welk iinsect is dit???

Gestart door steffer, juli 25, 2010, 18:30:43 PM

Vorige topic - Volgende topic

steffer

welk insect is dit? heeft iemand enig ideee? het is ong 2 cm lang, en die soort takkenbos op zijn rug hoort er bij.

Jorgen

Dit is de rups van een zakdrager (Psychidae). Ik verplaats je topic naar het juiste forumonderdeel.
------------------------------------------------
Jorgen Ravoet
http://picasaweb.google.nl/Jorgen.Ravoet

steffer

super bedankt, weer een dier ontdekt waar ik eerder nog noooooooooooit van gehoord had!

zakdrager

Ik kan eerlijk gezegd niet goed zien wat ik moet zien (begin en eind bijvoorbeeld). Kun je een wat vergrote uitsnede plaatsen?

En heb je die in Nederland gefotografeerd?

Groet

Henk

steffer

Deze, inmiddels weet ik de naam, zakdrager is gezien in het Aostadal Italie op een hoogte van 2200m.
zo helemaal top wezen als je weet welke het precies is.
hopelijk is deze uitsnede duidelijk genoeg.
groetjes en alvast bedankt,
stefanie

Elachista

Ik denk dat je met Ptilocephala pyrenaella al een eind op dreef bent.
Groet,
Tymo

zakdrager

Tymo,

ik zou dan eerst vragen naar de vinddatum (pyrenaella heeft een eenjarige ontwikkeling en zou nu misschien nog niet zo'n volwassen lengte hebben).

Henk

Elachista

In tegenstelling tot 'onze' plumifera vliegt deze soort later, ca. juni/juli, dus in theorie zou deze foto al gemaakt moeten zijn in april - gezien de Lychnis sp. hoofdzakelijk links van de rups nog erg klein zijn voor deze tijd van het jaar. Hier zien ze er ongeveer zo uit in april, in de bergen meer tegen begin mei, dus vermoed dat deze vondst ook uit mei stamt...

Maar Stefanie, je merkt dus hoe belangrijk het is plaats + datum te vermelden, Nederlanders zijn per definitie nog niet altijd thuis in de Italiaanse fauna...
Groet,
Tymo

steffer

mijn moeder heeft hem gezien in italie, en ik heb haar gemaild met de vraag voor datum en tijd...
binnenkort meer dus.
alvast bedankt

steffer

vinddatum en tijd: 26-06-2010  om 14.01uur

en nu?

Elachista

Groet,
Tymo

zakdrager

Stefanie

voor alle duidelijkheid: Tymo bedoelt geloof ik dat hij er ver naast zat en nog nadenkt over zijn volgende suggestie voor de soortnaam dan wel een plausibele redenering waarom het toch pyrenaella is.

Henk

steffer

bedankt heren voor alle moeite, ik wacht geduldig af wat de expert mij te melden hebben.......... :huh:

acherontia


Elachista

In diesem Fall können sie Peter Hättenschwiler nähern gäll  ;)
Groet,
Tymo

Elachista

Citaat van: zakdrager op juli 29, 2010, 04:38:48 AM
Stefanie

voor alle duidelijkheid: Tymo bedoelt geloof ik dat hij er ver naast zat en nog nadenkt over zijn volgende suggestie voor de soortnaam dan wel een plausibele redenering waarom het toch pyrenaella is.

Henk

Och toe nou even weer zeg... Zolang je niet met een 2e optie bent gekomen naast de zeer algemene pyrenaella, moet je gewoon eens van die zelfingenomenheid af stappen en rustig blijven. Ik zit hier ook mijn best te doen.
Groet,
Tymo

steffer

heren heren geen ruzie over dit lieve beestje zeg......
succes met zoeken.

Elachista

Hoe lang wil je dat mensen doorzoeken dan als je al een naam hebt....
Groet,
Tymo

steffer

ik was al tevreden bij zakdrager hoor, ik dacht dat jullie het leuk vonden om precies uit te zoeken welke het was....

Elachista

#19
PS dat er ver naast zitten was sarcastische zelfspot he.

Over determineren. Dat is meestal best lastig bij rupsen, al is het toch vaak prima te doen. Uitkweken is nóg beter. Dat zou hier misschien niet echt goed gaan, want dit zou heel goed een geparasiteerd exemplaar kunnen zijn (in simpele taal: oftewel dat een sluipwesp op dit moment in de rups zit). Zo'n sluipwesp tast de rups grandioos aan waardoor de rupsen in plaats van eind mei/begin juni, nog een maand doorleven, zo tegen begin juli - terwijl de vlinders van de eerdere onbeschadigde rupsen dan al vliegen.
Hetzelfde heb je gewoon in Nederland, met geparasiteerde exemplaren van een inmiddels voor mij veel gekweekte soort, de veenheidezakdrager (Phalacropterix graslinella). De rupsen die je in maart vind, leveren vlinders in mei/begin juni. Maar beschadigde (geparasiteerde) rupsen vind je nog gewoon tussen half juni en begin juli. Dus dit maakt het moeilijk om af te gaan op een exacte rupsenperiode.

Natuurlijk fotografeer je zo'n beestje, en doe je er ook niet veel meer mee, dus is niet erg. Het beste kan je dan zeggen Ptilocephala cf. pyrenaella, oftewel een schatting dat het die soort is. In de Alpen heb je niet zo enorm veel Ptilocephala-soorten, bovendien zijn ze best goed te doen nog. Ga je meer richting Oostenrijk en Hongarije, dan heb je nog weer wat andere soorten, maar ook nog niet eens zo gek veel.
Wat het vooral moeilijk maakt zijn de ondersoorten, zo heb je in de Zwitserse en Italiaanse alpen ondersoort ssp. falsevocata, de Meditterane doorgaans ssp. lecerfi, de oorspronkelijke ssp. pyrenaella (Frankrijk, delen van Duitsland en grenzend tot ongeveer de Pyreneeën) en dan heb je nog eentje, meer oostelijk - kom zo niet op de naam. Je kunt dus eerder discussiëren over de ondersoort, dan over de soort zelf, want die heeft een best goede herkenningsgraad... En als je wilt discussieren over andere soorten, dan is het gauw lastig, want er zijn weinig soorten die als rups nog lang in het jaar leven, dan kom je al gauw uit op soorten uit het geslacht Apterona en Luffia.
Groet,
Tymo

zakdrager

Tymo,

Dat jij je best doet en i.h.a. een goede kijk hebt, staat niet ter discussie. Het heeft van mijn kant niks met zelfingenomenheid te maken, eerder met voorzichtigheid, ingegeven door kennis van de moeilijkheid van zakdragerdeterminaties, en daaruit voortvloeiende irritatie over hoe jij determinatie van zakdragers 'uit de losse pols' benadert. Iedereen die ik ken die iets voorstelt op het gebied van zakdragers (waaronder Hattenschwiler, Henderickx, etc) is 10x voorzichtiger dan jij met zijn determinaties en probeert eerst nadere informatie te verkrijgen over alles dat relevant kan zijn en beslist dan nóg vaak om af te zien van een determinatie. Om die reden waren mijn eerste vragen of ik een betere uitsnede kon krijgen en of het wel een Nederlandse soort was (aangezien dat op dat moment niet duidelijk was). Ik zou het waarderen als je probeert kwalificaties als zelfingenomenheid achterwege te laten.

Ik dacht en denk ook dat pyrenaella een goede kandidaat is, daar gaat het mij niet om, maar zowel jij als ik zijn geen experts in buitenlandse psychidae. Het is daarom van belang dat je iemand die - zoals Stefanie - om een determinatie vraagt, duidelijk maakt wat je suggestie waard is en niet met onduidelijke teksten komt als 'met pyrenaella ben je al een eind op dreef' (waarop ik nog heel zakelijk reageerde) of 'ik zat er niet ver naast'. Mij was in ieder geval niet duidelijk wat je daarmee bedoelt, vond je nu dat je er naast zat of niet? Wat me verder stoorde was je zoals gebruikelijk schuivende argumentatie, in dit geval van begin mei, mei naar uiteindelijk eind juni (waarbij je overigens terecht opmerkt dat je geparasiteerde rupsen nog behoorlijk lang na de vliegtijd kunt aantreffen). Als je nou gewoon eens leert om zindelijk te argumenteren dan hebben we dit soort discussies niet meer. Maar van mij ga je dit toch niet aannemen, vraag eens iemand in je omgeving die je vertrouwt en respecteert of hij/zij ook vindt dat je zeer veel moeite hebt om openlijk je (mogelijke) ongelijk te erkennen en daardoor geneigd bent net zolang te schuiven in je argumentatie tot je kunt zeggen dat je 'het altijd al hebt gezegd". Angst voor gezichtsverlies. Het is echt nergens voor nodig, iedereen vind je nu al goed. Hou er gewoon eens mee op, dan wordt de communicatie een stuk eenvoudiger en plezieriger.

Groet

henk

steffer

Tymo en Henk
bedankt voor het uitzoeken van de zakdrager voor mijn moeder en mij. Wel heel jammer dat er dan zo'n soort ruzie ontstaat; het plezier is er zo een beetje van af om iets op het forum te zetten.
Succes met het bestuderen van de zakdragers en hopelijk kunnen jullie zo'n onenigheid een volgend keer onderling bespreken.
bedankt.
stefanie