Hoofdmenu

Vogelgedrag

Gestart door RWester, augustus 17, 2006, 00:53:53 AM

Vorige topic - Volgende topic

RWester

Ik kreeg eens de vraag voorgelegd waarom een Waterhoen 'wipt' met z'n (witte) opstaande staart (zodat je dus de witte achterkant zag). Andere soorten uit deze groep doen dat nauwelijks.

Waarom 'wipt' een Oeverloper met z'n staart?

Waarom vliegen Kokmeeuwen soms in linie en soms in een compleet losse, chaotische groep (blijkt dus te gaan om de vliegende mieren in de lucht waar ze op uit zijn)

Waarom staat een Blauwe Reiger met mooi weer soms met z'n vleugels open zon te 'vangen'?

Waarom beginnen sommige soorten (bijv zangvogels) ná het broedseizoen weer met zingen?


Vogelgedrag nader verklaard; vragen en antwoorden in dit topic!
Het is wel de gedachte een beetje serieus met dit onderwerp om te gaan, denk dus alstublieft twee keer na, voor je iets plaatst...
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


Jan Harteman

Remco,

Lijkt me interessant als je begint met de bovenstaande vragen te beantwoorden. Een mooiere start kan dit topic niet maken ;)

Overigens, er zijn wel meer ralachtigen naast de Waterhoen die met hun staart wippen. Ik heb het veel gezien bij de Reuzen Bosral (Aramides ypecaha) uit Zuid-Amerika. Dus de waterhoen is niet de enige in de familie.

Jan

Thijs Fijen

CiteerIk kreeg eens de vraag voorgelegd waarom een Waterhoen 'wipt' met z'n (witte) opstaande staart (zodat je dus de witte achterkant zag). Andere soorten uit deze groep doen dat nauwelijks.

Bij Witte kwikstaarten is het zo dat het helpt met het op laten vliegen van insecten zodat ze makkelijker te vangen zijn. Ik denk eerlijk gezegd ook dat dit bij de Waterhoen ook zo is. En anders zou het een soort afschrik reactie kunnen zijn tegen andere Hoentjes, die dan weten dat er nog meer hoentjes zijn.

CiteerWaarom staat een Blauwe Reiger met mooi weer soms met z'n vleugels open zon te 'vangen'?

Dat is om de vleugels te drogen, want als ze dit niet doen en ze duiken dan in het water, dan verzuipen ze. Als ze droog zijn brengen ze een vetlaagje aan uit een klier bij de stuit. Dat vetlaagje is waterafstotend. Bij aalscholvers is dit een vaker voorkomend fenomeen.
Wat ik mij dan wel afvraag, is waarom Merels dat ook doen (en zelfs een Boomklever heb ik dat wel eens zien doen op een foto)???

CiteerWaarom beginnen sommige soorten (bijv zangvogels) ná het broedseizoen weer met zingen?

Oefening van de jonge vogels zou ik denken, maar dat weet ik niet zeker..


Groetjes Thijs
Thijs Fijen

tekenaar

CiteerIk kreeg eens de vraag voorgelegd waarom een Waterhoen 'wipt' met z'n (witte) opstaande staart (zodat je dus de witte achterkant zag). Andere soorten uit deze groep doen dat nauwelijks.

Waarom geen communicatiemiddel tussen soortgenoten? De opgewipte staart is makkelijk te volgen in donkere rietbegroeiingen. Meerkoeten (van meer open water) hebben daar geen behoefte aan...

CiteerWaarom staat een Blauwe Reiger met mooi weer soms met z'n vleugels open zon te 'vangen'?

Mischien kunnen vogelparasieten slecht tegen hoge temperaturen/uv-licht en is dit een middel om o.a. verenluis kwijt te raken?

CiteerWaarom beginnen sommige soorten (bijv zangvogels) ná het broedseizoen weer met zingen?

Omdat zang niet afhankelijk is van "broeden" en niet alleen dient om een partner aan te lokken. Zang heeft immers ook als functie om een territorium af te bakenen en met name sterk territoriale soorten zingen. Roodborstjes zingen bijvoorbeeld het hele jaar door en zijn ook het hele jaar door territoriaal. Soorten die alleen in de broedtijd territoriaal zijn houden later meestal hun snavel. Waarom spreeuwen en b.v. sijsjes dan wel met z'n alleen in een boom kunnen zitten kwetteren heeft een andere verklaring nodig. Mogelijk zoeken deze vogels al lang voor het broedseizoen een partner en houdt dit verband met partnerkeuze/paarband?

Ik ben bang dat dit onderwerp een hoog bla-bla gehalte gaat krijgen, zoals je ziet zijn steeds meerdere verklaringen mogelijk en moeten die eigenlijk 1 voor 1 onderzocht worden.


Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Gerrit Kteu

#4
Citeer
CiteerWaarom staat een Blauwe Reiger met mooi weer soms met z'n vleugels open zon te 'vangen'?

Dat is om de vleugels te drogen, want als ze dit niet doen en ze duiken dan in het water, dan verzuipen ze. Als ze droog zijn brengen ze een vetlaagje aan uit een klier bij de stuit. Dat vetlaagje is waterafstotend. Bij aalscholvers is dit een vaker voorkomend fenomeen.
Reigers doen dit niet om de vleugels te drogen, dat doen alleen Aalscholvers, maar ook niet omdat ze dan verzuipen tijdens het duiken maar omdat ze dan beter kunnen vliegen met droge vleugels. Dat ze geen vetklieren hebben is zodat ze juist beter kunnen duiken zonder vette veren omdat anders meer lucht vastgehouden wordt.

Reigers heb ik ook nog nooit zien duiken.

Waarom BR dit gebrag vertonen ben ik ook benieuwd naar.

RWester

CiteerIk ben bang dat dit onderwerp een hoog bla-bla gehalte gaat krijgen, zoals je ziet zijn steeds meerdere verklaringen mogelijk en moeten die eigenlijk 1 voor 1 onderzocht worden.

Ik hoop en neem aan dat men een bepaalde mate van serieusheid bij dit onderwerp wel in ziet. Ik zal dit ook toevoegen in het eerste bericht.
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


Antonie Blom

CiteerReigers heb ik ook nog nooit zien duiken.
Ik heb het ondertussen wel een aantal keren gezien dat een reiger vanaf de kant letterlijk de sloot indook, kopje onder ging en vervolgens met vis en als weer de kant op kwam. In Hardinxveld is een plaats waar dit bijna elke dag gebeurt al enkele jaren lang.

Mogelijk dat reigers en andere vogels hun vleugels opendoen om warmtje kwijt te raken (ik zie dit voornamelijk met erg wamr weer) want hoe groter het oppervlak, hoe meer warmte ze kwijtraken. Aan de andere kant vind ik het ook niet onlogisch als ze het zouden doen tegen parasieten.
Met vriendelijke groeten, Antonie Blom

Op https://sandra-antonie.smugmug.com/ is een selectie van mijn foto's te vinden.

Gerrit Kteu

Citeer
CiteerReigers heb ik ook nog nooit zien duiken.
Ik heb het ondertussen wel een aantal keren gezien dat een reiger vanaf de kant letterlijk de sloot indook, kopje onder ging en vervolgens met vis en als weer de kant op kwam. In Hardinxveld is een plaats waar dit bijna elke dag gebeurt al enkele jaren lang.
Ik bedoelde eigenlijk meer duiken zoals een Aalscholver.

Ik zag twee weken geleden ook nog een BR heerlijk in de namiddagzon te genieten met zijn vleugels losjes hangend (half gespreid). Desgewenst kan ik daar vanavond een fotootje van toevoegen.

Merels (zoals eerder al gezegd) zie je vaak hetzelfde doen in de bloedhete middagzon. Ze lijken dan in een soort extase.

En katten zie je soms ook heerlijk van het zonnetje genieten.

Misschien heeft het verder geen enkele functie behalve genieten. Waarom niet?

Kaja

#8
CiteerBij Witte kwikstaarten is het zo dat het helpt met het op laten vliegen van insecten zodat ze makkelijker te vangen zijn. Ik denk eerlijk gezegd ook dat dit bij de Waterhoen ook zo is. En anders zou het een soort afschrik reactie kunnen zijn tegen andere Hoentjes, die dan weten dat er nog meer hoentjes zijn.
NRC handelsblad 27-5-2006

KWIKSTAARTEN WIPPEN MET HUN STAART ALS VERTOON VAN ALERTHEID
stukjes uit dat artikel:
>ook kan het vertoon van onderdanigheid zijn tegenover soortgenoten<
>het opjagen en daarmee beter zichtbaar maken van stilzittende insecten kan ook een rol spelen<
>maar het wippen zou ook bedoeld kunnen zijn om te laten zien-vooral een de bedreigende dieren- dat ze waakzaam zijn>

RWester

Klassiekertje:

Ik heb er ergens een x over gelezen, maar vergeten en wil het dus wel weer weten:

Waarom hipt een mus en loopt een merel?
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


Kaja

Een merel haalt van oudsher zijn voedsel van de grond en is dus al aangepast.
Een mus is niet echt en grondvogel en zijn poten zijn dus niet gemaakt om te lopen.  

tekenaar

CiteerKWIKSTAARTEN WIPPEN MET HUN STAART ALS VERTOON VAN ALERTHEID
stukjes uit dat artikel:
>ook kan het vertoon van onderdanigheid zijn tegenover soortgenoten<
>het opjagen en daarmee beter zichtbaar maken van stilzittende insecten kan ook een rol spelen<
>maar het wippen zou ook bedoeld kunnen zijn om te laten zien-vooral een de bedreigende dieren- dat ze waakzaam zijn>
Camouflage naast een stromend beekje (imitatie van golvende waterbeweging). Het oorspronkelijk biotoop van witte kwik is immers grindbeddingen naast beken.

Gele kwik (wat meer een weidevogel) kwikt een stukje minder en grote gele kwikt het meest (is het meest beekvogel).

Wat dachten jullie daarvan?

Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Kaja

#12
zou ook kunnen

-Arthy-

Waarom zonnebaden vooral zwarte vogels?
denk aan Merel, Kauw, Zwarte Kraai.
Viel me ook op dat deze vogels dan altijd hun bek open en een zo groot mogelijk oppervlak beslaan met hun veren.
Parasieten lijkt me een goede.

Oeverloper wipt met zn staart, witte kwik, grote gele kwik, waterspreeuw. Allemaal vogels die rond het water bivakkeren.

En als ik reiger met hun vleugels zie hangen staan ze altijd in de zon, dus om te verkoelen lijkt het mij niet te zijn.
Rick Gevers

Gerrit Kteu

CiteerCamouflage naast een stromend beekje (imitatie van golvende waterbeweging). Het oorspronkelijk biotoop van witte kwik is immers grindbeddingen naast beken.
Waarom zou een Kwikstaart een beek willen immiteren? Een niet kwikkende vogel zal juist minder opvallen dan een kwikkende vogel. Alles wat beweegt valt eerder op.

Het lijkt me eerder een communicatiemiddel.

Gerrit Kteu

Om even door te gaan op het kwikken van staarten.

Ik citeer een klein stukje uit een Engelstalig artikel over een Australische soort.

The Foraging Behaviour of the Willie Wagtail
Rhipidura leucophrys: Why Does it Wag its Tail?


....
The Wagtail is a pursuit predator that
chases aerial insects, and the tail is wagged at variable
rates while it is foraging on the ground. The function of
tail-wagging is not known: it may assist the balance of
foraging birds, provide either an intra- or inter-specific
signal function, or may flush cryptic insects from the
ground (Goodwin 1967; Harrison 1976; Cameron 1979;
1985).

....

Bron: EMU, Vol. 3, 1993

Het artikel is te lezen op onderstaande link:
http://www.publish.csiro.au/?act=view_file...ur%20wagtail%22

Gerrit Kteu

Oh ja, nog even ter aanvulling op het eerdere: Die Willie wagtail komt uit de familie van Waaierstaart Vliegenvangers en niet uit de familie van onze Kwikstaarten maar het gedrag vertoont dezelfde eigenschappen.

Gerrit Kteu

Het 1 kan niet zonder het ander naar mijn mening.

Gerrit Kteu

Precies.

Hier nog even een fotootje van een zonnende Blauwe Reiger, genomen voor mijn huis op 21 juli 2006 om 18:45


Thijs Fijen

CiteerViel me ook op dat deze vogels dan altijd hun bek open

Dat is dan weer om de warmte kwijt te raken.
Thijs Fijen

Thijs Fijen

CiteerPrecies.

Hier nog even een fotootje van een zonnende Blauwe Reiger, genomen voor mijn huis op 21 juli 2006 om 18:45
En weer met de bek open om de warmte kwijt te raken.

Ik denk dat parasieten de beste optie is.


Thijs
Thijs Fijen

Thijs Fijen

CiteerNa het baden gaan de vogels vaak zonnebaden. Dat stelt ze in staat om hun veren te drogen en weer op temperatuur te komen. Vooral Merels doen dat graag.

Bron: http://www.vogelbescherming.be/index.php?o...d=308&Itemid=96

En dat baden is dan weer tegen de parasieten...


Thijs
Thijs Fijen

Gerrit Kteu

Citeer
CiteerViel me ook op dat deze vogels dan altijd hun bek open

Dat is dan weer om de warmte kwijt te raken.
Klopt, die open bek is om de warmte kwijt te raken, net als bij honden.

Maar waarom gaat ie nou in de brandende hitte in de zon zitten terwij er in ditzelfde gebied ook schaduwrijke plekken aan/in het water zijn. Het was op dat moment nog boven de 30 graden (hittegolf). Het beest lijkt er dus bewust voor te kiezen.

Ik vond het vooral een mooi gezicht en moest dus een foto maken.

Thijs Fijen

Citeer
Citeer
CiteerViel me ook op dat deze vogels dan altijd hun bek open

Dat is dan weer om de warmte kwijt te raken.
Klopt, die open bek is om de warmte kwijt te raken, net als bij honden.

Maar waarom gaat ie nou in de brandende hitte in de zon zitten terwij er in ditzelfde gebied ook schaduwrijke plekken aan/in het water zijn. Het was op dat moment nog boven de 30 graden (hittegolf). Het beest lijkt er dus bewust voor te kiezen.

Ik vond het vooral een mooi gezicht en moest dus een foto maken.
Zie eerder bericht van mij:

CiteerNa het baden gaan de vogels vaak zonnebaden. Dat stelt ze in staat om hun veren te drogen en weer op temperatuur te komen. Vooral Merels doen dat graag. 



Bron: http://www.vogelbescherming.be/index.php?o...d=308&Itemid=96

En dat baden is dan weer tegen de parasieten...


Thijs

Thijs
Thijs Fijen

Gerrit Kteu

Dat van die parasieten klinkt plausibel maar ik vraag me toch wel af hoe je op deze wijze effectief van parasieten kunt afkomen.

Thijs Fijen

CiteerDat van die parasieten klinkt plausibel maar ik vraag me toch wel af hoe je op deze wijze effectief van parasieten kunt afkomen.
Hoho, volgens mij gaan er nu 2 dingen door elkaar.


Vogels gaan eerst in bad om zich schoon te houden, tegen parasieten. Daarna gaan ze zonnebaden (overigens niet allemaal, maar wel eerder genoemde soorten) om weer op temperatuur te komen en op te drogen.

Dus het zonnebaden is niet tegen de parasieten, maar het wassen. En na het wassen hoort het zonnebaden.


Thijs
Thijs Fijen

Thijs Fijen

Citeer
CiteerCamouflage naast een stromend beekje (imitatie van golvende waterbeweging). Het oorspronkelijk biotoop van witte kwik is immers grindbeddingen naast beken.
Waarom zou een Kwikstaart een beek willen immiteren? Een niet kwikkende vogel zal juist minder opvallen dan een kwikkende vogel. Alles wat beweegt valt eerder op.

Het lijkt me eerder een communicatiemiddel.
Om maar even door te gaan met het kwikken..

Dat denk ik ook.

Als je ziet dat er net een Witte kwikstaart aan komt vliegen, zie je dat hij meteen begint te kwikken. Volgens mij wil hij/zij dan zeggen van: kijk, hier ben ik!..

Thijs
Thijs Fijen

Guus Peterse

CiteerVogels gaan eerst in bad om zich schoon te houden, tegen parasieten. Daarna gaan ze zonnebaden om weer op temperatuur te komen.
Maar waarom dan die snavel open om af te koelen?
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Thijs Fijen

Citeer
CiteerVogels gaan eerst in bad om zich schoon te houden, tegen parasieten. Daarna gaan ze zonnebaden om weer op temperatuur te komen.
Maar waarom dan die snavel open om af te koelen?
Zodat ze niet oververhit raken als het ware.

Ik denk dat met het op temperatuur komen wordt bedoeld, het op temperatuur komen van de vleugels.


Thijs
Thijs Fijen

Danielle

Dat doen ze dan ook niet allemaal....

Groetjes,
Danielle
Groetjes,
Danielle