic.com/295vmp

RTV Rijnmond:
http://www.rtvrijnmond.nl/Homepage/Nieuws?view=/News/Default/2010/juli/Bijzondere%20sprinkhaan%20strijkt%20neer%20in%20Rotterdam

Filmpje op Youtube:
http://www.youtube.com/watch?v=h-tQ3LLcCkE&feature=player_embedded

Persbericht bureau Stadsnatuur Rotterdam:
http://www.bureaustadsnatuur.nl/downloads/persbericht_Kiezelsprinkhaan_2010.pdf
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

HPM

Misschien kan iemand uitvinden waar die met sprinkhanen vervuilde grond zal worden gedumpt.

--
Groeten, Herman van der Meer

Herman van der Meer

Jeroen Nagtegaal

Beesten zijn toch niet heel kritisch? En kunnen toch ook wel vliegen?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Wim Bakker

Als ze niet kritisch zijn en kunnen vliegen waarom zitten ze dan niet overal?

Wat waren ook alweer de drie belangrijkste redenen voor het verdwijnen van soorten?
O ja:

       
  • habitatvernietiging
  • habitatvernietiging
  • habitatvernietiging
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

Jeroen Nagtegaal

Maar in het zuiden zijn ze toch vrij talrijk? Ik heb zo geen boeken bij en op internet ook zo niets over het biotoop.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Wim Bakker

Ik heb geen idee hoe talrijk ze werkelijk zijn in het zuiden. Ik denk dat niemand dat precies weet omdat het geheel aan taxa complex is en er waarschijnlijk veel verwarring is. In noordwest-Europa zijn ze achteruit gegaan, hoewel er aanwijzingen zijn dat de soort zich hier en daar via het spoor weer wat uitgebreid heeft. "Het is een typische bewoner van heideterreinen en zand- en kiezelstranden" (uit: De Sprinkhanen en Krekels van Nederland).
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

Jan Zwaaneveld

#13
Waar bevindt die plek zich precies, en is die vrij toegankelijk? Ik zou best even willen gaan kijken morgen.

Edit: ik heb de plek al gevonden.
Lekker vogelen (mijn vogelblog)

Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Jan Zwaaneveld

Lekker vogelen (mijn vogelblog)

cora

#16
Het terrein is inmiddels afgesloten en niet meer toegankelijk helaas >:( . Mijn vriend is de ontdekker en werkt naast het terrein En belde net dat ze het terrein helemaal dicht hebben gemaakt.
NATUURLIJK !!! de groetjes van Cora de Groot

Jan Zwaaneveld

Lekker vogelen (mijn vogelblog)

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: Jan Zwaaneveld op juli 29, 2010, 21:44:38 PM
O wat jammer!
Wellicht mag je er wel rondlopen na een vraag aan de beheerder van de plaats?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Gert Veurink

Citaat van: cora op juli 29, 2010, 21:38:52 PM
Het terrein is inmiddels afgesloten en niet meer toegankelijk helaas >:( . Mijn vriend is de ontdekker en werkt naast het terrein En belde net dat ze het terrein helemaal dicht hebben gemaakt.

Ik heb jouw vriend ook net gesproken ;D . Het kan nog wel, er om heen lopen en met de rails mee naar beneden. We (joram, alex en ik) vonden er om een uur of negen ééntje. Het kan dus nog wel, maar vast niet lang meer.
groet!
Gert Veurink



cora

Hallo Gert hij vertelde dat hij iemand had gesproken maar ik wist niet wie nu wel dus ;) . Ja met klimwerk kan je erop komen heb ik gehoord. Er waren ook berichten dat ze van het weekend aan het werk gaan maar of dit zo is ??? .
NATUURLIJK !!! de groetjes van Cora de Groot

Gert Veurink

Ja, was leuke actie, niet hoeven klimmen trouwens...

Heeft t zin om ze te vangen en op een andere plek uit te zetten? Waarschijnlijk niet, maar niet geprobeerd?
groet!
Gert Veurink



cora

Mijn vriend zag gisteren ook een exemplaar op het RET_ terrein. Zijn op zich ook railsen en kiezels alleen niet zoveel planten omdat die met gif worden bestreden. Maar misschien kunnen ze zich daar ook handhaven.
Ja je zou ze haast gaan vangen en een ander terrein gaan zoeken. Gisteren kwamen de  containers en werklui dus ik den k dat het dit weekend of al op de schop is helaas :'(
NATUURLIJK !!! de groetjes van Cora de Groot

han.endt

Citaat van: wimpeltje op juli 28, 2010, 09:00:51 AM
CiteerMaar hoe komen ze er? Vrachtladingen?
Maakt dat wat uit?  Van veel sprinkhaanpopulaties is onbekend hoe ze ergens terecht zijn gekomen.  Ik denk dat we er voorlopig vanuit moeten gaan dat de Kiezelsprinkhaan daar op eigen kracht is gekomen (op een stuk hout de rivier af?) totdat het tegendeel is bewezen.
Ik vind dat toch de boel een beetje omdraaien. Vooral in een wereldhaven als Rotterdam. Het zal geen toeval zijn dat ze juist daar verschijnen. Ik vind in dat in zulke gevallen de bewijslast andersom ligt. Er moeten aanwijzingen zijn dat de soort daar op eigen kracht is gekomen! Onbedoelde invoer door mensen is namelijk veel logischer.

Gert Veurink

Citaat van: Han Endt op juli 31, 2010, 15:45:06 PM
Citaat van: wimpeltje op juli 28, 2010, 09:00:51 AM
CiteerMaar hoe komen ze er? Vrachtladingen?
Maakt dat wat uit?  Van veel sprinkhaanpopulaties is onbekend hoe ze ergens terecht zijn gekomen.  Ik denk dat we er voorlopig vanuit moeten gaan dat de Kiezelsprinkhaan daar op eigen kracht is gekomen (op een stuk hout de rivier af?) totdat het tegendeel is bewezen.
Ik vind dat toch de boel een beetje omdraaien. Vooral in een wereldhaven als Rotterdam. Het zal geen toeval zijn dat ze juist daar verschijnen. Ik vind in dat in zulke gevallen de bewijslast andersom ligt. Er moeten aanwijzingen zijn dat de soort daar op eigen kracht is gekomen! Onbedoelde invoer door mensen is namelijk veel logischer.

ik voel een huiskraai-discussie aankomen.... ze zijn er vast niet zelf heen komen springen, maar per trein gereisd, tegelijkertijd horen spoorplaatsen wel tot favoriet habitat. Net als huiskraaien zich in havens thuisvoelen, maar die van hoek van holland zonder enige twijfel per boot zijn aangevoerd.

Wat mij betreft is het nog een stuk natuurlijker dan de veldparelmoeren op de bemerlerberg of de pimpernelblauwtjes van den bosch. Ze hebben gebruik gemaakt van menselijke toepassingen, maar dat hebben ze  hoogstwaarschijnlijk wel zelf gedaan
groet!
Gert Veurink



Jeroen Nagtegaal

Wellicht heeft iemand ze hier ook uitgezet om de plannen tegen te houden?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Gert Veurink

#26
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op juli 31, 2010, 18:26:18 PM
Wellicht heeft iemand ze hier ook uitgezet om de plannen tegen te houden?

nee tuurlijk niet, want met sprinkhanen hou je plannen niet tegen, dan zul je met korenwolven en geelbuiken of zo moeten aankomen.
Bovendien, hoe groot is de kans dat iemand ze dan ontdekt? Het aantal mensen in NL dat bij de ontdekking van een kiezelsprinkhaan denkt: "hé een kiezelsprinkhaan!" is denk ik op een paar handen te tellen
groet!
Gert Veurink



cora

NATUURLIJK !!! de groetjes van Cora de Groot

edwin de weerd

Van sloop was vandaag (zondag) niets te merken.

Edwin.


cora

Gisteren waren ze volop bezig tot s`nachts toe. Werken zeker niet op  zondag :angel: . Maar tijdens dat ze bezig waren zijn er ook mensen wezen kijken is geloof ik geen probleem.
NATUURLIJK !!! de groetjes van Cora de Groot